Sosyal medya platformlarında her gün binlerce haber yayınlanıyor ya da kullanıcılar tarafından paylaşılıyor. Bu yayınlar, dijital dünyanın yıllık 250 milyar dolara ulaşan reklam gelirlerine büyük katkı sağlıyor. Ancak bu haberleri hazırlamak için büyük emek ve para harcayan gazeteciler ile basın kuruluşları ise bu pastadan pay alamıyor. Son dönemde dünyada bu haksız durumu düzeltmek için ardı ardına adımlar atılmaya başladı. Konu geçen ay Avustralya Meclisi’nin Google ve Facebook gibi şirketlerin, içeriğini kullandıkları basın kuruluşlarına ödeme yapmasını öngören bir yasa hazırlaması ile yeniden gündeme geldi. Facebook CEO’su Mark Zuckerberg, bu yasaya büyük tepki gösterdi, hatta şirketin bu ülkedeki faaliyetini durdurabileceğini söyledi. Ancak daha sonra yapılan görüşmelerde uzlaşma sağlandı ve Facebook kullanılan haber içerikleri için Avustralya’daki Private Media, Schwartz Media ve Solstice Media ile ön anlaşmalar imzaladı.

Facebook CEO’su Mark Zuckerberg


Murdoch imzaladı

Google ise tüm dünyada birçok basın kuruluşunun bağlı olduğu, Rupert Murdoch’a ait News Corporation ile ABD’de anlaşma imzaladı. Bu yayın grubunun haberleri, Google’ın yeni habercilik platformu “News Showcase” alanında yer alacak. Şirketin ödeyeceği miktar ise açıklanmadı.

Son anlaşma haberi ise pazartesi günü Almanya’dan geldi. Facebook, haber paylaşım hizmeti için Die Zeit, Der Spiegel, Frankfurter Allgemeine Zeitung, Handelsblatt ve Tagesspiegel gibi yayın kuruluşları ile anlaşma sağladı. Avrupa Birliği, İngiltere ve Kanada’da da teknoloji devlerinin yayıncılara ödeme yapması için yasal düzenlemeler hazırlanıyor. Türkiye’de ise henüz bu yönde atılan bir adım yok.