Büyük krizin ardından 2018’i 45 milyonun üzerinde rekor turistle kapatmaya hazırlanan turizm sektörü, dünyada tekrar 6’ncılığa yükselirken, 40 milyar dolarlık kriz faturasını da ödemeye çalışıyor. Yaklaşık 17 milyar dolarlık kredi borcu bulunan ve son dönemde yüksek fiyat eleştirileri ile gündeme gelen otellerin yer aldığı konaklama sektöründe ise 2014’teki zirve rakamlarına ulaşmak için hummalı bir çalışma var.

Turizm Yatırımcıları Derneği (TYD) Başkanlığı’nda ikinci yılını dolduran ve yeni dönem için de adaylığını açıklayan Oya Narin, 2018’in turizmin rayına oturma yılı olarak geçtiğine dikkat çekerken, geçen dönemi “Yeni bir plana, uzun vadeli bir perspektife ihtiyacımız var” diye yorumladı. Narin ile krizden çıkış sürecini ve 2019 hedeflerini konuştuk…

[caption id="attachment_2863878" align="alignnone" width="880"]OYA NARİN KİMDİR? 1964 İstanbul doğumlu. St. Michel Lisesi ve İsviçre’de Hotel Ecoliere Lausanne’ı bitirdi. Öğrenim hayatını tamamladıktan sonra İsviçre ve ABD’de çeşitli otellerde çalıştı. İngilizce ve Fransızca bilen, iki çocuk annesi Narin, Türkiye’de iş hayatına aile şirketi olan Narin Pazarlama’da başladı. Halen Martı Otelleri’nin Yönetim Kurulu Başkanlığı’nı yürüten Narin, 50 milyar dolarlık yatırım portföyüne sahip turizm sektörünün en büyük meslek örgütlerinden biri olan TYD’nin Başkanı. OYA NARİN KİMDİR?
1964 İstanbul doğumlu. St. Michel Lisesi ve İsviçre’de Hotel Ecoliere Lausanne’ı bitirdi. Öğrenim hayatını tamamladıktan sonra İsviçre ve ABD’de çeşitli otellerde çalıştı. İngilizce ve Fransızca bilen, iki çocuk annesi Narin, Türkiye’de iş hayatına aile şirketi olan Narin Pazarlama’da başladı. Halen Martı Otelleri’nin Yönetim Kurulu Başkanlığı’nı yürüten Narin, 50 milyar dolarlık yatırım portföyüne sahip turizm sektörünün en büyük meslek örgütlerinden biri olan TYD’nin Başkanı.[/caption]

45 MİLYON TURİST REKORU

- 2018 nasıl bir yıldı?

45 milyon turist ile en yüksek geliş yılı olacak. Bunlar güzel rakamlar. Ancak gelirde gerideyiz; 15’inci sıradayız. Bu zaten 2015’ten itibaren görülmeye başlandı. 2018 turizmin rayına oturma yılı oldu. Bu önemli bir yıldı, çıkış trendine giriyoruz. Bundan sonra yapmamız gereken çok şey var.

- Kriz döneminde kurtarıcı olan yerli turist ise bu yıl otel fiyatlarından çok şikayetçi. Burada bir tercih mi söz konusu?

Böyle konuşulunca oteller zan altında kalmış gibi oluyor. Bizler ticari müesseseleriz. Ticaret yapıyoruz ve kârlılığı düşünmek zorundayız. 2015-2017 arasında çok ağır bir kriz geçirdik. Sektör ciddi biçimde yatırımda yakalandı. Büyük kredi borçları ile yakalandı. Yapılandırmalar yapıldı. Bir takım destekler verildi ama yeterli olmadı. Sektör bu dönemde hiçbir şekilde kâr yaratamadı. Dolayısıyla yüklerle birlikte 2018’e girildi. Şimdi bu devam ediyor. Ciddi bir kredi portföyü de var. Bu nedenle yüksek performans yakaladığı alanlarda satış yapması gerekiyor.

2014 FİYATLARINI HENÜZ GÖRMEDİK


- Sektör bir miktar fiyat artışı yaptı, kâr etmeye başlayabildiniz mi?

Fiyatlarda daha 2014’ü görmedik. Ancak 2020’de bu rakamı görebiliriz. Ben kendi işimde 2016 ve 2017’nin üstünü kapatıyorum. Yok sayıyorum. Orada çark döndü ama ne sıkıntılarla, ne şartlarda. Bu 2 yılın sektöre yaklaşık 40 milyar dolarlık maliyeti var. Bu yılları baz alamayız. Oda fiyatları yüzde 15-20 artacaktır dolar bazında. Biz kontratları yapıyoruz bir yıl öncesinde ama kağıt üzerindeki satışlar süreç içinde belli oluyor. Ben yüzde 20 civarında döviz bazında bir artış olacağını düşünüyorum. Şu anda 650 dolarlar civarındayız ama 2014’te kişi başı harcama 875 dolar idi. Her 100 dolarlık kayıp bizim için sezonda 4.5 milyar dolar demek. Bizim önce kişi başı gelirde 850 doları yakalamamız gerekiyor.

Tanıtımda Asya’ya doğru yöneliyoruz


- Gündemde Turizmi Tanıtma Fonu çalışmaları var. Sektöre katkısı olur mu?

Şu an kişi başı turizm gelirinin 900-1000 dolara gelmesi şart. Geliri artırmak için adım adım bir program oluşturmalıyız. Tanıtım fonu hem gelirleri artıracak hem de sürdürülebilir bir turizm planı sağlayacak. Taslak halinde bize geldi. Özel sektör-kamu işbirliğiyle 150 milyon dolarlık bir fon birikebilir. Fona sektör de para koyacak. Cironun binde 10 ile yüzde 1’i arasında bir rakam. Tek başınıza tanıtım yapamazsınız. Konaklama sektörünün cirosu yaklaşık 14 milyar dolar. Şu an Asya’ya doğru yöneliyoruz. Çin ve Japonya önemli pazarlar.