Bursalı Renault...…
1969’da kuruldu 71’de üretime başladı. Sadece geçen yıl 365 bin otomobil, 599 bin motor üretti. Fransız marka, tarihinin ilk hibrit otomobilini Türkiye’de üretme kararı aldı. Hibrit için fabrikada çalışmaların sürdüğünü bildiğimiz yeni nesil Clio modeli seçildi. Bursa’ya harcanacak 493 milyon TL’lik proje bazlı  ‘süper teşvik’ kullanacak. Halen yüzde 70’e yakın yerlilik oranıyla Megane Sedan üretimi gerçekleştiriliyor.

* * *

Bursalı TOFAŞ...…
1968’de kuruldu. Bugün yılda 450 bin araçlık üretim kapasitesine ve 10 bini aşkın çalışana sahip. Son 10 yılda otomotive yapılan 10 milyar dolarlık yatırımın 3 milyar dolarını tek başına gerçekleştirdi. Fiat Chrysler Automobiles’ın (FCA) dünyasında “Altın Seviye”ye erişen ilk üç fabrikadan biri. Son yıllarda yaklaşık 1 milyar dolarlık yatırımla Fiat Egea Projesi yüz akı oldu. Bugüne kadar üretim 5,5 milyon adede ulaşırken, geçen yıl temmuz ayında 2,5 milyonuncu aracını ihraç etti. Türkiye’den ABD’ye araç gönderen ilk firma.

* * *

Sakaryalı Toyota...…
1990 yılında markanın ikinci Avrupa üretim tesisi olarak kuruldu. 1994’ten beri Sakarya’da üretim yapıyor. Son bir yılda 150 binlik üretim kapasitesini 280 bine yükseltti. Sadece bunun için 350 milyon Euro harcadı. Türkiye’de üretilen ilk hibrit motorlu araç C-HR’ı satışa sundu. Avrupa’ya da bizden gidiyor. Yıllardır Corolla Sedan üretiyor. Sadece ‘yerli’liğiyle insanımıza değil, hibrit otomobilin dünyadaki öncüsü olmakla gurur duyuyor. Türkiye’de son bir yılda 5 bin hibrit otomobil satışı gerçekleştirdi.

* * *

İzmitli Hyundai...…
1995 yılında temeli atıldı, 1997’de üretime başladı. Markanın ilk denizaşırı fabrikası unvanına sahip. i10 ve i20 modeli üretimi yapıyor. 245 bin adetlik üretim kapasitesine sahip. Yeni yatırımla yeni bir B SUV modeli üretim kararı alındı. 2021’de başlayacak. Tünelin ucunda bir de sedan üretimi var. Son 1 yılda iki milyar dolarlık ihracat gerçekleştirdi. Bu güne kadar 1.5 milyon araç üretti, 40 ülkeye ihracat yapıyor.

* * *

Gebzeli Honda...…
1996’da temelleri atıldı. 1998’de seri üretime başladı. Son bir yılda Civic Sedan modelinin son jenerasyonun motor alternatiflerini, benzinli, turbo, LPG’li ve dizel olarak dörde çıkardı. Üretimde ikinci vardiyaya geçince fabrikaya 400 işçi daha alındı. Japonya’daki merkez 2025 yılında Avrupa’da satacakları 3 araçtan 2’sinin elektrikli ya da hibrit olacağını açıkladı. Üretime de yansayacak. 1948 yılında motosiklet üretimi ile başlayan Honda’nın kurucusu Soichiro Honda, ‘Biz hayal kurmaktan vazgeçmiyoruz’ diyor.

* * *

Bunlar ülkemizde, Türk işçisi, mühendisi ve yan sanayicisiyle, yabancı ortaklı otomobil üreten fabrikalar.
Yıllardır...…
Hafif ve ağır ticarilerle birlikte 12 yıldır üst üste Türkiye’nin ihracat şampiyonluğunu alıyorlar. Sadece geçen yıl 28.5 milyar dolar para getirdiler. Aileleriyle yüz binlerce insan evine ekmeği onlar sayesinde götürüyor.…

* * *

Sırf ‘Yabancı’ ortak ve ‘yabancı’ parça inadı yüzünden hayata geçirilemeyen yerli ve milli otomobil ‘hayal’i, elektrikli ile doldurmaya kalkılınca, ‘Türkiye’nin otomobili’nde de durum pek parlak görünmüyor. 2011’de TÜSİAD’da yapılan ilk ‘Babayiğit’ çağrısının üzerinden 7 yıl geçti. 10 gün sonra da TOBB çağrısının üzerinden bir yıl geçmiş olacak. Beş ‘Babağit’in (Altıncı ortak TOBB oldu) geçen cuma günü yapılması beklenen ve sadece şirket kuruluş imzasıyla, CEO’nun açıklanacağı toplantının, bizzat Bakan’ın ağzından ‘ileri’ bir tarihe ‘ertelendiği’ duyuruldu...

* * *

‘İleriye’ sadece ‘ertelemek’ için gidilince,
Vaziyet mehterandan öteye geçemiyor...

sozcu-banner-1