Son yıllarda tanıtılan özellikle de premium markaların vazgeçilmezi olan lcd ekran temelli gösterge panelleri otomotivdeki eski moda göstergeleri yerinden edeceğe benziyor.
BMW, Mercedes-Benz, Audi, Volkswagen, Seat, Skoda, Range Rover, Jaguar, Peugeot, Volvo gibi markalar bu teknolojiyi ilk olarak kullananlar arasında.
Mercedes-Benz bu sistemi bizlere W222 kasa kodlu S Serisi ile tanıtmıştı. Command Infotainment olarak geçen bu sistem modellere göre değişiyor. Son olarak A Serisi modeli de bu teknolojiye kavuştu.
Tamamen lcd olan bu panel sayesinde model farklılığına göre gece görüş kamerasından navigasyon kontrolüne kadar her şeye kolayca hükmedebiliyorsunuz.
BMW ise iDrive ile birlikte çalışan Multifunctional Instrument Display(MFID) sistemine F10 kodlu 5 Serisi ile geçti. Bu sistem yenilenen modellerde daha iyi çalışan birer özellik olarak ortaya çıktı. Özellikle yeni 7 Serisi ve yeni 5 Serisi'nde bu sistemler büyük ekranla birlikte çalışıyor.
BMW'nin gösterge paneli diğer modellerin aksine daha navigasyon, kamera vb gibi konfor unsurlarıyla birlikte çalışmıyor. Bunun yerine sürüş moduna göre değişiklik gösteriyor.
Audi ise MMI sisteminin adına ve dijital gösterge paneline Virtual Cockpit adını veriyor. Gösterge panelini ve multimedya ekranını bir arada çalıştıran bu sistem sayesinde gösterge tablosundan her türlü bilgiye rahatlıkla ulaşabiliyorsunuz.
Volkswagen markasında kullanılan dijital gösterge paneli ve multimedya sistemi ise Audi ile neredeyse değil tamamen aynı özelliklere sahip. Her iki sisteminde bazı tasarımsal farklılıkları haricinde işlevsellik açısından hiç bir farkı yok.
İspanyol marka Seat ise Arona modeliyle bizimle bu dijital kokpiti tanıştırdı. Ardından Ateca ve Cupra modellerine de eklenen bu özellik markanın kalite ve teknoloji algısını bir sınıf yukarıya taşıdı. Bu sistem gelen olarak VW ve Audi'de kullanılanla aynı olsa da arayüz ve kullanılan font tasarımlarının farklılığı ayrıca renklerin markaya göre değiştirilmesi durumu farklılaştırmış.
Skoda markasında da durum tahmin ettiğiniz gibi. Bu teknolojiye öncülük eden Karoq modelini anmak gerek. Olabildiğince iyi bir biçimde çalışan bu sistem üzerinde yeşil renginin yoğunluğu dikkatinizi çekecek. Yeşil renk, Skoda ile ilişkilendirilen bir renk olduğu için daha fazla kullanılmış. Seat markasında da bu renklerin yerini kırmızı alıyor olması durumu tanımlayan en önemli unsurlardan biri.
SUV model üretiminde dünyanın en iyilerinden biri olan ingiliz marka Range Rover; Range, Sport, Discovery modelleriyle bize bu teknolojiden bahsetti. Öncelikle Range modelinde kullanılan bu dijital gösterge paneli, ardından Sport ve Discovery modellerinde kullanılmaya başlandı. Şimdi ise yeni bir model olan Velar'da da yerini almış durumda.
Bu ekran üzerinden navigasyon, sürüş bilgileri, hız ve yol detayları, ses sistemi gibi menülere kolayca erişebilirken, ana ekran üzerinden otomobilin performans bilgilerine ve kişiselleştirme özelliklerine ulaşabiliyorsunuz. Sistemin adı da Incontrol olarak geçiyor.
Bildiğiniz üzere aslında Jaguar ve Land Rover aynı markalar. İkisinde de kullanılan bu sistem aynı ve Incontrol olarak geçiyor. Jaguar bizimle bu sistemi XJ ile tanıştırdı. Ardından her yeni güncelleme de yeni modellerine bu özelliği adapte ediyorlar.
Gelelim İsveç merkezli Volvo'ya. Volvo Çinli ortağının gücüyle birlikte ileriye doğru güzel adımlar attı. Yeni tasarım dili, yeni teknolojiler, güvenliği temel alan özellikler bunlardan bazıları. Markanın yeni otomobillerdeki multimedya sistemi ve lcd ekranlar da oldukça dikkat çekici.
Orta konsolda bulunan dikey konumlandırılmış Sensus yazılımlı ekran üzerinden aklınıza gelebilecek her bilgiye erişmeniz mümkün. Otomobilin sürüş destek sistemleri, ses sistemi, navigasyon, bağlı olan akıllı telefon gibi. Gösterge tablosuna geçtiğinizde ise buranında tamamen lcd ekran olduğunu fark ediyorsunuz. Ekran üzerindeki gösterge tasarımları analog tasarım detaylarına sahip olsa da bu ekran üzerinden de otomobilin birden fazla özelliğine erişmeniz mümkün.
Peugeot'un sistemine yakından baktığınızda ise tamamen sürücü odaklı bir iş yapıldığını fark ediyorsunuz. iCockpit diye geçen bu sistem konsol ve gösterge tablosunu bir arada kullanabilme imkanını size sunuyor. Ayrıca bu sistemi kendi zevkinize göre kişiselleştirebiliyorsunuz bile...
Sürüş bilgileri, navigasyon, ses sistemi, bağlı akıllı telefon gibi sürüş esnasında en çok ilginizi çeken ve zaman harcadığınız menülere hep karşınızda.
Japan Displays patronu Holder Gerkens bu konuyla alakalı bir röportajda, "Motorla alakalı kaç silindir, kaç beygir gibi konuların hepsi elektrikli otomobillerle ortadan kalktı. Cazibeyi teknolojik unsurlarla yaratıyorsunuz ve bunun da en önemlisi ekranlar" açıklamasında bulundu. Avrupa otomotiv pazarındaki otomotiv markalarının ekran tedariğinin yüzde 30'unu karşılayan Amerikalı markanın genişleyeceği, Japonya ve Çin'de de tedariğin yüzde 19'unu karşılayacağı konuşulan hatta "bilinen" konular arasında. Bu markanın arkasında ise yüzde 14 ile LG yer alıyor!
Otomotivdeki dijital ekran devriminin bir sonraki adımı ise OLED olarak geçiyor. Bakalım zaman bize yeni neleri gösterecek...
Nereden nereye...
Yollarda gördüğümüz çoğu otomobilin gösterge paneli ve iç mekanında hala eski moda göstergeler kullanılsa da kimi markalar ve yeni model otomobiller bu modası geçmiş göstergeler yerine yeni lcd ekranlar kullanıyor. Bu yeni teknolojik özelliklere gelin birlikte, daha yakından bakalım.