Meclis, ABD'li New York Times gazetesinde yer alan iddiaları araştırmak için bir komisyon oluşturdu. Komisyon, iddialara ilişkin olarak 11 yıl önceki kazada yetkili konumda olan tarafları da dinleyecek.

BBC Türkçe'nin haberine göre bu bağlamda 6 Şubat'ta yapılacak özel oturuma Boeing firmasının Başkanı ve CEO'su David Calhoun da çağrıldı. Özel oturumda, "THY uçağının düşüşünde, Boeing'in sistemsel tasarım hatalarının da etkili olduğu" yönünde hazırladığı raporun sümen altı edildiğini iddia eden Prof. Dr. Sidney Dekker de dinlenecek.

Dr. Sidney Dekker, New York Times'ın haberinin kaynaklarından biriydi. Komisyon, meclisteki oturuma, dönemin Hollanda Güvenlik Kurulu (OVV) Başkanı Pieter van Vollenhoven ve şimdiki başkan Jeroen Dijsselbloem'u da çağırdı.

'BOEİNG'İN SORUMLULUĞU RAPORA GİRMEDİ'

New York Times gazetesi, 20 Ocak'ta, kaza araştırmasının sonuçlarının bütünüyle kamuoyuna açıklanmadığını iddia eden bir haber yayımladı.

Haberde, Hollandalı yetkililerin raporunda iddia edildiği gibi, kazanın 'başlı başına pilot hatası' nedeniyle değil, 'riskli tasarım seçimleri ve hatalı güvenlik değerlendirmeleri" etkisiyle de gerçekleştiği iddia ediliyordu.

[caption id="attachment_5586353" align="alignnone" width="660"] FOTO: İHA/ 25 Şubat 2009'daki kazada 9 kişi hayatını kaybetmişti.[/caption]

Bu iddiayla ilgili gazeteye konuşan isim ise Hollandalı yetkililerin, 2009'daki kaza ile ilgili rapor hazırlamasını istediği uçuş güvenliği uzmanı Prof. Dr. Sidney Dekker'di. Gazeteye göre, Hollanda Güvenlik Kurulu Dekker'in raporunu, Boeing'den ve ABD Federal Havacılık Müfettişleri'nden gelen baskı sonucu sümen altı etti ve üretici firmaya sorumluluk yüklemekten kaçındı.

737 MAX'LERLE PARALELLİK VAR

Dr. Sidney Dekker'in iddiasına göre, 2009 yılında yaşanan kaza, peş peşe düşen Boeing 737 Max'lerdeki sistem hatasına ilişkin de ilk emareleri ortaya koyuyordu.

2009'da düşen Boeing 737 tipi uçağın son modeli olan 737 Max'ın üretimi, Endonezya ve Etiyopya'da toplam 346 kişinin öldüğü iki kazanın ardından geçen yıl durdurulmuştu. New York Times'ın ulaştığı, bazıları daha önceden gizli olan bulgular, Türk Hava Yolları kazasıyla son kazalar arasında paralellikler olduğunu gösteriyor.

KAMUOYUNDAN GİZLENDİ

Toplamda 346 kişinin öldüğü 737 Max kazalarına ilişkin soruşturmalarda, uçağın burnunun başarısız bir güvenlik sitemi tarafından aşağı itildiği belirlendi. Boeing, pilotların böyle bir soruna müdahale etmesine yardımcı olacak bilgileri vermedi.

Kazadan sonra OVV tarafından görevlendirilen havacılık güvenliği uzmanı Dr. Sidney Dekker da, Boeing'in, 737 Max yazılımı konusunda pilotları hiçbir zaman uyarmadığını söylemişti.

Hollandalı uzman, Boeing uçaklarındaki tasarım hatasının yıkıcı sonuçları konusundaki raporunun da kamuoyundan gizlendiğini öne sürmüştü.

[old_news_related_template title="Hollanda'dan düşen THY uçağıyla ilgili kan donduran iddiaya ilk yanıt!" desc="Amsterdam'da Şubat 2009'da Schiphol Havalimanı'na inerken çakılan Boeing 737-800 tipi THY uçağı ile ilgili soruşturmayı yürüten Hollanda Güvenlik Kurulu'nun (OVV) eski başkanı Pieter van Vollenhoven, New York Times gazetesinde yer alan 'ABD makamlarını müdahalesi ile gerçekleri sakladıkları' iddiasını reddetti." image="https://sozcuo01.sozcucdn.com/wp-content/uploads/2020/01/21/iecrop/thy-reuters_16_9_1579592848_16_9_1579613972.jpg" link="https://www.sozcu.com.tr/2020/dunya/hollandadan-dusen-thy-ucagiyla-ilgili-kan-donduran-iddiaya-ilk-yanit-5580184/"]