Kamera : Kubilay Altuğ
Kurgu : Korhan Topçuoğlu

- İlk çeyrek sonuçlarını Suzuki için nasıl değerlendiriyorsunuz?

Geçen 2018 yılıyla 2019'un ilk çeyreğini karşılaştırdığımızda toplam pazarda %44'lük bir gerileme olduğunu görüyoruz. Bu, toplamda %44 gerilemeye rağmen Suzuki ile pazar koşullarından daha iyi bir geri dönüş aldık. Tabi ki artış olmasını beklerdik ama bizim kaybımız %20'ler seviyesinde gerçekleşti. Dolayısıyla daralan pazarda, pazar payımızı artırmaya devam ediyoruz.



- ÖTV ve KDV indiriminin uzatılmasıyla pazarın durumu hakkında tahminleriniz nelerdir?

Geçen seneki son çeyrekle birlikte ilk çeyreği de değerlendirdiğimizde "düşüşün daha fazla olmasını engellediği bir gerçektir" diyebilirim. En azından yüzde 80'lerin, 70'lerin devam etmediğini ve gerilemenin yüzde 50'lere 40'lara geldiğini görüyoruz. Burada ÖTV indiriminin etkisinin olduğuna inanıyorum. Daha önceki toplantılarımızda ben de söylüyorum, değerli sektör temsilcisi arkadaşlarım da söylüyorlar; Türkiye'de kritik sınırımız 600-650 bin adet ve pazarın bunun altına kesinlikle düşmemesi gerekiyor. Otomotiv eko sisteminin içinde olduğu koşullar, maliyet yapıları, bayi ağlarımız toplam olarak düşünüldüğünde o rakamların 600-650 bin adetlerin altına indiğinde tehlike çanları çalmaya, bir takım zorluklar yaşanmaya başlar. Bu sene 400-450 bin arası rakamları konuşuyoruz, ÖTV indirimlerine rağmen. Diliyorum şu ana kadar zararları kapatma açısından başarılı olmuştur. Büyük pazar açısından ilk öncelik iç pazar adedini arttırmaya yönelik olmalıdır. Dikkat ettiyseniz son dönemde ihracatta da lokomotif sektör otomotivde bir miktar azalma var, ilk çeyrekte onu görüyoruz. İç pazarın artışı demek bize dış pazarda da olumlu destekler sağlayacaktır.

- Vergi indirimleri yıl sonuna kadar devam eder mi?

Devam eder diye düşünüyorum. Hatta izin verirsen biraz daha biraz daha sektör adına hem kendi görüşlerimi hem de sektör görüşlerimi paylaşmak istiyorum. Evet, bu zamana kadar yapılan vergi indirimlerinin çok destek olduğunu düşünüyorum. Fakat bu yapısal önlemler komple vergi ortamını yeniden yapılandırmanın, üçer aylıklar yerine, ilk etapta yıl sonuna kadar uzatmanın operasyonu daha da sağlamlaştırıcı etkisi olacaktır. Çünkü dikkat ederseniz toplam vergi tahsilatında da -ki devletimizin önemli vergi kalemidir- daralmalar var. Dolayısıyla komple otomotiv vergilerini değerlendirerek elektrikli, hibrit araçların vergilendirilmesindeki bir takım sınırlandırmaları kaldırarak, her türlü hibrite her türlü elektrikli araca teşvik sınırlarının da geliştirerek yapılan normal vergi oranlarında bir ayarlama, pazarın daha gelişmesine imkan verecektir. Ve devletin verdiği kayıpları da daha minimuma indireceğinin kanısındayım.

[caption id="attachment_4474903" align="alignnone" width="1200"] Suzuki Türkiye Genel Müdür Ümit Karaarslan sozcu.com.tr otomotiv editörüne konuştu[/caption]

- Motosikletlerde olan ÖTV indirimi satışları etkiledi mi?

250 cc ve altın olma sebebiyle yüzde 7 civarı bir avantaj sağladı. Bununda destek olduğu motosiklet pazarında da bir daralma yaşıyoruz. Orada da daralmanın bir miktar yüzde 10'lar yüzde 15'ler seviyesine gerilediğine inanıyorum. Faydası tabi ki olmuştur. Şimdi otomotivde konuştuğumuz gibi motosiklet sektöründe de çıtayı biraz daha 250 cc üzerine çıkarmakta fayda var. Vergi teşviklerinin -yüzde 37 250 cc üzerinde biliyorsunuz- oralarda da bir ayırım yapmasının hem Türkiye'de motosiklet sektörünün artışına hem de yeni ve yerli üretim faaliyetlerinin artışına da katkı sunacağını düşünüyorum. Dolayısıyla o çıta biraz daha yükseltilebilir, 250'nin üzerinde 300'ler 350'ler olabilir ve daha fazla devletin vergi gelirleri de arttırılmış olur diye düşünüyorum. Genelde ÖTV indiriminin başarılı olduğunu söylerim.

- Vitara'nın makyajlı ya da yeni versiyonu olacak mı?

2019 yılının son çeyreğinde Vitara'nın yeni makyajlı modelini biz de müşterilerimize sunacağız.

- Suzuki elektrifikasyona nasıl bakıyor? Türkiye'de satılacak olan ilk elektrikli Suzuki modeli ne olacak?

Swift ve Ignis modellerinde Suzuki'de hibrit seçeneklerimiz var ve Avrupa'da satışlarına başlandı. Biraz önce vergi konusunda söyledim, Türkiye'de hibrit araçlara olan teşvik sınırlı bir kilowatt'ta sağlanıyor, dolayısıyla hibrit teşviğinin geliştirilmesi doğrultusunda biz de özellikle Swift'te hibrit modellerin satışlarına başlayabiliriz. 2020 yılında hibrit satışlarına başlarız diye düşünüyorum. Onun dışında zaman içinde çok net açıklama yapamamakla birlikte Suzuki'nin yine iş birliği içinde olduğu bazı markalarla birlikte hem model alışverişleri hem de elektrikli araç üretmek gibi ortak çalışmaları var. Bunlarında 2021 yılından itibaren Avrupa'da ve yurt dışında gündeme alınacağını biliyorum. Bu konuda henüz net açıklama olmadığı için bilgi veremiyorum. SUV segmentinde bir elektrikli araç olacak. Koşullar çerçevesinde biz de 2020-2021 yılında müşterilerimizin hizmetine sunmayı planlıyoruz.



- İkinci el otomobil pazarında bir hareketlilik olacağından söz ediliyor. Sizin de ikinci el için yaptığınız ya da yapacağınız bir çalışmanız var mı?

Şöyle söyleyeyim evet. Son dönemlerde operasyonel kiralama firmalarının filolarını daha çok yenilemeleri ve filolarındaki araçların tekrar satışa dönmesi, konusunda ciddi bir ikinci el pazarının olacağı zaten ÖTV ile alakalı olarak da net. Ortalama dönemlerde sıfır km araç pazarının 5 çarpanı seviyelerinde olan ikinci el pazarının Türkiye'de yakın zamanlarda 6 çarpanına ulaşacağına inanıyorum. İkinci el satışının artarak devam edeceğine inanıyorum. Holdingimiz olarak da ikinci eldeki satış, geliştirme aktiviteleri içinde yer almak adına geniş çaplı bir çalışma ve araştırma içindeyiz. Bu konuda da hazırlıklarımızı sürdürüyoruz.

- Yeni Jimny ve Swift satışları nasıl gidiyor?

Suzuki olarak bu yıl iki yeni model lansmanı yaptık. Birtanesi yine Vitara ile birlikte Suzuki'nin önemli bir ürünü olan Swift, diğeri de tamamen yenilenmiş modeliyle Avrupa'da ve Asya'da çok önemli bir beğeni kazanan, dünyada yılın otomobili için ilk üç sıraya giren yeni Jimny. Başarılı bir lansman yaptık derken, lansman, motivasyonu, ve de talep açısından olumlu oldu. Yüksek adetlerde geri dönüşler aldık. Fakat burada da karşımıza arzdaki bir takım sıkıntılar çıktı. Avrupa'da görülen Asya'da görülen yüksek talep bu seneki adetlerde bir belirsizlik oluşturdu. Sürekli Suzuki üst yönetimiyle çalışıp bu talebe zamanında cevap vermeye çalışıyoruz. Eminim 2019 son çeyrekte buralarda bir artış sağlayıp daha fazla sayıda bekleyen müşterimizi memnun edeceğiz.