Erken seçim haberi ile ikametgah değişlikliği nasıl yapılır konusu da çok araştırılanlar arasına girdi. Oy kullanacakları yeri değiştirmek isteyenler adres değişikliği yapmak için İlçe Nüfus Müdürlüklerine akın etti. Seçim öncesi ikamet adresinizi değiştirseniz bile sistem otomatik olarak oy kullanacağınız yeri değiştirmiyor. Adresini değiştirenlerin yeni adresinde oy kullanmaları için İlçe Seçim Kuruluna bildirim yapmaları gerekiyor.

İkamet kelimesinin anlamı (bir yerde) sürekli olarak kalma, oturmadır. İkamet değişikliği ise bir adresten bir diğer adrese taşınmak ve/veya başka bir şehire taşınmak olarak tanımlanır. Bu değişikliğin bildirilmesi yasalarca zorunlu tutulmaktadır. Şimdi gelelim adres değişikliği nasıl yapılır? İkamet adresi değişikliği nereden yapılır? E devlet sisteminden yapılır mı? Muhtarlıktan yapılır mı? İkamet değişikliği yapılırken istenen belgeler ve ikamet değişikliğini bildirmemenin cezası ne kadar. Haberimiz bütün bu sorulara cevap vermektedir…

İKAMET DEĞİŞİKLİĞİ NEREDEN YAPILIR?

İkamet değişikliği yapmak için yapılması gerekenler iki şekilde olabilmektedir.

– Bağlı bulunduğunuz Nüfus Müdürlüğüne müracaat etmek. Bunun için de öncelikle adresinizin bağlı olduğu Nüfus Müdürlüğünü http://adres.nvi.gov.tr internet adresinden sorgulama yaparak öğrenmek.

– E devlet sistemi üzerinden e imza ile yapmak.

E DEVLET SİSTEMİNDE ADRES DEĞİŞİKLİĞİ YAPILIR MI?

2007 yılından itibaren Türkiye'de yaşayan bütün vatandaşların, ikamet ettikleri adresler veri tabanına kaydediliyor. İkamet değişikliği işleminin e devlet sistemi üzerinden yapılabilmesi için mobil imzanız ya da elektronik imzanızın bulunması gereklidir. Yani bunlar olmadan adres değişikliği yapabilmeniz mümkün değildir. Mobil imza ve elektronik imza anlaşmalı kurumlardan alınabilen maliyeti yüksek ve vakit alan bir işlem. (noter tasdikli belge, aylık veya yıllık ücret, şahsi başvuru gibi) E devlet sistemi üzerinden sadece ikamet belgesi alabileceğinizi unutmayın!

İKAMET DEĞİŞİKLİĞİ YAPARKEN İSTENEN BELGELER…

Nüfus Müdürlüklerine ikamet adresinizi değiştirdiğiniz zaman yaptığınız başvuruda; beyanda bulunduğunuz adreste bulunan konut/evde size ait fatura, elektrik, su, telefon, doğalgaz abonelik sözleşmesi ya da kira sözleşmesi gibi geçerli evrakları yanınızda götürmelisiniz. Beyan edilen adres boş bir konut ise herhangi bir belge istenmemektedir. Nüfus Müdürlüğünden ikamet değişikliğinin ardından verilen belgeyi mahalle muhtarına bildirmek zorunlu bir işlem değildir.

Eğer ikametinizi birlikte oturma gerekçesiyle değiştiriyorsanız; yapmanız gereken birlikte oturacağınız kişi ile birlikte müracaat etmek. Bunun söz konusu olmadığı durumlarda, apartman ya da site yöneticisi, muhtar tarafından birlikte oturulduğuna dair yazılı beyan ibraz edilmelidir.

SEÇMEN KÜTÜĞÜNE DEĞİŞTİRMEK İÇİN SON GÜN NE ZAMAN?

24 Haziran 2018 tarihinde yapılacak olan Cumhurbaşkanlığı ve Milletvekili seçimleri için oy kullanacak olan seçmenlerin askıya çıkacak seçmen kütüklerindeki isimlerini kontrol edip, yanlış eksiklik varsa bunları düzeltmesi için 10 gün süreleri var. Seçim tarihinde tatilde olacaklar da 12 Mayıs'a kadar adres değişikliği yapabilecek. Seyyar sandık için başvuru yapacakların da aynı tarih içinde raporla ilçe seçim kurullarına başvuru yapması gerekiyor.

İKAMET DEĞİŞİKLİĞİNİ BİLDİRMEYENE 1000 TL

İkametinizi değiştirdiğiniz takdirde bunu 20 iş günü içerisinde bildirmek zorunludur. Değişiklik bildirimi yapmayanlara idari para cezası uygulanır. Fakat her türlü afet, gasp hırsızlık, yangın ve terör nedeniyle bu bildirimlerin yapılamaması hallerinde bu ceza uygulanmaz. Bu süre zarfında bildirimde bulunmayanlara 50 TL ceza kesilir. Aykırı bildirimin cezası da 1000 TL'dir.