Sayıştay’ın 2017 yılına ilişkin belediyeler ve bağlı şirketlerde yaptığı denetimlerde en çok dikkati çeken İSKİ raporu oldu. Benzin yolsuzluğundan, promosyon lüks araçlara kadar bir çok usulsüzlüğün tespit edildiği raporda İSKİ’nin ihaleleri de ele alındı. Bu ihalelerden biri olan “Elektronik Cihaz ve Sistemlerinin 25 Ay Süreli Bakım ve Onarım Hizmetinin (Yedek Parça Dahil) Temini” işi mevzuata aykırı bulundu.

14 MİLYONLUK İHALE

Güvenlik ve kapalı devre TV sistemleri, yangın alarmı sistemlerinin de aralarında bulunduğu 9 kalem işi kapsayan söz konusu ihale 15 Aralık 2016 tarihinde düzenlendi. İhaleyi 14 milyon 200 bin 575 liralık teklifin sahibi olan ve aynı İSKİ gibi bir İBB şirketi olan İSBAK kazandı.

“İZAHI YOK….”

Raporda mevzuata aykırı bulunan bu ihaleye konu olan hizmetlerin İSKİ tarafından daha önceki yıllarda açık ihale ve doğrudan temin yöntemi ile alındığı 2016 yılı itibariyle de pazarlık usulü ile ihale yönteminin tercih edildiği kaydedildi. Pazarlık usulünün bir gereği olarak üç firmanın teklif vermeye davet edildiği, ikisinin belgeleri eksik olduğu için değerlendirme dışı bırakıldığı, ihalenin de tek geçerli teklifin sahibi olan firmaya bırakıldığı anlatıldı. Bu şekildeki bir uygulamanın kamu ihale mevzuatının “rekabet, ihtiyaçların uygun şartlarla ve zamanında karşılanması ve kaynakların verimli kullanılması” ilkelerine aykırı olduğunun altı çizildi. Raporda söz konusu hizmet alımlarının geçmiş dönemlerde açık ihale usulü ile rekabetçi bir ortamda temin edilirken, bu usulün terk edilmesinin geçerli bir izahının bulunmadığına dikkat çekildi.

CEZA VE TAZMİNAT

Ayrıca, davet edilen 3 istekliden ikisinin istenen kriterleri dahi taşımaması, yasanın amacına ve ruhuna aykırı bulundu. Kurumun öncelikli görevinin temel ilkelere uygun olarak ihale sürecini gerçekleştirmek olduğuna dikkat çeken Sayıştay “Temel ihale ilkelerine aykırı davranışların ceza ve tazminat sorumlulukları bulunmaktadır” uyarısında bulundu.

DARBE SONRASI SABOTAJ TEHDİTİ

İSKİ savunmasında 15 Temmuz 2016 tarihinde yaşanan darbe girişimini gerekçe olarak gösterdi. Darbe girişimi öncesinde söz konusu hizmetin ayrı ayrı hizmet alımları şeklinde yapıldığını, çok sayıda firma ile muhatap olunmasının süreçlerin yavaş işlemesine ve denetimin zorlaşmasına sebep olduğunu savunan İSKİ, “Darbe girişiminden sonra su kaynakları ve su tesisleri ile alakalı defalarca sabotaj tehditleri alındığı, bu sistemlerin devamlılığını sağlayan sistemlerin kesintisiz şekilde çalışmak zorunda olduğu, aynı zamanda veri güvenliği açısından bazı tedbirlerin alınmasının zorunlu olduğunu” kaydetti. Mevzuatın önceden öngörülemeyen olaylarda bu yöntemin uygulanmasına imkan sağladığını iletti.

“ACİL YA DA İVEDİ BİR DURUMUN OLMADIĞINA İŞARETTİR”

Sayıştay ise, bu işe ait satın alma talep gerekçe raporunun 10 Kasım 2016 tarihinde düzenlendiğini vurgulayarak “Bu tarih darbe girişiminden yaklaşık 5 ay sonrasına denk gelmektedir ve aradaki bu süre zarfı acil ya da ivedi bir durumun olmadığına işarettir. Bu açıklamalar çerçevesinde, 15 Temmuz darbe girişiminin gerekçe gösterilerek elektronik cihaz ve sistemlerin bakım ve onarım hizmetlerinin pazarlık usulü ile temin edilmesinin geçerli bir nedeni yoktur. Bu nedenle söz konusu uygulama, temel ihale ilkelerine aykırılık teşkil etmektedir” denildi.