Ever Given isimli devasa konteyner gemisi sert rüzgarlar ve toz fırtınası nedeniyle dümen kontrolünü kaybetmişti. Salı günü sabah saatlerinde kanalın sadece tek yönlü bölümünde yana doğru dönerek karaya oturan gemi Asya ile Avrupa'yı birbirine bağlayan kanalı trafiğe kapatmıştı.

Bu kanalın kapalı kalması nedeniyle halihazırda sorunların yaşandığı birçok tedarik zinciri zor durumda kaldı.

Refinitiv verilerine göre 30'dan fazla petrol tankeri kanalın açılması için Salı gününden beri bekliyor.

GÜNLÜK 9.6 MİLYAR DOLAR ZARAR

Süveyş Kanalı'nda karaya oturarak küresel ticareti sekteye uğratan "Ever Given" adlı dev konteyner gemisinin günlük 9.6 milyar dolara zarara yol açtığı belirtildi.

Dünya ticaretinin yüzde 10'unun gerçekleştirildiği Mısır'daki Süveyş Kanalı'nda Panama bandıralı 200 bin tonluk konteyner gemisi Ever Given'ın karaya oturmasıyla başlayan kriz büyüyor. Küresel denizcilikte gemilerin istatistiklerini tutan Lloyd's List şirketine göre, kanalı her iki yönde tıkayan 400 metre uzunluğundaki dev gemi günlük tahmini 9.6 milyar dolar zarar yol açıyor.

Bu miktar, kanalda batı yönündeki trafiğin günde 5.1 milyar dolar, doğu yönündeki trafiğin ise yaklaşık 4.5 milyar dolar değerinde olması üzerinden hesaplandı. Uzmanlar, gemiyi kurtarma çalışmalarının haftalarca sürebileceğini ifade ediyor. Lloyd's List verilerine göre, kanalın her iki ucunda 165 gemi, tıkanma nedeniyle rotasına devam edemiyor. Kanalı geçmek için bekleyen yaklaşık 185 gemi bulunuyor.

DENGESİZCE YÜKÜ BOŞALTILIRSA GEMİ İKİYE BÖLÜNÜR

Uzmanlar geminin kurtarılmasının haftalar süreceğine işaret ederken, hali hazırda 9 römorkor konuşlandırıldığını ve çalışmalara başlandığı ifade edildi. Kanal yetkilileri, römorkörlerle halat kullanarak geminin düzeltilmeye çalışıldığını ve diğer yandan karaya oturduğu yerdeki kumun ve çamurun  kazıldığını belirtti. Kanalda sıkışan dev geminin, her iki ucundan da karaya oturduğu gerekçesiyle gemiyi römorkörlerle döndürerek kurtarmanın zor olduğu belirtildi. Uzmanlar gemiyi döndürme, altını kazma, çekme ve hafifletme işlemlerinin kombinasyonundan oluşan bir operasyon gerektiğini vurguladı.

Bununla birlikte, geminin yükünü boşaltarak hafiflenmesini sağlamak gemide dengesizliğe neden olabileceği ve gemiyi ikiye bölebileceği belirtildi. Uzmanlar, bu işlemin için önce geminin dengesinin iyi hesaplanması gerektiği yönünde görüş bildirdi. Öte yandan, Mısır'da Tayvan bandıralı bir yük gemisinin karaya oturması nedeniyle ulaşıma kapanan Süveyş Kanalı'nı açma çalışmalarının çarşamba sabahından beri sonuç vermemesi dünya çapında nakliyeyi tehlikeye attı.

YARIN GECE KURTARILABİLİR

Öte yandan konteynerin sahibi olan Japonya merkezli Shoei Kisen bir açıklama yaptı. Süveyş Kanalı'nda trafiği felç eden geminin Japonya saatiyle yarın gece kurtarılabileceğini söyledi.

400 metre uzunluğundaki gemi ile ilgili açıklama yapan şirket sözcüsü, "Çalışmalar devam ediyor fakat ne zaman başarıya ulaşır bilmiyoruz" dedi.