Sözcü Plus Giriş

İşte 2018 yılı otomotiv sektörü değerlendirmesi

Geride bıraktığımız 2018 yılı her sektörde olduğu kadar otomotiv sektöründe de çok söz ettirecek bir yıl oldu. Yeni otomobil satışları son 15 yılın en düşük seviyelerinde gerçekleşirken devlet, ÖTV ve KDV indirimleri yaptı. Sonuç olarak pazar her türlü önleme karşı yüzde 35 daraldı! Gelecek yılın tahminini yapan sektörün önemli yöneticileri ise 2019 yılı pazar tahminini ortalama olarak 500 binin altında olacağını söylediler. İşte 2018 ve 2019 değerlendirmeleri...

Sozcu.com.tr
13:21 -
İşte 2018 yılı otomotiv sektörü değerlendirmesi

Nissan

Otomotiv sektöründe 2018 yılını değerlendiren, sektörün 2017 yılına göre %35 daralmayla tamamladığına değinerek şu açıklamalarda bulundu: “2018'de sektörü etkileyen en önemli faktörlerden bir tanesi döviz kurlarındaki dalgalanmaydı. Euro ve Dolar kurlarındaki oynamalar pazarımızı doğrudan etkiledi. Örneğin Euro kuru Ocak-Aralık döneminde %33’lük bir artış gösterdi. Bir diğer maliyet faktörü olan enflasyonda ise yine Ocak-Aralık döneminde %20.3'lük artış yaşandı. Bir yandan dövizdeki artış diğer yandan enflasyondaki artışa rağmen otomotivdeki fiyat endeksi Ocak-Aralık döneminde sadece %18.2'lik artış gösterdi. Özellikle Kasım ve Aralık’taki vergi indirimlerinin etkisi ile beraber fiyat endeksi %20'nin altında kaldı.

Nissan Türkiye Genel Müdürü Sinan Özkök

Nissan Türkiye Genel Müdürü Sinan Özkök

ODD verilerine göre Aralık ayını 77 bin 700 adetle, 2018 senesini de 621 bin adetlik bir pazarla tamamladık. 621 bin adetlik bu pazar seviyesi, bir önceki seneye göre de %35’lik bir daralmayı işaret ediyor.
Aylık bazda incelediğimizde 2018’de yılın ilk yarısında 2017’ye benzer bir tablo görürken, ikinci yarıda maalesef %70'leri geçen düşüşler yaşadık. İkinci altı ayda pazarımız %52 seviyesinde düşüş kaydetti. Özellikle Eylül ve Ekim aylarında yaşadığımız ciddi düşüş trendi yılın son 2 ayı için endişelendirse de devletimizin devreye aldığı vergi indirimi uygulaması sayesinde Kasım'da ve Aralık’ta talebin hareketlendiğini gördük ve yeniden 600 bin adet seviyesinin üzerine çıkabildik.

Nissan Türkiye Genel Müdürü Sinan Özkök

Nissan Türkiye Genel Müdürü Sinan Özkök

Otomotiv pazarında SUV payının 2010'da %10'un altındayken 2018'de %22'ye yükseldiğini ifade eden Sinan Özkök sektördeki değişimi şu şekilde değerlendirdi: “621 bin adetlik pazarın içinde önemli kısım %78 ile binek otomobil pazarına ait. Binek otomobil pazarının %96’sı 1.6'nın altındaki motorlardan oluşuyor. Vergi indirimi ile beraber buradaki talebin daha yüksek olacağını öngörüyoruz. Bir diğer önemli detay da pazarın %58’inin hala dizel tercih etmesi. Avrupa’da yaşanan dizelden benzine geçişin Türkiye otomotiv pazarına da yansıyacağını düşünüyoruz. Burada hala %50'nin üzerinde bir dizel payı varken önümüzdeki dönemlerde önce benzine, daha sonra da elektrikli araçlara geçişin hızlı bir şekilde gerçekleşeceğini öngörüyoruz.

 

İLGİLİ HABERİş Konuşuyoruz 20. bölüm : Nissan Türkiye Genel Müdürü Sinan Özkökİş Konuşuyoruz 20. bölüm : Nissan Türkiye Genel Müdürü Sinan Özkök

 

%50 oranında sedan kasa tipine talep varken %22'lik bir SUV tercihi de pazarımızın önemli bir gerçeği. SUV araçların pazardaki payı giderek artıyor, on sene öncesinde %10'un altındayken artık %20'leri geçen bir SUV segmentinden bahsediyoruz. Günümüzdeki müşteri talebinde hatchback'ten SUV kasa tipine doğru ciddi bir geçiş söz konusu. Bu segmentin gelişiminde çok büyük rol oynayan Qashqai, X-Trail ve Juke modellerimizle bu önemli segmentin değişmeyen lideri konumundayız.

“2019’a yönelik planlarımız çerçevesinde Ocak, Şubat ve Mart aylarında devam eden vergi indirimlerinin yılın geri kalanında da sürmesi durumunda pazarın 450 bin adet seviyesinde olacağını öngörüyoruz. Bu uygulama devam etmediği takdirde pazarımızın çok daha düşük seviyeye inme riski de ortada. İlk üç aydaki vergi indirimleriyle beraber elbette pazarda bir hareketlenme bekliyoruz ancak bir kısım talebin Kasım ve Aralık aylarına çekilmiş olması bu hareketin daha kısıtlı olacağını gösteriyor. 450 bin adet düzeyinde kalsak dahi 2017 ile karşılaştırdığımızda maalesef pazarın yarı yarıya daraldığı da başka bir gerçek.”

OYDER (Otomotiv Yetkili Satıcıları Derneği)

Derneğin Yönetim Kurulu Başkanı Murat Şahsuvaroğlu, “2018 yılında Türkiye otomotiv toplam pazarı 620 bin 937 olarak gerçekleşti. Geçen yıla oranla yüzde 35'lik bir daralmanın yaşandığını görüyoruz. Otomotiv sektörüne yapılan ÖTV ve KDV indirimiyle birlikte %78'lere varan daralma ardından son iki ayda az da olsa toparlanma sürecine girildi. Hazine ve Maliye Bakanlığımız tarafından verilen bu çok önemli destekle 2019 yılının ocak, şubat, mart aylarında da otomotiv pazarının daralma süreci yavaşlatılmış olacaktır” açıklamasını yaptı.

OYDER Yönetim Kurulu Başkanı Murat Şahsuvaroğlu

OYDER Yönetim Kurulu Başkanı Murat Şahsuvaroğlu

Şahsuvaroğlu ayrıca yüksek kredi faizlerinden dolayı bankacılık sektörünün otomotiv için ne kadar önemli bir finansman sağlayıcısı olduğundan da şu sözleriyle bahsetti,”Kredi faiz oranları da düşme eğilimine girmiş durumda ama henüz tüketiciyi hareketlendirecek bir seviyede değil. Bu dönemde eğer bankacılık sektörü faiz oranlarında ve kredi taleplerini onaylama iştahında bir miktar daha tüketicinin yanında olsa bu satış rakamları daha da yukarı gider. Otomotiv sektörünün eski seviyesine gelmesi zaman alacaktır, bir müddet daha bu düşük satış rakamları ile yaşayacağımızı görüyoruz ancak hepimizin umudu bu yıl ortasından itibaren faizlerin düşmesi ve 2020 yılında 600-700 binli rakamların yeniden konuşulmasıdır.”

Peugeot

Peugeot, 24.905 binek, 5.247 hafif ticari olmak üzere toplam 30.152 araç satışı gerçekleştirerek pazar payını %4.2'den %4.9'a çıkarma başarısı gösterdi ve pazar payını en çok artıran dördüncü marka oldu. Bu sonuçlarla birlikte toplam satış sıralamasındaki yerini iki basamak yükseltme başarısı da gösteren Peugeot 7.liğe yerleşti. Binek araç pazarı satış sıralamasında da iki basamak yükselen Peugeot %4.1'den %5.1'e yükselttiği pazar payı ile 8.liğe yerleşti.

Peugeot Türkiye Genel Müdürü İbrahim Anaç

Peugeot Türkiye Genel Müdürü İbrahim Anaç

Peugeot Türkiye Genel Müdürü İbrahim Anaç yapmış olduğu değerlendirmede: “ 2018 yılı otomotiv sektörü için oldukça zorlu geçti. Biz tüm bu olumsuz ortama rağmen olumlu sonuçlar elde edebilen birkaç markadan birisi olduk. Gösterdiğimiz performansla 2013-2018 yılları arasında pazar payımızı iki katına çıkarmış olduk. Bu başarı, grubun hayata geçirmiş olduğu işletme verimliliği iyileştirmesi ve ekiplerimizin Push to Pass planına odaklanmasının yansımasının bir göstergesidir. 2019 yılında da yeni modellerimiz ve yetkili satıcı teşkilatımızın katkısıyla her geçen gün karlı ve sürdürülebilir büyüme koşullarını iyileştirmeye devam edeceğiz.

2019 yılında temkinli iyimser bir yaklaşımla otomotiv pazarın 520 bin civarında olacağını öngörüyoruz. Bu yılda pazar dinamiklerine ve ihtiyaçlarına paralel olarak uygulayacağımız ticari politikalar ve müşteri memnuniyetine verdiğimiz önem ve iş süreçlerimizi daha müşteri odaklı yürüterek pazar payımızı artırmaya devam etmek istiyoruz.”

Skoda

Skoda, 2018 yılını, pazar payını yüzde 28,5 arttırarak tamamladı. Bu pazar payı ile Skoda, düşen toplam pazarda payını arttıran marka olarak dikkat çekti. Yüce Auto Skoda Genel Müdürü Zafer Başar, marka olarak pazardan daha az daraldıklarını belirterek “Marka olarak düşen pazarda payımızı arttırmak mutluluk verici. Ekonomik göstergeleri yakından takip ettik ve krizin büyüme ihtimaline önlem olarak öncelikle stok yapımızı ve üretim planlarımızı güncelledik. Şu ana kadar Pazar koşulları planlarımızı doğrulmaktadır. Bu daralmadan büyüyerek çıkacağımızın net sinyalini aldık ve Pazar payı artışımız da bunu doğruladı.“ açıklamasında bulundu.

Yüce Auto Skoda Genel Müdürü Zafer Başar

Yüce Auto Skoda Genel Müdürü Zafer Başar

2019 yılı otomotiv pazarı beklentilerini de değerlendiren Başar, sözlerine şöyle devam etti; “2019 binek otomobil pazarının daralacağını öngörüyoruz. Skoda olarak bizim öncelikle hedefimiz Pazar koşulları ne olursa olsun payımızı korumak ve daha da yukarıya çıkartmak.“

Toyota

Toplam pazarın 620 bin 937 olarak gerçekleştiğini ve geçen yıla oranla yüzde 35,06'lık bir daralmanın yaşandığını da sözlerine ekleyen Bozkurt “Toplam pazarda yüzde 5,5'lik oranla ilk 5 marka içindeyiz. Kasım ayındaki binek otomobil satışları birinciliğimizin ardından, Aralık ayında toplam 3 bin 493 adetlik satışımız ile birlikte 2018 yılı toplamında ilk 5 sıra içindeki yerimizi aldık. Lokomotif modelimiz Corolla'nın 23 bin 576 adetlik satışı başta olmak üzere tüm modellerimizin bu konuma gelmemizde önemli katkısı var. Bundan daha önemlisi Türkiye pazarında sattığımız bütün araçların yüzde 89,4'ünü ülkemizde üretiyoruz. Bu her açıdan ülke ekonomisine büyük katkı sağlıyor” dedi.

Toyota Türkiye Genel Müdürü Ali Haydar Bozkurt

Toyota Türkiye Genel Müdürü Ali Haydar Bozkurt

Bozkurt, 2018 yılında toplam Toyota satışları içinde toplam hibrit araç satışlarının da artış gösterdiğini kaydederek “2018'de 3 bin 373 adetlik hibrit otomobil satışı gerçekleştirdik. Böylelikle toplam satışlarımız içindeki hibrit payı yüzde 9,9'a ulaştı. Bugün Türkiye'de satılan her 100 hibrit otomobilden 88'i Toyota markalı. 2019 yılında Türkiye'de hibrit versiyonu da üretilecek olan 12. nesil Corolla modelimizin de katılmasıyla Türkiye pazarında; Yaris Hybrid, RAV4 Hybrid, Prius ve Toyota C-HR Hybrid ile yer almaya devam edeceğiz” diye konuştu.

toyota-hybrid-urun-gami

ÖTV ve KDV indirimlerinin 2019 yılının ilk üç ayında devam etmesi için “Zor bir dönemden geçerken böyle bir uygulamayı devreye almak hem sektörü hem de otomobil ve ticari araç almayı düşünenleri oldukça memnun etti. ÖTV ve KDV düzenlemesinin 2019 yılının ilk 3 ayında da sürecek olması sektörümüze olan olumlu katkıyı devam ettirecektir”açıklamasında bulundu.

Kur farklılıkları hakkında da açıklama yapan Bozkurt, “2018'in başından bu yana Euro yüzde 65'lik bir artış gösterdi. Aynı dönemde bizim araçlarımıza yaptığımız fiyat artışları modeline göre yüzde 25-49 arasında değişti. Şimdi 2019 modeller geleceği için günlük kurlara göre hareket edilecek. 2019 umarım çok kötü bir yıl olması. Yıl sonu satış tahmini olarak 400-450 bin aralığını öngörüyorum. Bu durumda da temkinli planlar yapmak gerekiyor” diye konuştu.

İLGİLİ HABERİş konuşuyoruz 6. bölüm: Toyota Türkiye Genel Müdürü Ali Haydar Bozkurtİş konuşuyoruz 6. bölüm: Toyota Türkiye Genel Müdürü Ali Haydar Bozkurt

Volvo

Volvo Car Turkey, 2018 yılını 5 bin 943 adet ile tamamlayarak, geçen sene 4 bin 470 adetlik satışını %33 arttırdı. Toplam pazarın bir önceki yıla göre yüzde %33, premium segmentin ise yaklaşık yüzde %35 küçüldüğü bir senede, satışlarını en çok arttıran premium marka oldu. Volvo Car Turkey premium segmentteki pazar payını da %6'dan %12'nin üzerine çıkarttı.

Volvo Car Turkey Genel Müdürü Sabri Sözen

Volvo Car Turkey Genel Müdürü Sabri Sözen

2018 başarılarını 2019'da da artırmayı hedeflediklerini söyleyen Volvo Car Turkey Genel Müdürü Sabri Sözen, globalde de büyük başarı yaşandığını belirtti. Genel Müdür Sözen, “Volvo Cars'ın 600 bin adedin üzerine çıkarak küresel satış rekoru kırdığı 2018’de Volvo Car Turkey olarak bu rekorda bizim de katkımızın olması mutluluk verici. Global anlamda yıllık toplam otomobil satış adedimiz, 1927 yılında kurulduğu günden bugüne ilk kez 600 bini geçti. Şirketimizin satışları, 2018’de bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 12,4'lük artışla 642 bin 263 araca ulaştı. Bu, Volvo Cars için üst üste beşinci küresel satış rekoru anlamına geliyor. Volvo Cars olarak tüm dünyada, 2017 yılında 571 bin 577 adet otomobil satmıştık” diye konuştu.

İLGİLİ HABER2018 yılı otomobil ve hafif ticari araç pazarı %35 azaldı!2018 yılı otomobil ve hafif ticari araç pazarı %35 azaldı!

 

Paylaş Tweet social-whatsapp Whatsapp Paylaş more