Karar Gazetesi yazarı İbrahim Kahveci bugünkü yazısında enflasyon konusunu işledi. Kahveci enflasyon hesabında ulaştırma bölümü altında köprü ve otoyol ücretlerinin bulunduğunu fakat 3. Köprü, Osmangazi Köprüsü ve Avrasya Tüneli gibi yapıların enflasyon hesabına katılmadığını ifade etti.

Halbuki bu yapılar için ödenen ücret iki boğaz köprüsü için ödenen ücretten çok daha fazla. Kahveci yazısında konuyu TÜİK başkanına sorduğunu TÜİK Başkanı’nın “Düşük harcamalar hesaba katılmamaktadır” dediğini aktardı.

İşte Kahveci’nin yazısının ilgili bölümü: 1. 2. Boğaz köprülerinin toplamından daha fazla bir ücret Osman Gazi Köprüsü’ne ödenmektedir. Ama TÜİK hesabında tek yöne geçişi 70 liraya gelen bu köprünün fiyatı yoktur. Enflasyon hesabımıza bu ücret katılmamaktadır.

312hp3hp31hp3
Ya, Yavuz Selim Köprüsü?
2ph312hp32hp1hp3
Ya, Avrasya Tüneli?

Bu köprü ve geçiş ücretleri de TÜİK’in enflasyon hesabında yer almamaktadır. Hatta özel sektöre hazine garantileri ile yaptırılan yeni otobanlar da TÜİK’in enflasyon hesabında yer almamaktadır.

Bu konuyu TÜİK Başkanına sorduğumda “Düşük harcamalar hesaba katılmamaktadır” dedi. Lakin az önce yukarıda verdiğim rakamlara göre, sadece Osman Gazi Köprüsü’nün geçiş ücreti bile 1. ve 2. Boğaz köprüleri toplamından daha fazladır.

TÜİK’in hesabına göre ulaştırma hizmetleri toplam harcamamızın %17,47’sini oluşturuyor. Bu harcamanın içinde köprü geçiş ücretleri 0,0021 ve otoyol ücretleri 0,0034 pay almaktadır. TÜİK eğer düşük harcamayı hesaba katmıyoruz dersek, mesela tramvay harcaması var ve ağırlığı 0,0012.

Anlayacağınız özel sektöre yaptırılan ve işlettirilen köprülerin ve otoyolların harcaması enflasyondan sayılmıyor. Bir köprüye 70 lira ödemişsiniz, bir yoldan km başına 5 cent ödemişsiniz; bunların enflasyonda bir kaydı bulunmamaktadır. Eğer bulunsaydı, köprü geçiş ücreti 8,75 lira mı olurdu?

KALEM SAPI SEPETTE, OSMANGAZİ KÖPRÜSÜ YOK


Enflasyon sepetinde Avrasya Tüneli, Yavuz Sultan Selim Köprüsü ve Osmangazi Köprüsü gibi projeler ‘düşük harcama’dan dolayı bulunmuyor. Fakat kalem sapı ve ahşap mantar enflasyon sepetinde bulunuyor.

[old_news_related_template title="Geçmeyen araçlara 1.3 milyar TL ödenecek" desc="İzmit Körfezi’nde yapılan Osmangazi Köprüsü’nde araç geçiş hedefleri tutmayınca, Hazine’ye sadece 1 yıllık maliyet 1.3 milyar TL oldu." image="https://sozcuo01.sozcucdn.com/wp-content/uploads/2018/01/09korfez2.jpg" link="https://www.sozcu.com.tr/2018/ekonomi/gecmeyen-araclara-1-3-milyar-tl-odenecek-2183092/"]