Reklamsız Sözcü

SUV’ler ve vergiler orta segmenti bitiriyor mu?

Türkiye otomotiv pazarı 2018, ilk yedi ayda D segmentini domine eden ilk üç modeller Passat, C-Serisi ve Superb oldu. Bu modellerin geçmiş yıllardaki satışlarına baktığınızda ise bir birine yakın ama azaldığını da fark ediyorsunuz. Peki diğer D segmenti üyelerine neler oldu, merak etmiyor musunuz?

Fatih TAN
android-time 12:50 11 Ağustos 2018
SUV’ler ve vergiler orta segmenti bitiriyor mu?
Türkiye otomotiv pazarı 2018, ilk yedi ayda D segmentini domine eden ilk üç modeller Passat, C-Serisi ve Superb oldu. Bu modellerin geçmiş yıllardaki satışlarına baktığınızda ise bir birine yakın ama azaldığını da fark ediyorsunuz. Peki diğer D segmenti üyelerine neler oldu, merak etmiyor musunuz?

Bu konu aslına bakarsanız Avrupa pazarıyla da alakalı bu yüzden konuya başlarken Avrupa’dan da bir kaç detay vermek istiyorum. Peugeot ve Toyota gibi iki önemli marka, bu segmentte modelleri bulunmasına rağmen ki Peugeot 508’in en yeni versiyonunu da satışa sunmaya hazırlanıyor, pazar tahminlerinde Avrupalı tüketicilerin bu segment otomobil almak yerine SUV araçlara kaydığını tahminlerinde gösterdi. Özellikle bu segmentin Avrupa’daki iyi temsilcilerinden olan Ford, Mondeo modelinin geleceği hakkında bir açıklamada bile bulunmuyor. Markanın yeni SUV modelleri ise bu soruya birer cevap olabilecek mi gelecek yıl içerisinde göreceğiz.

ford-mondeo-2015-1600-02-kopya

Avrupa’da D segmenti satışları 2017 yılında 540 bin adet olmuş, LCM Automotive’e göre 2021 yılında ise bu rakamın 400 bin adetten az olacağı tahmin ediliyor. Ayrıca bu yıl D segmentinin yüzde 10 daralacağı da Avrupa’da çok belli. 1990’lı yılların sonlarında pazarda baskın olan Passat, Laguna, Vectra ve Mondeo halen Avrupa’da iyi rakamlarda satılıyor(Renault Laguna’nın yerine Talisman geldi).

renault-laguna-2011-1600-03-kopya

Ülkemizde ise bu segment 2016 yılında toplam 38 bin 591 adet iken, 2018 yılında 30 bin 155 olarak kaydedilmiş. Son 3 yıllık satış rakamlarında bu segmentte ilk sıra Volkswagen Passat’ın olurken ikinci sırayı C-Serisi alıyor ve hemen arkasından da 3 Serisi ile BMW geliyor. Son yıllardaki en büyük artışı ise Skoda markası, Superb modeliyle yaptı.

volkswagen-passat-2015-1600-03-kopya

Türk tüketiciler bu yıl temmuz ayına kadar en az Jaguar XE, Toyota Avensis ve Mazda 6’yı bu segmentte tercih ettiler. Mondeo, Talisman ve 508 ise bu modellerin hemen üzerinde yer aldı.

jaguar-xe-2016-1600-04-kopya

Bu sonuçlarla birlikte Türkiye’deki D segmenti satışları ilk yedi ay içerisinde geçtiğimiz iki yıla göre daralma yaşıyor ve bu daralma 2016 yılına göre yüzde 20’nin üzerinde… Yüzde 20’lik daralmaya tabi ki alternatif modellerin etkisi var ancak ülkemizdeki vergiler ve son günlerdeki kurlar bu segmenti etkileyen en büyük sebepler. En çok satılan Volkswagen Passat’ın ülkemizdeki başlangıç fiyatı 162 bin 300 tl!

volkswagen-passat-2015-1600-07-kopya

Avrupa’da ise JATO Dynamics sonuçlarına göre ilk beş ayda orta sınıf pazarı toplamda yüzde 3.2’lik satışları oluştur. Küçük otomobil segmenti pazarın en çok satılan araç modelleri kısmını yüzde 19’luk oranla oluşturdu. Türkiye’de olduğu gibi Avrupa’da da orta segment satışlarını Passat elinde tutuyor. Passat Mayıs ayıyla birlikte 74 bin 791 adet satış rakamına ulaşmış durumda. İkinci sırada ise Skoda Superb yer alırken üçüncü sırada Opel Insignia yer alıyor.

opel-insignia_grand_sport-2017-1600-05-kopya

Bu segmentte hareketlilik olur mu diye sorduğunuzun farkındayım. Yeni gelecek olan modellerle birlikte satış rakamlarında değişiklikler Avrupa’da olacağı kadar Türkiye’de olmasa da olacaktır. Özellikle yeni gelecek olan 508’den dolayı güncel 508 satışları durmuş durumda. Markanın yeni 508’den satış rakamı olarak beklentisi Avrupa’da 80 bin, Çin’de 12 bin adet! Yeni modelle birlikte burada hareketlilik kesinlikle olacaktır! Ayrıca Renault markası Talisman modelini makyaj operasyonuna sokacak, bu durumda özellikle yeni otomobil siparişlerinde aksaklıklara ve beklemelere yol açtığı için yeni modelle birlikte hareket olacaktır.

renault-talisman-2016-1600-05-kopya

Gelelim SUV’lerin bu segmenti öldürüp, öldürmeyeceğine… D Segmenti Avrupa’da ve ülkemize, otomobil alırken daha fazla yaşam alanına ihtiyacı olan ve yakıt tüketimini önemsemeyen kullanıcılar olduğu sürece ölmeyecek. Bu duruma ek olarak üst düzey yöneticilere araç kiralama şirketleri ülkemizde olduğu gibi Avrupa’da da D segmenti otomobil kiralıyor. Filo satışları da her segmentte olduğu gibi bu segmentte de canlılığı sağlıyor.

Avrupa’daki orta ölçekli otomobillerin hibrit motorlu versiyonlarının satışları yüzde 89 artmış durumda. Bu artış sayesinde hibrit D segmenti satışları toplam D segmenti satışlarının yüzde 5’ini oluşturuyor. Mondeo’nun Avrupa’da ve ülkemizdeki satış adetlerinin düşmesi, markanın aklında hibrit motorlu Mondeo’larla alakalı ışık yaktığını düşünüyorum ve yakın gelecekte bu modelle tanışacağız.

Aslına bakarsanız SUV’ler geniş iç hacimleri ve yerden yüksek gövdeleriyle her türlü ihtiyacı karşılayan bir duruşa sahipler. Sundukları konfor, teknoloji ve donanım özellikleriyle binek araçlardan fazlaları var eksikleri yok. Fiyatlar da bir birine yakın olunca tüketiciler de bu sınıfa kayıyor. SUV’lerin yükselişi bence tam gaz devam edecek…

Merakla beklenen Yılmaz Özdil'in son kitabı "Mustafa Kemal" Plus abonelerine hediye.

SIRADAKİ HABER
Paylaş Tweet social-whatsapp Whatsapp more