2018 yılının yarısından itibaren daralmaya başlayan Türk otomotiv pazarı bu gidişe dur demek için mücadele ediyor. Özellikle 2019 yılıyla birlikte bu daralmanın şiddetini daha fazla yaşadığımız bu zamanlarda sektörle birlikte devletten de pazarı hareketlendirmeye yönelik adımlar geliyor.



Yeni otomobil satın alımlarında uygulanan ÖTV ve KDV indirimi haziran ayının sonuna kadar uzatıldı. Şimdi ise araç parkının yenilenmesine katkıda bulunması hedeflenen hurda teşviğindeki matrahlarda da güncelleme yapıldı. Öncelikle hurda teşviğiyle konuya başlayalım.

- HURDA TEŞVİĞİ NEDİR?


16 ve üstü yaştaki araçlarını hurdaya ayırıp, yeni araç alanlara 3 bin lira ile 10 bin lira arasında Özel Tüketim Vergisi (ÖTV) teşviği verilmesi durumu hurda teşviği anlamına geliyor. 1 Mayıs 2019 tarihinden önce ÖTV ve KDV'siz yani matrahsız fiyatı 46 bin TL olan otomobillere 10 bin TL, 46 bin TL ile 80 bin TL vergisiz fiyatı olan araçlar için 8 bin TL ve 80 bin TL üzerinde vergisiz fiyatı olan araçlar için de bu indirim 3 bin TL oluyordu. Yeni düzenleme ile bu sınır vergisiz fiyatı 70 bin TL'yi aşmayan araçlar için 10 bin TL,vergisiz fiyatı 70-120 bin TL arasında olan araçlar için 8 bin TL ve vergisiz fiyatı 120 bin TL üzerinde olan araçlar için de 3 bin TL olarak belirlendi.


- HURDA TEŞVİĞİNDEN HANGİ ARAÇLAR FAYDALANABİLİR?


Düzenleme kapsamına, yarı römorkler için çekiciler, sürücü dahil 10 veya daha fazla kişi taşımaya mahsus minibüs, midibüs ve otobüsler, binek otomobil, panelvan, pikap, arazi taşıtı, ATV, steyşın vagon vb. araçlar, eşya taşımaya mahsus van, panelvan, pikap, kamyonet, kamyon vb. araçlar girecek. Motorsikletler, hava taşıtları, deniz taşıtları ve iş makinaları gibi taşıtlar kapsamda olmayacak.

Bu araçlardan, 16 ve daha büyük yaşta olanların, doğrudan veya ihracatçılar vasıtasıyla ihraç edilmesi ya da hurdaya çıkartılması halinde, aynı cins yeni bir aracın ilk alımında düzenlemeden yararlanılacak. İhraç edilecek veya hurdaya çıkartılacak aracın araç bütünlüğünün korunuyor olması, motor ve şanzıman gibi önemli aksamlarının bulunması gerekecek.



Araçların yaşı, tescil işleminin yapıldığı yıl dikkate alınmadan, tescil belgesinde yazılı model yılında, bir yaşında olduğu kabul edilerek tespit edilecek. Bu durumda 2019 yılında 2004 model ve daha eski araçların ihraç edilmesi veya hurdaya çıkartılması halinde düzenlemeden yararlanılabilecek. Trafiğe çıktıkları yıldan daha sonraki yılın model yılını haiz olan araçların yaşının hesaplanmasında da tescil belgesinde yazılı model yılı dikkate alınacak.

Madde kapsamında yeni alınacak aracın, hurdaya çıkartılan araçla aynı cins olması gerek! Aracın kamyonet cinsi bir araç olması halinde, düzenlemeden sadece kamyonet cinsi yeni bir aracın satın alınmasından yararlanılabilecek.

Otomobil sınıfı yeni alınacak aracın motor hacminin 1600 cc ve altında olması gerek. Yeni alınacak aynı cins aracın sadece elektrik motorlu olması durumunda, motor gücü sınırlaması olmaksızın düzenlemeden yararlanılabilecek. Hurdaya çıkartılan araçta herhangi bir motor silindir hacmi sınırlaması yok.

-ARAÇ PARKIMIZIN NE KADARI BU KAPSAMA GİRİYOR?


2018 yılı sonu itibariyle Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) verilerine göre toplam araç parkı (otomobil ve ticari araç toplamı) adedi 17 milyonu aşmış durumdadır. Bu verilere göre 16 yaş ve üstünde yaklaşık 6 milyon adet otomobil ve ticari vasıta bulunmaktadır. Yani araç parkımızın yüzde 30'unun bu kapsama girdiğini belirtebiliriz.


-SEKTÖR YÖNETİCİLERİ HURDA TEŞVİĞİ HAKKINDA NE DEDİ?


-ODD Başkanı Ali Bilaloğlu : Hurda indirimi 2019 ve sonrasında da sürdürülebilir olmalı. Ayrıca MTV sisteminin de yaşlı araç parkını gençleştirmeye hizmet edecek şekilde yeniden düzenlemesi gerekli.

Yaşlı araç parkının gençleştirilmesi amacıyla kanun kapsamında 16 yaş üstü aracını hurdaya ayıranlara yeni araç alımlarında 10 bin liraya kadar ÖTV indirimi ile otomotiv sektörüne yönelik atılan adımın da, araç parkını gençleştirmesi suretiyle ülkemize başta çevrenin korunmasının sağlanması, trafik kazalarının azaltılması gibi toplumsal faydanın yanında, yüksek akaryakıt ve bakım maliyetlerinin önüne geçilmesi gibi ekonomik faydayı da getireceğine inanıyoruz.

ODD Başkanı Ali Bilaloğlu


Yapılan uygulamanın ülkemiz araç parkı yaş ortalamalarını düşürebilecek şekilde 2019 ve sonrasında da sürdürülebilir olması, birçok yönden kamu yararına olacaktır. Ayrıca önümüzdeki dönemde ülkemiz motorlu taşıtlar vergi sisteminin (MTV) de yaşlı araç parkını gençleştirmeye hizmet edecek şekilde ele alınması gereken bir konudur.

-Hyundai Genel Müdürü Önder Göker : Hem ülkemizdeki araç parkı hem de satışlar adına itici güç olmasını temenni ediyoruz!



Zor bir süreçten geçen otomotiv sektörüne yapılacak her hamle, olumlu sonuçlar doğuracaktır. Bu sebeple alınan hurda araçlardaki matrah düzenlemesi elbette fiyatlara da olumlu bir şekilde yansıyacaktır. Hyundai Assan ailesi olarak bu karardan memnunuz ve ilerleyen günlerde de bayi ziyaretçi sayılarımızda ve satışlarımızda biraz daha artış bekliyoruz. Çünkü, matrahlardaki sınırlardan dolayı bazı modeller doğal olarak hurda indiriminden yeterli miktarda yararlanamadı. Bu son düzenleme sonrası bir çok marka ve model hurda indirimini etkin bir şekilde kullanmış olacak.