İstanbul Büyükşehir Belediyesi, İstanbul genelinde 390 adet yol, köprülü kavşak ve ortak altyapı inşaatı yaptırmak üzere 19 Nisan 2017’de ihale düzenledi. İhaleyi 1 milyar 828 milyon 675 bin TL’lik teklif ile Makyol İnşaat kazandı. Yerli istekli lehine yüzde 15 fiyat indirimi uygulandı. Makyol ile 17 Ağustos 2017’de sözleşme imzalandı. 840 gün olarak belirlenen inşaat işinin Aralık 2019’da bitirilmesi planlanıyordu.

UYGULAMA PROJESİ OLMADAN İHALEYE ÇIKILDI


Ancak ihaleye katılan 2 firma ihaleyi Kamu İhale Kurulu’na (KİK) şikayet etti. KİK’in itiraz başvurularını reddetmesi üzerine ihale mahkemeye taşındı. Ankara 17. İdare Mahkemesi’nin 17 Ocak 2018 tarihli kararı doğrultusunda KİK, 28 Mart 2018’de ihalenin iptaline karar verdi. Mahkeme kararında ihaleye, ön ve kesin projeye dayanılarak çıkıldığı, uygulama projesi yapılmadığı belirtildi. Sözleşme maddesindeki “Projenin uygulanmasında arazinin topoğrafik yapısından kaynaklanan zorluklardan dolayı ilave getirilen makine, vinç vb. araçlar için herhangi bir hak talep edilemez” durumu oluşacakmış gibi isteklilerin tekliflerine araç maliyetini ekleyebilecekleri, ancak ihaleye teklif veren isteklilerden hangilerinin teklif bedellerine bu maliyeti ekleyip eklemediğinin tespitinin yapılamayacağı kaydedildi.

FAZLA ÖDEMEYE NEDEN OLABİLİR


Bu araç giderini teklif bedeline ekleyen istekliyle sözleşme imzalanması ve işin uygulama projeleri yapıldıktan sonra arazinin topoğrafik yapısından kaynaklanan zorluklardan dolayı ilave getirilen makine, vinç gibi araçların getirilmesine ihtiyaç duyulmaması durumunda istekliye fazla ödeme yapılması sonucu doğuracağı vurgulanarak bu durumun, 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’na aykırı olacağı, ihalede iki farklı maliyet oluşabileceği ifade edildi. Bu durumun tekliflerin sağlıklı verilmesine ve değerlendirilmesine engel olacağı sonucuna varıldı. Kararda, bu aykırılığın düzeltici işlemle de giderilemeyeceği vurgulandı.

TEKLİFLER SAĞLIKLI DEĞERLENDİRİLEMEZ


Sözleşmede, özel dekoratif aydınlatma direkleri ve aksamı için birim fiyat cetvelinde iş kalemi olarak yer verilmediği ve miktarlarının belli olmadığı belirtildi. Kararda “Bu durumda; özel dekoratif aydınlatma direklerinin ve aksamının Elektrik İşleri Özel Teknik Şartnamesi’nde düzenlendiği dikkate alındığında, ihale dokümanı kapsamında verilmemiş yeni bir iş kalemi olarak değerlendirilemeyeceği, ihaleye teklif veren isteklilerin anılı iş kalemini teklif bedellerine ekleyip eklemediklerinin tespitinin yapılamayacağı, sözleşme uygulanması aşamasında özel dekoratif aydınlatma direklerinin ve aksamının yaptırılması durumunda anılı iş bedelinin yükleniciye ödenmesinin 4735 sayılı Kanuna aykırı olduğu” tespiti yapıldı.

İhaleye teklif veren isteklilerin bu iş kalemini kendi hesapladıkları miktara göre teklif bedellerine ekleyecekleri, uygulama projesi yapılmadığı için söz konusu miktarın her bir istekli için farklılık göstereceği, dolayısıyla tekliflerin sağlıklı değerlendirilmesine engel olacağı sonucuna varıldı.