Türkiye genelindeki toplam market satışlarının yüzde 33’ünü gerçekleştirerek 38 milyar liralık ciroya imza atan yerel marketler, tanzim satışların ardından görece yüksek kalan fiyatlar nedeniyle vatandaşla karşı karşıya kaldıklarını açıkladı. Belediye destekli olarak başlatılan tanzim satış noktalarının, marketlerin alım fiyatlarının yüzde 50 altında satış yaptığına dikkat çeken sektör temsilcileri, gıda perakendesinde günah keçisi haline geldiklerini açıkladı. Her yıl yüzde 15 artan maliyetlere rağmen, enflasyonun altında büyüyebilen sektör, etten sonra hükümetin sebze meyve alanındaki kararlarından büyük zarar gördüğünü belirtti.

GELECEĞİMİZİ ETKİLİYOR


Organize perakende sektörünün önemli kuruluşları arasında yer alan Türkiye Perakendeciler Federasyonu Başkanı Mustafa Altunbilek, Uluslararası Yerel Zincirler Buluşuyor Konferansı ve Fuarı’nda (YZB) sektöre dair gelişmeleri değerlendirdi. “Umarım 2019, 2018’i aratmaz ama piyasaların bir rahatlamaya ihtiyacı var” diyen Altunbilek, özellikle yüksek enflasyon ve gıda arzında yaşanan problemlerin, yerel marketleri rekabet açısından olumsuz etkilediğini aktardı. 2018’de önemli sınavlar verdiklerini anlatan Altunbilek, şöyle devam etti: “Müşterilerimiz ve vatandaşlarımızla karşı karşıya kaldık. Günah keçisi olduk. Maliyetlerin arttığı büyük bir rekabet girdabında kürek çekiyoruz. Market grupları içinde istihdam payımız yüzde 35’e çıktı. Her yıl yüzde 15 civarında artan maliyetleri bir şekilde sineye çekiyoruz ancak köylere kadar inen büyük market zincirleri geleceğimizi etkiliyor.”


BÜYÜK ZARAR GETİRDİ


Belediye destekli tanzim satış noktalarındaki fiyatların market raflarında olmasının mümkün olmadığını kaydeden Altunbilek, Anadolu ve büyükşehirlerdeki pek çok yerel marketin bir yandan zorlu rekabet koşulları ile uğraşırken diğer taraftan ise sektörden kaynaklı olmayan fiyat artışları ile karşı karşıya kaldıklarını anlattı. “Et ve kıymadan sonra  sebze meyvede de üvey evlat olduk. Son dönemde sebze meyve satışları ile ilgili kararlar yerel zincirlere çok zarar verdi. Geçirdiğimiz zor günlerde halkımızı sebze meyve tedarik kanalı bizler olalım isterdik. Tanzim satış koşullarının sadece 5 zincir markette uygulanması sayıları 8000’e ulaşan yerel marketlerin bunun dışında kalması bize büyük zarar verdi” yorumunu yapan Altunbilek, sebze-meyvede tarla ürünlerinin raflara girmesi ile birlikte fiyatların da düşeceğini dile getirdi.

KDV YÜZDE 1’E İNSİN


Ekonomik belirsizlikler nedeniyle sektörün büyüme planları yerine var olan durumu koruma ve verimsiz mağazaları kapatma yoluna gittiğini dile getiren Mustafa Altunbilek, 2019 için hedeflerinin ise yüzde 5’lik büyüme olduğunu anlattı. Altunbilek, sektörün daha sağlıklı büyümeye ulaşabilmesi için, yan yana market açılışları ile gıda fiyatlarındaki yüzde 8’lik KDV’nin yüzde 1’e düşürülmesi konusunda çalışmalar yapılması gerektiğini belirtti.