Bir lidere, öndere, kişiye inananlar; onu olduğundan çok üstün görürler. Olağanüstü değerler uydururlar ve herkesi de inandırmak isterler.

Bu durumları anlatmak için Türkçemizde; “Şeyh uçmaz, müridi uçurur”  diyen bir atasözü bile var.

Ona benzedi.

Şeyh uçmaz.

TOGG uçurur.

Türkiye’nin kendi mühendisi, işçisi, patronu, firması, bankası ile yerli ve milli elektrikli otomobilini yapmasına kimse kem gözle, kötü sözle, küçümser bir tavırla bakmadı. Ben bile 5 kasım 2017 günü (5 yıl önce) bu köşede; “yerli ve milli otomobil girişimi, seçim propagandası olsa bile bu üretimin hepimizin gurur duyacağı bir sonuca ulaşmasını yürekten dilerim” diye yazmış biriyim.

Bir şüphe vardı.

O şüphe şuydu:

Bir yerli otomobil markası, halktan toplanan vergilerin akıtılması ile başarılacaksa; bu girişim karlı olacak mı? Halkın parası harcanıp ülkenin sırtında yeni bir kara delik olarak kalacaksa bunun karşılığı ne olacak?

2 soru yok sayıldı.

Seçimler yaklaştı.

Bir hava patladı.

Herkes hain.

İşbirlikçi.

Tek yerli var.

O istedi.

TOGG banttan çıktı.

Şeyh uçuruluyor.

★★★

Brezilya’dan et... Arjantin’den nohut... Meksika’dan kuru bezelye... Kanada’dan kırmızı mercimek... Çin’den kuru fasulye... İthal edilerek yiyip tüketilen 20 yılın sonuna bugün yakıcı, yapışkan bir pahalılık, adam kayırma, ahlaksızlık, yolsuzluk, yasaklar, müftüleri, imamları, müezzinleri, muhtarlar ile polisi partizan yapma yozlaşması eklendi. Anketlere göre oy verme hakkı olan 100 kişiden 60’ı,  partili cumhurbaşkanı istemiyor.

Seçmen desteği eridi.

Oylar hızla uzaklaştı.

Şeyh yürüyemez halde.

TOGG şeyhi uçuracak!

Sorular ise cevapsız.

TOGG adlarına babayiğit denilen şirket patronlarının ellerini taşın altına koyduğu bir özel sektör girişimi mi yoksa bir devlet kuruluşu KİT midir?

Babayiğitler!

Ne kadar öz sermaye koydu?

Ne kadar kredi aldılar?

Kredileri nereden aldılar?

Kredilere kim kefil oldu?

TOGG’ un üretiminde ve satışında tabi olacağı gümrük vergileri ve tüm iç vergiler Türkiye’de üretim yapan otomobil firmalarıyla aynı mı olacak?  Maliye Bakanı’nın açıkladığına göre “TOGG’ a devlet bankaları Ziraat, Halkbank, Vakıbank gerekirse kazanmamak üzere ve kar etmeyecek şekilde destek verecekse” o zaman beş babayiğit tiyatrosu oynamaya ne ihtiyaç vardı?  TOGG, kaç yıl zararına çalışıp, ne zaman kara geçecek? Kara geçinceye kadar zararın ne kadarını özel sektör babayiğitleri, ne kadarını devlet sırtlayacak?  TOGG kar etmek için değil de ileri teknolojik ortamı geliştirmek için kurulduysa bunu halka dürüstçe niçin söylemiyorsunuz?

★★★

Türkiye’nin otomotiv sanayinde avantajı ucuz işçilikti. Amerikan, Alman, Fransız, Japon, İtalyan, Kore otomotiv firmaları Türkiye’de ucuz işçilik avantajı ve batı pazarlarına yakınlık buldukları için otomobil üretimini yıllardır sürdürüyorlar. TOGG ise açılışında canlı video yayınlayarak üretimini robot ağırlıklı yapacağını açıkladı. Yüksek yazılıma dayalı, elektrikli, ek şarjla 500 kilometre giden, dünya pazarlarında alıcı bulan, iç pazarda satılabilir fiyatla rekabet edebilen bir otomobil üretildiğini ilan ettiler.

Tamam da...

Devletten ne garanti alındı?

Her yıl 1 milyar dolar.

2 milyar dolar.

Devlet çıkması mı gelecek?

Kaç yıl gelecek?

Açıklayın, görelim.

Halk da yiyeceği kazığı bilsin. Eski Sanayi ve Teknoloji Bakanı Faruk Özlü, 2018 yılı şubat ayında; “yerli bir otomobili tasarlamak için en az 1 milyar dolar ve onu marka yapmak için de 5 milyar dolar harcamak gerekir” demişti. Bugün bu fatura kaça çıktı?

★★★

Son bir not:

Şeyh’i TOGG’ a bindirip uçurma propagandası sırasında; Eskişehir’de TCDD atölyesinde 23 mühendisin 62 yıl önce yaptığı ilk yerli otomobilin deposuna yeterli benzin konulmaması da dış güçlerle işbirliği yapanların ihaneti diye köpürtüldü. Bu düşman yaratma yalanı. Ayıptır. İlk yerli otomobil yapma girişimi, deposuna benzin koymak unutulduğu için değil “rekabet edilebilir bir maliyet tutturulamadığı için” seri üretime geçemedi.