Reklamsız Sözcü

Lamborghini otomobillerinin dünü ve bugünü

Dünyanın en önemli spor otomobil üreticisi olan Lamborghini son günlerde Türkiye gündeminde, sebebiyse AK Parti Sakarya Milletvekili Kenan Sofuoğlu'nun seçimden sonra TBMM'ye Lamborghini marka otomobiliyle gitmesi. Biz de sizler için bu markanın dününü ve bugününü araştırdık.

Fatih TAN
android-time 12:26
Lamborghini otomobillerinin dünü ve bugünü
Dünyanın en önemli spor otomobil üreticisi olan Lamborghini son günlerde Türkiye gündeminde, sebebiyse AK Parti Sakarya Milletvekili Kenan Sofuoğlu'nun seçimden sonra TBMM'ye Lamborghini marka otomobiliyle gitmesi. Biz de sizler için bu markanın dününü ve bugününü araştırdık.

Marka, Feruccio Lamborghini tarafından 1916 yılında kuruldu. Bologna ve Modena arasında yer alan Santa Agata’da markanın merkez fabrikası ve ofisi yer alıyor.

santa-agata-kopya

1916 yılından itibaren traktör üreten marka, 1963 yılından itibaren de spor otomobil üreticiliğine soyuyor. Lamborghini, Giotto Bizzarrini, Gian Paolo Dallara, Franco Scaglione ve Bob Wallace gibi isimlerle çalışarak ilk prototiplerini üretiyor. GTV adı verilen bu modelin hemen ardından ise 350 GT’yi satışa sunuyorlar.

5temmuzlambograf

350 GT’den sonra bu modeli 400 GT takip eder ve önceki modelden elde edilen gelir sayesinde şirket spor otomobil üretimi konusunda adımlarını atar. 1965 yılında ortaya konsept olarak Muira modeli çıkar. Bu otomobil Torino Otomobil Fuarı’nda şirketin kurucusu Ferruccio tarafından tanıtıldı. Marcello Gandini tarafından üretim aşamasına kısa bir sürede gelen otomobil ismini de ünlü boğa yetiştiricisi olan Don Eduardo Miura’dan almıştır.

miura-kopya

Miura sayesinde Lamborghini, dünyanın önemli spor otomobil üreticileri arasına girer!

Ardından Espada modeli ortaya çıkıyor. Bu otomobil modeli tasarımını ilk dört koltuklu model olan Marzal’dan almış. Espada 10 yıl boyunca 3 farklı seri olarak üretilip satıldı. 1217 adet üretilen otomobil markanın en başarılı modellerinden biridir.

lamboespada-kopya

1971 yılında ise efsane Countach’ın ilk ortaya çıkışı olan konsept modeli üretilir. Kelime anlamı tam olmayan Countach, Piyemontece’de güzel bir bayan görüldüğünde söylenen bir söz olarak geçer. Konsept modelden 3 yıl sonra LP400 Countach üretimine marka başlar. Markanın kapıları yukarıya açılan ilk modeli olma özelliğine sahiptir.

countach-kopya

1972 yılında Güney Amerika’ya yapılacak olan büyük çaplı bir traktör satışını iptal eden marka maddi olarak zor bir duruma girmiş olur. Traktör siparişleri için yapılan geliştirmeler markanın giderlerini arttırdığı için Ferruccio bu durumundan bir satış yaparak kurtulacağını düşünür ve traktör hisselerini Fiat markasına satar. Günümüzde Lamborghini traktörlerinin üretimi Same Deutz-Fahr grubu bünyesinde devam ediyor.

traktorlambo-kopya

1970 yılında dünya üzerindeki petrol krizi motor sporlarını ve spor otomobilleri vurur. 1978 yılında Lamborghini şirketi iflasını açıklamak zorunda kalıyor. İflasın üzerine markayı İsviçre merkezli Mimran kardeşlerin şirketi satın alıp devir işleminden sonra Countach, Jalpa ve LM002 modellerinin satışına devam eder.

lm002-kopya

Lamborghini, 1987 yılında ise Chrysler tarafından satın alınır. Bu satın almadan sonra da Lamborghini, Diablo modeli için çalışmalara hemen başlar…

diablo-kopya

Diablo’nun Marcello Gandini tarafından tasarlanmıştır ve Chrysler tarafından da geliştirilir. 1991 yılında satışına başlanan otomobilin adı İspanyolca şeytan anlamına geliyor. V12 motora sahip olan bu model döneminde rakiplerinden tasarım olarak farklılaşmış bir otomobil olarak öne çıkıyordu. Ülkemizde de halen örneklerini bulabileceğiniz koleksiyon niteliğinde bir model.

1994 yılına geldiğimizde ise ekonomik kriz Lamborghini’yi, Chrysler markası için büyük bir maliyet kalemi durumuna getirir ve Megatech’e satışı yapmak zorunda kalırlar.

Megatech Endonezya Başkanı Suharto’nun oğlu Tommy Suharto yönetimindeki Endonezyalı yatırım grubudur. Yeni yönetimle birlikte rönesans gibi bir döneme başlayan Lamborghini, bayi ağı, pazarlama uygulamaları, ve yeniden yapılandırmalar gibi önemli adımlarla atağa geçer.

Markanın satışları 1993’te 101, 1994’te 301 ve 1995’te 414 rakamına ulaşır. 1995’te satışa sunulan ve Miura SV’den esinlenen Diablo SV, markanın o güne kadar ürettiği en güçlü V12’sine sahipti(525 beygir).

diablosv-kopya

Yıl 1997’ye geldiğinde ise Endonezya’da değişen koşullar yüzüden Megatech firmayı Audi’ye satar…

Bir değişimde aslında burada başlar. VW Grubu’nun çatısı altında olan Audi sayesinde marka Diablo’nun yerine gelecek olan model üzerinde çalışmalara hız kesmeden devam eder ve ortaya Murcielago çıkar!

murcielago-kopya

Yukarı doğru açılan kapıları, V12 motoru, markanın geleneksel ürünlerinin son örnekleri olarak öne çıkar. 575 beygir güç üretebilen bu motor 6.2 litre hacminde idi. Arından LP640 modeliyle 6.5 litre hacminde 640 beygir güç üreten yeni bir Murcielago ile tanıştık. Murcielago’nun anlamı ise ispanyolca yarasa demekti. Otomobilin bu tasarımıyla Red Dot Tasarım ödülü kazandığını da belirtmekte fayda var…

reventon-kopya

Marka bu sırada özel modellerde üretmeye çalışıyordu. 2006 yılında en çok dikkat çeken bu tarz model Reventon idi. Aslında Murcielago modeli üzerine inşa edilmiş olan bu otomobil 6.5 litrelik V12 motora sahipti motor 670 beygir güç üretiyordu. Aracın 0’dan 100 km/s hıza ulaşması ise 3.4 saniye idi. Son olarak bu otomobilden 20 adet üretildi!

lamborghini-gallardo-2003-1600-07-kopya

2003 yılında ise bu defa Audi çatısı altında üretilen ilk model olan Gallardo ortaya çıktı. İspanyolca cesur anlamına gelen bu isim aslında bir boğanın adı olarak geçer. Luc Donckerwolke tarafından tasarlanan bu otomobil de markaya Red Dot Tasarım ödülünü getirir. Üretime başladıktan 3 yıl sonra 5000 adetin üzerinde satılan otomobil 5 litrelik ortadan motorlu bir yapıdadır.

lamborghini-gallardo_lp550-2-2010-1600-01-kopya

Gallardo’nun sonrasında birden fazla versiyonu satışa sunulmuştur. Superleggera, Valentino Balboni, Performante bunlardan bazıları…

aventador-kopya

2011-2012 yıllarında ise ortaya çıkan Aventador, markanın Murcielago modelinin devamı niteliğindeydi. V12 atmosferik motora sahip olan Aventador 700 beygir güç ve 690 Nm tork üretiyor. 0’dan 100 km/s hıza 2.9 saniyede ulaşabilen model, 350 km/s hıza ulaşabiliyor.

Dört tekerlekten çekiş özelliğine sahip olan Aventador 100 km’de 17.2 litre yakıt tüketim verisine sahip ve 7 ileri bir şanzımanı var. Aracın emisyon değeri ise kilometre başına 398 gram. Ülkemizde de örneğine rastlayacağımız olan otomobilin birden fazla farklı versiyonu da üretilmiştir.

aventador1-kopya

Markanın Audi çatısı altında en yeni modellerinden biri de 2014 yılında ilk defa tanıtılan Huracan oldu. Huracan, Gallardo’nun devamı niteliğinde bir model ve 5.2 litrelik V10 motora sahip. Otomobilden ülkemizde sıkça görme şansınız var.

huracan-kopya

2018 yılına geldiğimizde ise son 10 yıldır bir çığ gibi büyüyen SUV pazarından Lamborghini de payını almak istedi ve Urus modelini ortaya çıkardı. Bentley Bentayga, Audi Q7, VW Touareg modellerinin altyapısını taşıyan, Rolls Royce Cullinan, Porsche Cayenne ve Range Rover modellerine rakip olarak konumlandırılan bu otomobil markanın ilk olmasa da ilk diyebileceğimiz SUV modeli oldu.

shutterstock_1051953068-kopya

Lamborghini ülkemizde Doğuş Otomotiv güvencesiyle satın alınabiliyor ve servis hizmetleri karşılanıyor.

Merakla beklenen Yılmaz Özdil'in son kitabı "Mustafa Kemal" Plus abonelerine hediye.

SIRADAKİ HABER
Paylaş Tweet social-whatsapp Whatsapp more