Türkiye’de sinema seyircisi son 10 yıldır neredeyse hiç artmıyor, sinema gelirleri de yükselmiyor. Oysa dünyanın pek çok noktasında sinema hem dev bir endüstri hem de her yıl büyüyor. Kore, eğlence dünyasında en çok dikkat çeken ülkelerden. Kore ayrıca dünyada en çok film izlenen ülkeler sıralamasında ilk 3 içinde... 2016 yılında 800 milyon dolarlık yatırımla Türkiye’de Mars Entertainment’i satın alan CJ CGV Grup’un Global CEO’sunun ev sahipliğinde Seul’deydik. İşte CGV Grup İş Geliştirme CEO’su Choi Byung Hwan’ın anlattıkları:

ŞİRKET 1953’TE KURULDU

- Önce biraz grubu anlatmanızı istesem?

CJ Grup, 1953’te Samsung’un kurucuları ile beraber bir gıda, perakende ve lojistik şirketi olarak kuruldu. CJ “İyi Şeker” anlamına geliyor ve Kore Savaşı’nın hemen ardından büyük ihtiyaç duyulan şekerin neredeyse tamamını bu grup üretiyordu. Grup, 1993’te yeni sektör arayışına girdi ve ikiye ayrıldı. Bir grup Samsung’u kurarken diğer grup ise CJ CGV ile eğlence sektörüne giriş yaptı. CGV dünyanın en büyük 5 sinema zincirinden biri. Felsefemiz “OneWay”; yani yaptığın işin ilki olacaksın, en iyisi olacaksın ve fark yaratacaksın...

YILDA 250 MİLYON BİLET

- Eğlence sektöründe Güney Kore inanılmaz bir hacme ulaştı. CGV sektörde ne durumda? 

Kore gerçekten de dünyanın en çok sinema filmi izlenen ülkelerinden biri. Yıllık ortalamamız kişi başı 4.2 film. Nüfusumuz sizden az, 50 milyon. Ama bizde yılda 250 milyon sinema bileti satılıyor. Avrupa’da bu rakam kişi başı yılda 2.5 film. Türkiye’de ise çok düşük, 0.8. Bundan 30 sene önce Kore’de film seyretme alışkanlıkları çok düşüktü, aynı yıllarda Türkiye’de ise çok daha yüksekmiş. 2016 yılında Mars Entertainment’i alarak 800 milyon dolarlık yatırımla Türkiye’ye giren CGV, Asya’da eğlence pazarının lideri, Güney Kore’nin ise lider sinema zinciri. 8 ülkede 470 sinema kompleksinde 3555 perde ile hizmet veriyoruz. Bu sekiz ülke içinde Türkiye, Kore ve Çin’in ardından 3. sırada yer alıyor. Türkiye ayrıca son iki yılda en büyük bütçeyle yatırım yaptığımız ülke.

YERLİ FİLME BÜYÜK İLGİ

- 2018 itibarı ile CGV olarak kaç salonunuz var Türkiye’de?

414 salon, 2599 perde ve 306 bin 397 koltukla hizmet veriyoruz. Yılda 70 milyonun üzerinde bilet kesiliyor Türkiye’de. Bunun yüzde 57’si yerli filmlere gidiyor, yüzde 43’ü ise yabancı sinemaya. Bu anlamda yerli filmin potansiyeli çok daha yüksek. Türkiye bu nüfus yapısıyla yılda 400 milyon bilete bile ulaşabilir.

- Sektöre girdiğinizde  “değerinin üstünde yatırım bütçesi ödediler” yorumu yapılmıştı...

Biz öyle düşünmüyoruz. Türkiye jeopolitik konumuyla her zaman dikkatleri üzerine çeken değerli bir ülke, Türkler yüce bir millet. Türkiye’de sektör önceki yıl yüzde 22 büyürken bizim işimiz 2016 yılından 2017’ye yüzde 26 büyüdü. Bu yıl elbette herkes gibi biz de bir durgunluk yaşıyoruz ancak Türkiye’ye inancımız katlanarak devam ediyor, biz uzun vadeli düşünen bir şirketiz. Biz artık Türkiye’yiz, tüm gücümüzle Türkiye’deyiz. Dünyadaki bütün işlerimizde geçen 10 yıl içinde farklı ülkelerde hep krizlerle karşılaştık. Hepsinin üstesinden başarıyla geldik. Kaldı ki hükümet yabancı yatırımcılara gerçekten büyük kolaylıklar sağlıyor, teşvik ediyor. Önümüzdeki 6 yıl içinde de Türkiye’ye 200 milyon dolar daha yatırım yapacağız.

SİNEMA BİR KÜLTÜRDÜR

- Grubunuza ait çok farklı salonlar gezdik...

Evet, özellikle göstermek istedik; rüzgar, deniz, kuş seslerinin karşıladığı salonlar, koltukların filmin aksiyonuna göre hareket ettiği, sallandığı salonlar... Film anında içeriye koku verilen salonlar... 270 derece açılı 3 cephede aynı anda film izlenilen salonlar... Bunların bazılarını Türkiye’de de hayata geçireceğiz. Biz sinemaya sadece film değil, bir kültür olarak bakıyoruz, kendimizi de “global yaşam şirketi” olarak görüyoruz. Film izlemek, yeme içmesinden kareokesine, baştan sona heyecan verici bir deneyim olsun istiyoruz.

TÜRKİYE BÜYÜK BİR ÜLKE, TÜRKLER YÜCE BİR MİLLET Choi Byung Hwan (solda) ve Dong Won Kwak, Özlem Gürses’in sorularını yanıtladı. Güney Kore’ye özgü kalp işaretiyle Türkiye’ye olan sevgilerini gösteren yatırımcılar, “Türkiye büyük bir ülke, Türkler yüce bir millet” ifadelerini kullandı. TÜRKİYE BÜYÜK BİR ÜLKE, TÜRKLER YÜCE BİR MİLLET
Choi Byung Hwan (solda) ve Dong Won Kwak, Özlem Gürses’in sorularını yanıtladı. Güney Kore’ye özgü kalp işaretiyle Türkiye’ye olan sevgilerini gösteren yatırımcılar, “Türkiye büyük bir ülke, Türkler yüce bir millet” ifadelerini kullandı.


CGV Mars EntertaInment Grup CEO’su Dong Won Kwak:

Türk yapımcılara maddi destek için çalışıyoruz


- Türkiye’deki operasyonunuzun kapsamı nedir? Salon mu açıyorsunuz?

Bakış açımız sadece bilet satmakla ilgili değil. Biz Türk sinemasının büyümesini istiyoruz. Bu anlamda evet salon açıyoruz, açacağız da ama aynı anda yerli hikayelerin desteklenmesi, Türk yapımcılarının cesaret ve maddi destek bulması için çalışıyoruz. Bugüne kadar bu kapsamda 30 milyon TL değerinde bütçe kullandırdık. İf Film Festivali’ni yerli filmlerin ağırlıklı olduğu bir yapı olarak yeniden kurguluyoruz. Özellikle genç yeteneklerin keşfedilmesi için sektörel yarışmalar da tasarlayacağız.

Dong Won Kwak Dong Won Kwak


6 YENİ İLDE YATIRIM YAPTIK

- Bugüne kadar Türkiye’deki yatırımlarınız nasıl dağıldı?

2016’da 32 ilde olan sinemalarımızı Türkiye genelinde 38 ile yaygınlaştırdık. Adıyaman’a Mardin’e, Bingöl’e, Balıkesir’e salon açtık mesela, Anadolu bizim için çok önemli. Yatırımlarımızın yüzde 48’i Anadolu’da, 736 olan perde sayımızı 884’e, 83 olan sinema salonu sayımızı da 99’a çıkarttık. 2017’de İstanbul’da dörder ve Çorum, Yozgat, Ankara, Erzurum, Şanlıurfa, Bursa’da birer tane olmak üzere toplam 10 sinema açtık. 2018’de de iddialıyız. Sene başından bu yana toplam 6 sinema açtık. 100. salonumuzu da 7 Kasım’da Ankara Atakule’de açacağız.

- 2019 hedeflerinizi revize ettiniz mi?

Ekonomik gündem açısından soruyorsanız, biz yolumuza aynen devam ediyoruz. Anadolu’da büyüyeceğiz. Ağrı’nın Patnos İlçesi’nde yapacağımız açılış için heyecanlıyız. Van, Konya, Kayseri, Antalya, Balıkesir, Bursa, İzmir ve İstanbul’da yeni sinemalarımızı açacağız.

CGV Grup’un yöneticileri, projeleriyle ilgili bilgi verdi. CGV Grup’un yöneticileri, projeleriyle ilgili bilgi verdi.

Sinema kültürünü Türkiye’nin her yerine yaymak istiyoruz


- Sayın Kwak Türkiye’de kaç çalışanınız var?

2018 Ekim ayı itibarıyla 1486 çalışanımız var. Dünya genelinde ciromuzun yüzde 10’u Türkiye’den...

- Türkiye üzerinden dünyaya sinema salonu koltuğu ve mısır satacakmışsınız?

Doğru. Kore, Vietnam ve Endonezya’ya Türk mısırı satıyoruz. Koltukları da Türkiye’de üretip, Kore, Vietnam ve Rusya’ya gönderiyoruz.

- Sinemanın reklam ve pazarlama faaliyetlerine de önem veriyorsunuz...

Elbette. Biz bir filme yatırım yaptığımızda 1 sene öncesinden iletişim planlamasına başlıyoruz. Türkiye’de ne yazık ki bu alanda büyük boşluk var, bazı filmler vizyondan bir hafta önce duyuruya başlıyor. Böyle olunca çok iyi bir film dahi hak ettiği gişeye ulaşamıyor.

- Bir de sloganınız varmış; “Herkes için Sinema”...

Perdenin önündeki izleyicilerimiz için “Herkes için Sinema” diyerek sinema deneyimi ve kültürünü Türkiye’nin dört bir yanına yaymak istiyoruz. Geçtiğimiz yıl Kültür ve Turizm Bakanlığı Sinema Genel Müdürlüğü ve Millî Eğitim Bakanlığı iş birliğiyle yürütülen “Bir Milyon Öğrenci Sinema İle Buluşuyor” projesine destek verdik. 800 binin üzerinde çocuğumuz sinemalara giderek film izlediler. Korunmaya Muhtaç Çocuklar Vakfı işbirliğinde devlet koruması altındaki çocuklarımıza yönelik film oyuncularının da katıldığı özel bir gösterim düzenledik. İstanbul Büyükşehir Belediyesi ile “Perde Senin İstanbul” projesi mobil açık hava gösterimleri yaptık. Sinema kültürünün genç kuşaklarda yeşermesine katkı sağlamak amacı ile İlk Sinema Biletim Projesi’ni hayata geçirdik. Proje kapsamında ilk etkinliğimizi Adıyaman Belediyesi işbirliği ile gerçekleştirdik.