Habertürk Gazetesi'nden Yavuz Barlas bugünkü köşe yazısında Avrasya Tüneli'ne ilişkin bilgiler verdi. Tünelin geçiş ücreti bu yıl en az 20 TL olacak. İlk yıl günlük ortalama 45 bin araç geçen tünelde garanti 68 500 sayısı tutturulamadı.

 

İşte Barlas'ın yazısının ilgili bölümü:

Asya ve Avrupa’yı ilk kez deniz tabanı altından geçen iki katlı karayolu tüneliyle birbirine bağlayan Avrasya Tüneli, faaliyete geçişinin 1’inci yılını geride bıraktı. 1 milyar 250 milyon dolarlık projenin işletme süresi 24 yıl 5 ay. Sonunda tünel kamuya devredilecek. İlk yıl günlük ortalama 45 bin araç tüneli kullandı. 1.8 milyon farklı plakalı araç olmak üzere 15.6 milyon araçlık geçiş yapıldı. Devletin geçiş garantisi için verdiği rakam yıllık 25 milyon. Yani günlük 68 bin 500. Şimdilik fark çok gibi görünse de İstanbul’da artan trafik bu noktadaki geçişleri çok hızlı artırıyor. Avrasya Tüneli Yönetim Kurulu Başkanı Başar Arıoğlu, “Yıl içinde bir pazar günü 65 bin 927 geçişlik rakama ulaştık. Bu yıl sonuna doğru 68 bin olan garanti sınırındaki rakamları rahat yakalarız. Bu yıl devletten 9 milyon araç geçiş parasını alıyor olacağız.

[old_news_related_template title="Avrasya Tüneli'nde HGS sorunları bitmiyor" desc="Avrasya Tüneli'nin girişinde bulunan HGS sistemleri yeterli bakiyesi olmayan sürücüleri geçişleri sonrasında uyarmıyor. Hal böyle olunca geçiş ücretini ödemediğinin farkında olmayan sürücüler büyük miktarda cezalarla karşı karşıya kalıyor. Sozcu.com.tr'ye ulaşan bir okur hem sistem HGS'sini okumadığı hem de kaçak uyarı mesajı gelmediği için 2 bin 921 TL cezaya mahkum oldu. Vatandaş durumu Cumhurbaşkanlığı'na bile şikayet ettiğini söyledi." image="https://sozcuo01.sozcucdn.com/wp-content/uploads/2017/06/avrasy212123-1.jpg" link="https://www.sozcu.com.tr/2017/ekonomi/avrasya-tunelinde-hgs-skandali-1905116/"]

Bu da yaklaşık 150 milyon TL’ye denk geliyor. Ama bu rakam 2018’de 4’te 1’e kadar iner. 2019’a geldiğimizde artık günlük garantiyi rahatlıkla tuttururuz. Hatta daha sonra biz devlete ödeme yapmaya başlayacağız. Bu kez de garantinin üzerindeki geçişin yüzde 30’unu devlete ödeyeceğiz. Hedefimiz proje başlamadan önce günlük geçişin 150 binleri bulması yönündeydi ancak bunu gerçekleşmelerle revize ettik gelecek yıllarda hedefimiz günlük kapasite olarak 100-120 bin arasına ulaşması yönünde” dedi. Avrasya Tüneli Yönetim Kurulu Başkanı Başar Arıoğlu ile Avrasya Tüneli Genel Müdürü Sungjin Lee projenin ilk yılındaki gelişmeleri değerlendirdi.

5.5 kilometresi denizin altından geçen 14.6 kilometrelik tünel her iki yakadaki trafiği kısmen hafifletti. İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin verileri baz alınarak bir analiz yaptırdıklarını ifade eden Arıoğlu 1 yılda ekonomiye 1.2 milyar liralık katkı sağladıklarını ifade etti. Bu rakam tabii muazzam. Zira 1.2 milyar dolarlık proje aslında sağladığı katkıyla kendi maliyetini 4-5 yıl içinde ödeyecek gibi görünüyor.

avrasy212123-1

'İSTANBULLUNUN 1 SAAT ZAMANININ DEĞERİ 30 TL'


Arıoğlu araştırma sonuçlarını şöyle aktardı:

“Atatürk Havalimanı-Kozyatağı koridoru dikkate alınarak yapılan hesaplamalarda, geçtiğimiz yıl ekonomiye; 23 milyon saat tasarrufu ile 895 milyon liralık zaman, 30.000 ton yakıt tasarrufu ile 286 milyon liralık yakıt, 18.000 ton CO2 emisyonu azalımı ile 23 milyon liralık emisyon, 109 milyon araç-km azalması ile 6.9 milyon liralık kaza maliyeti tasarrufu sağlandı. 2017 yılını 15.6 milyon araç geçişiyle tamamlayan Avrasya Tüneli’nin ekonomiye toplam katkısı da 1.2 milyar TL’ye ulaştı. Çift yönlü günlük seyahatlerinde ise sürücüler 17.72 TL yakıt ve 25 TL zaman tasarrufu sağladı.”

Katkının büyük bir bölümü zaman tasarrufundan geliyor. 1.2 milyarlık katkının 895 milyonu zaman kazancı. Tabii bu hesaba göre bir kişinin saatlik değeri 30 TL civarında hesaplanıyor. Rakam çok gelebilir ancak hesap basit. 2000 saatlik yıllık çalışma süresi baz alınarak 14 milyon İstanbullunun ortalama 59.963 TL olan kişi başı yıllık milli geliri üzerinden bu sonuca varılmış.

[old_news_related_template title="Servisler bile Avrasya Tüneli'ni kurtaramıyor" desc="Servisçiler Avrasya Tüneli'ni güzergahlarına ekleyeceklerini açıkladı. Bu uygulama İstanbul trafiğinde yoğunluğu azaltır mı bilinmez ama vatandaşın yükünü alacağı kesin. Günde 25 bin aracın geçtiği Avrasya Tüneli'nde Hazine garantisi 68 bin 500. Yani vatandaş her gün tünele para ödüyor. Servisçiler tüneli kullanırsa bu yük azalacak. Fakat onların da bir şartı var..." image="https://sozcuo01.sozcucdn.com/wp-content/uploads/2017/06/avrasy212123.jpg" link="https://www.sozcu.com.tr/2017/ekonomi/servisler-bile-avrasya-tunelini-kurtaramiyor-1881404/"]

KAÇAK GEÇİŞ 2,38'E İNDİ


Tünelden kaçak geçiş oranının ilk başlarda yüzde 5’in üzerine çıktığını, şimdilerde yüzde 2.38’lere (Yıllık 500 bin geçiş) kadar gerilediğini ifade eden Başar Arıoğlu, “Bunun 2017’de maliyeti yaklaşık 8 milyon TL. Bunun da yükünü geçenler ve devlet ödüyor. Bu yüzden kaçak geçişi en aza indirmek için yoğun çaba gösteriyoruz. OGS, KGS’yi görebiliyoruz ama biz bakiyeyi öğrendiğimizde araç tünelin ortasına gelmiş oluyor. Ödeme yapılmışsa cezasız olarak tek geçiş ücreti alınıyor. Bakiye yüklenerek veya web sitesinden de ödeme yapılabiliyor. Ödeme yapılmazsa 10 katı ceza kesiliyor. Bunun yüzde 60’ı devlete ödeniyor. 4 katı bize kalıyor. Bu gelirin peşinde değiliz. Daha çok bilgilendirme yapmaya çalışıyoruz. Yeterki minimuma insin” diye konuştu.

GEÇİŞ ÜCRETİNDE SIK KULLANANLARA İNDİRİM ZOR GİBİ


Gelelim geçiş ücreti konusuna. Avrasya’da geçiş ücreti 16 TL. Rakam aman çok gelmesin zira bu yıl daha da artacak. Fiyat bu ay devlet tarafından yeniden belirlenecek. Belirlenen baz fiyat 4 dolar + yüzde 18 KDV. Tabii bir de dolar bazındaki fiyatta ABD enflasyon farkı konusu var ki benim hesaplarıma göre 2006’dan bu yana 9 yıllık farkın 4 dolarlık baz fiyata etkisi en az yüzde 15’ler civarı olacak. 16 TL’lik fiyat bile 8.75 TL’lik çift geçiş ücretli olan Boğaz Köprüleri’ne göre hayli yüksek. 4-5 katlık fiyat farkı özellikle şirket aracı kullanan İstanbullular için ise dert. Çünkü birçok şirket Avrasya’yı kullanan şirket personeline bu bedeli ödemiyor. Tam da bu noktada şirketler için belki de abonelik sistemleri yıllık kartlar gibi avantajlı çoklu geçiş indirimleri olan paketler gerekiyor. Ancak Avrasya Tüneli yetkilileri şimdilik bunun mümkün olmadığını söylüyor.

[old_news_related_template title="Avrasya Tüneli'ne 2,5 ayda 2 TL zam" desc="20 Aralık'ta açılışı gerçekleştirilecek olan Avrasya Tüneli geçiş ücretleri doların rekor üzerine rekor kırması sebebiyle bugün itibarıyla yüzde 16 (2 TL) zamlandı." image="https://sozcuo01.sozcucdn.com/wp-content/uploads/2016/11/tup2.jpg" link="https://www.sozcu.com.tr/2016/ekonomi/avrasya-tuneline-25-ayda-2-tl-zam-1529227/"]

‘TABLET HEDİYE EDEBİLİRİZ’


Arıoğlu, “Fiyatın bir yapısı var ve biz bunda yasal olarak indirim yapamayız. Tünelin de bir günlük kapasitesi var. Yani bu tip promosyonları bu da kısıtlıyor aslında. Ancak müşteriler için ödeme kanallarında yenilikler sağlamak istiyoruz. Mobil uygulama, banka kartlarıyla entegrasyon gibi kanallarla belki sık kullanıcıları ödüllendirebiliriz. Tablet vs hediye etmek gibi” dedi.

GEÇİŞ ÜCRETİ EN AZ 20 TL OLACAK


2018 sonrası fiyat 4.6 dolar artı KDV hesaplandığında bu yıl geçiş en az 20 TL olacak.

AVRASYA TÜNELİ İNŞAAT HALİNDEYKEN NASILDI?