Yaklaşık 100 yıllık geçmişe sahip dünya havacılık sektörü corona virüsü nedeniyle tarihinin en ağır sürecini yaşıyor. Türkiye’deki havayolu şirketleri de bu zorluğu en üst noktada hissediyor. SÖZCÜ, Onur Air’in 56 noktaya gerçekleştirdiği tüm uçuşlarını durdurduğunu ve 26 uçağının tamamını yere indirdiğini geçtiğimiz günlerde duyurmuştu. Onur Air son seferini dün Mısır’dan yaptı. Peki Türkiye’deki diğer havayolu şirketlerinin durumu ne?

THY 123 ÜLKEYE UÇUŞLARI DURDURDU

Virüs krizi öncesi 127 ülkede 319 şehre uçan Türk Hava Yolları, Rusya, Amerika Birleşik Devletleri, Etiyopya ve Hong Kong dışında tüm dış hatları durdurdu. İç hatlarda ise frekans sayısı azaltıldı. Borsaya açık olduğu için doluluk oranları KAP’a ilan edilmeden açıklanmıyor ancak oranın çok düştüğü ve ivmenin aşağı yönlü çok hızla ilerlediği kaydediliyor. 361 uçağı bulunan THY ciddi sayıda uçağı yere indirdi. Tahliye ve kargoya kaydırılan uçaklar nedeniyle net rakam verilmiyor. THY Basın Müşavirliği’nden, SÖZCÜ’ye yapılan açıklamada “Personel çırakma kesinlikle yok” denildi.

PEGASUS 56 UÇAĞI YERE İNDİRDİ

Türkiye’nin en büyük özel havayolu şirketi PEGASUS 43 ülkede 77 noktaya yaptıkları tüm dış hat uçuşlarını durdurdu. Pegasus Genel Müdürü Mehmet Nane, bakımda olanlar hariç sahip oldukları 82 uçağın 56’sını Sabiha Gökçen’e indirdiklerini belirterek sadece iç hat yapacaklarını duyurdu. Pegasus, uçakları bakımlı tutmak için daha az sayıda uçakla yapabileceği iç hat seferlerini 26 uçakla düşük yoğunluklu, rahat bir programla sürdürecek. Bu sayede hem uçaklarını bakımlı tutmuş, hem olabildiğince maliyetleri düşürmüş olacak.

SUNEXPRESS SON UÇUŞU PAZAR AKŞAMI YAPTI

Lufthansa ve Türk Hava Yolları’nın ortak girişimi SunExspress de 22 Mart Pazar akşamı gerçekleştirdiği İsviçre’deki Basel ve Zürih uçuşlarıyla dış hatlardaki tüm uçuşlarını kapattı. Şirket, mevcut şartlar altında 17 Nisan’a kadar Türkiye’den ve Türkiye’ye olan yurt dışı uçuşlarını durdurduğunu açıkladı. Türkiye’nin charter şirketleri Tailwind, Corendon ve Freebird’de, daha önce planlanmış turların dönüşlerini kapsayan birkaç sefer dışında tüm uçuşlarını durdurdu.

“KDV İNDİRİMİ YETMEZ”

Sektör oyuncuları 19 Mart günü açıklanan destek paketinin çok yetersiz olduğunu dile getiriyor. Sektör temsilcileri, pakette yer alan İŞKUR’un “Kısa Çalışma Ödeneği”nin personel için çok önemli olduğunu belirtiyor ancak seferlerin büyük oranda durdurulması nedeniyle KDV indiriminin hiçbir faydası olmayacağı görüşünde birleşiyor.

ERDAĞI: 90 YILLIK BİRİKİM HEBA OLABİLİR

Gerekli önlemler alınmazsa Türkiye’nin havacılık sektöründeki 90 yıllık birikiminin heba olacağını kaydeden Sivil Havacılık eski Genel Müdür Yardımcısı Oktay Erdağı, “Acilen bir havacılık kriz yönetim merkezi oluşturulmalı ve Türkiye havacılık endüstrisinin içinde bulunduğu bu ağır tablo hafifletilmeli, sektör oyuncularının ayakta kalması sağlanmalıdır. Şirketlerimiz kapandığı takdirde, Atlasjet örneğinde olduğu gibi çok değerli slotlar kaybedilebilir. Bu o şirketlerin değil Türkiye’nin kaybı olacaktır” diye konuştu.