Bilim Akademisi Üyesi Prof. Dr. Naci Görür, sosyal medya hesabından açıklamalarda bulundu. Kanal İstanbul'un kentte yaratacağı etkiye değinen Görür, kazılacak olan kanalın heyelan riskini artıracağını, Marmara’da oluşturulacak olan adaların deprem açısından risk teşkil ettiğini belirtti. Görür, “Kanalın Karadeniz’e girişi de çürük zeminden ibarettir” ifadelerini kullandı.

[old_news_related_template title="Prof. Dr. Naci Görür: Fırtına öncesi sessizlik" desc="İstanbul'da meydana gelebilecek olan depremle ilgili dikkat çeken açıklamalarda bulunan Prof. Dr. Naci Görür, “Bulunduğumuz zamanı fırtına öncesi sessizlik diye algılayabiliriz. 1999 depremleri Marmara'nın altındaki fayı dolayısıyla kabuğu tetikledi. Bu kabuk çatırdamaya başladı. Günün birinde kırılacak' dedi. Alman sismolog Prof. Dr. Marco Bohnhoff da 'İstanbul’da beklenen deprem 7,0 ile 7,4 arasında bir büyüklükte olacak' ifadelerini kullanmıştı." image="https://sozcuo01.sozcucdn.com/wp-content/uploads/2019/08/16/iecrop/prof-naci-gorur-dha_16_9_1565973721.jpg" link="https://www.sozcu.com.tr/2019/gundem/prof-dr-naci-gorur-firtina-oncesi-sessizlik-5285308/"]

"SON DERECE RİSKLİ"

Yaklaşık 1-1,5 milyar m3 malzemenin kazılacağını ve bu alandaki ekosistem, fauna ve flora büyük ölçüde tahrip olacağını söyleyen Görür, "Bir ihtimalle Marmara içerisinde adacıklar oluşturulacaktır. Marmara’nın içerisindeki aktif fay sistemi düşünülürse bu iş son derece riskli olacaktır. Kanalın kazılması esnasında zemin özelliklerine göre fazla kayma, heyelan ve göçmeler olacaktır” dedi.

[old_news_related_template title="İBB'nin Kanal İstanbul raporu: İklimi de coğrafyayı da değiştirecek" desc="İBB, Kanal İstanbul projesine karşı Çevre ve Şehircilik Bakanlığı’na olumsuz rapor sundu. Raporda Kanal İstanbul projesinin, kente yapacağı 'ürkütücü' etkiler anlatıldı..." image="https://sozcuo01.sozcucdn.com/wp-content/uploads/2019/11/30/iecrop/kanalistanbul_16_9_1575106537.jpg" link="https://www.sozcu.com.tr/hayatim/yasam-haberleri/ibbnin-kanal-istanbul-raporu-iklimi-de-cografyayi-da-degistirecek/"]

"9-10 ŞİDDETİNDE ETKİLENEBİLECEKTİR"

İstanbul’da olası depreme de dikkat çeken Görür, “Beklenen deprem gerçekleşirse Kanalın Marmara ağzı 9-10 şiddetinde etkilenebilecektir. Kanal gibi yatay ve düşey harekete sıfır toleranslı bir yapının bu depremden (veya sonrakilerden) ciddi hasarlar görmesi mümkündür" ifadelerini kullandı.

Bazı haritalar paylaşarak projeyi yerbilimleri ve deprem açısından değerlendiren Görür şunları sıraladı:

1- PROJENİN AMACI: İstanbul Boğazında gemilere geçiş kolaylığı sağlamak, kazaları önlemek ve gelir sağlamaktır.



2- GÜZERGAH: Küçükçekmece-Terkos Gölü arasındaki vadi boyunca kazılacaktır. Tek bir geminin geçebileceği genişlik ve derinlikte olacaktır.



3-ZEMİN (Jeoloji): Kanal Küçük Çekmece yöresinde Miyosen ve daha genç, görece daha sorunlu zemini (çökelleri) kesecek ve kuzeye gittikçe Eosen-Oligosen yaşlı birimlerin içerisine girecektir. Bu zemin yer yer çok sert kireçtaşları ile görece daha yumuşak kiltaşı, silttaşı, kumtaşı ve marnlardan oluşmuştur. Kanalın Karadeniz’e girişi de çürük zeminden ibarettir. Bu kanal kazılrsa şu olumsuzlukların olması kaçınılmazdır:

a) Yaklaşık 1-1,5 milyar m3 malzeme kazılacaktır. Bu malzemenin kazılması yıllarca sürecek, kazıda iş makinalar ve patlayıcı kullanılacak dolayısıyla vadi ve çevresindeki ekosistem, fauna ve flora büyük ölçüde tahrip olacaktır.

b) Bu boyuttaki bir malzemenin herhangi bir yere serilmesi mümkün değildir. Bir ihtimalle Marmara içerisinde adacıklar oluşturulacaktır. Marmara’nın içerisindeki aktif fay sistemi düşünülürse bu iş son derece riskli olacaktır.

c) Kanalın kazılması esnasında zemin özelliklerine göre fazla kayma, heyelan ve göçmeler olacaktır.

d) Deniz seviyesine kadar kazılınca kanal bir drenaj sistemi olarak çalışacak ve kanal çevresindeki yeraltı su rezervuarlarını tahrip edecek ve yörede tuzlanmaya neden olacaktır.

e) Kanal ile Boğaz arasındaki bölge bir ada haline gelecek dolayısıyla tüm ulaşım sistemleri değişecek ve zorlaşacaktır. Özellikle Kanalı üstten geçecek yapılar irtifa, zemin koşulları nedeniyle daha riskli ve maliyetli olacaktır. Bu adanın Trakya’dan ayrılması askeri açıdan da riskli olabilecektir.

f) İstanbul deprem beklemektedir. Beklenen deprem gerçekleşirse Kanal’ın Marmara ağzı 9-10 şiddetinde etkilenebilecektir. Kanal gibi yatay ve düşey harekete sıfır toleranslı bir yapının bu depremden (veya sonrakilerden) ciddi hasarlar görmesi mümkündür.

g) Yetkililerin ifadesine göre Kanalın etrafında en az 3 milyonluk bir şehir oluşacaktır. Bu da deprem riskini artıracaktır. Fazla nüfus fazla can ve mal kaybı demektir.

h) Kanal dünyanın en kirli denizlerinden biri olan Karadeniz ile şu anda can çekişmekte olan Marmara’yı birleştirecektir. Orta Avrupa’nın tüm sanayi kirliliği bu vesile ile Marmara’ya dolacaktır.

I) Marmara’nın oşinografik sistemi bozulacak ve bu denizde oksijen tüketimi daha da hızlanacaktır. Bu da yaşam koşullarını daha da zorlaştıracaktır. Görüldüğü gibi böyle bir projenin getirisinden çok götürüsü vardır. Kaldı ki milyarlarca dolara mal olacak bu proje yerine ülkenin çok daha elzem olan işleri yapılabilir. Bu günün teknolojisi ile Boğaz’da trafik çok daha güvenli bir şekilde gözetim ve denetim altına alınabilir. Bu hem daha ucuz hem de ülke yararına olur.