Araç yangınları tarihe gömülecek!
Elektrikli araç yangınlarına karşı umut veren buluş… Bilim insanları, termal kaçışı durduran ve mevcut üretime uyarlanabilen yeni bir pil teknolojisi geliştirdi.
Elektrikli araçlardan akıllı telefonlara kadar hayatımızın her noktasında yer alan lityum iyon piller, sundukları yüksek enerjinin yanı sıra ciddi bir yangın riskini de beraberinde getiriyor.
Hücre hasarı sonucu oluşan ve durdurulması neredeyse imkansız olan "termal kaçış" (aşırı ısınma döngüsü) sorununa karşı Hong Kong Üniversitesi’nden bilim insanları çığır açan bir çözüm sundu.
Yangınları daha başlamadan bitirmeyi hedefliyor
Dünyanın en prestijli bilim dergilerinden Nature’da yayımlanan araştırma, pillerin içindeki sıvı elektrolitin kimyasal yapısını değiştirerek yangınları daha başlamadan söndürmeyi hedefliyor.
Geliştirilen yeni elektrolit, iki farklı çözücünün birleşiminden oluşuyor. Sistemin çalışma prensibi ise hayli etkileyici:
Oda sıcaklığında: Birinci çözücü pilin kararlı ve verimli çalışmasını sağlıyor.
Yüksek sıcaklıkta: Isı kritik eşiğe ulaştığında ikinci çözücü devreye girerek termal kaçışa neden olan kimyasal reaksiyonları anında yavaşlatıyor ve sistemi bloke ediyor.
Araştırma ekibi, yeni teknolojiyi kanıtlamak için laboratuvar ortamında pilleri kasıtlı olarak deldi. Geleneksel pillerde sıcaklık saniyeler içinde 550 santigrat derecenin üzerine çıkarak alev alırken, yeni elektrolitli pillerde ısı artışı sadece 3,5 derecede kaldı.
Pilin perfonsı da değişmiyor
Üstelik bu güvenlik önlemi pilin performansından da ödün vermiyor; test edilen hücreler 1.000 şarj döngüsünün ardından kapasitesinin %80'inden fazlasını korumayı başardı.
Bu buluşu diğer "yanmaz pil" çalışmalarından ayıran en büyük avantaj ise uygulanabilirliği. Mevcut pil teknolojilerinde yanmazlık genellikle katı maddelerle (solid-state) sağlanmaya çalışılıyor ve bu da tüm üretim tesislerinin yeniden inşa edilmesini gerektiriyor. Çinli ekibin geliştirdiği sıvı elektrolit ise mevcut üretim hatlarına hiçbir değişiklik gerekmeden doğrudan entegre edilebiliyor.
Şu ana kadar tablet boyutundaki pillerde başarıyla test edilen teknolojinin elektrikli otomobiller gibi daha büyük ölçekli sistemlere uyarlanması için çalışmalar sürüyor. Araştırmacılar, pil üreticileriyle görüşmelerin başladığını ve bu "yangın geçirmeyen" pillerin 3 ila 5 yıl içinde son kullanıcıya ulaşabileceğini belirtiyor.