Dünya değişti, onlar değişmedi: İşte 65 yıldır yollarda olan 10 'ölümsüz' otomobil

Autocar dergisi, yollardaki en uzun ömürlü otomobilleri sıraladığı bir liste hazırladı. Listenin zirvesindeki model, altmış yılı aşkın bir süredir neredeyse hiç değişmeden yollarda. Mütevazı başlangıçlardan tüm zamanların en çok satanları arasına giren bu 10 modelin toplam üretim süresi ise tam 485 yılı buluyor.

Bazı otomobil modelleri sanki hep varmış gibi hissettirir. Aslında, bazıları için bu durum neredeyse gerçektir. Öyle ki, bazı isimler bir insan ömründen bile daha uzun süredir piyasada ve bu süre zarfında mekanik olarak neredeyse hiç değişmeden kalmayı başardılar. İşte yollardaki o 10 'ölümsüz' otomobil...

10. Mercedes G-Serisi - 38 yıl (1979-2017)

Listeye en ikonik isimlerden biriyle başlıyoruz: G-Serisi. Başlangıçta savaş için üretilen ancak bugün lüks semtlerin simgesi olan bir otomobil. G-Wagon, hem askeri hem de sivil kullanım için çevik bir arazi aracı olarak geliştirildi. Mercedes ve Steyr-Daimler-Puch ortaklığıyla üretilen ilk G-Serisi 1979'da hazırdı. 2017'deki kapsamlı makyaja kadar 38 yıl boyunca neredeyse hiç değişmeden kaldı ve 2018'de tamamen yeni bir altyapıyla piyasaya sürüldü.

9. Peugeot 504 - 38 yıl (1968-2006)

Bu otomobil, 20. yüzyılda Peugeot'yu kurtaran model olarak bilinir. Bir Fransız olmasına rağmen, Pininfarina ile işbirliği içinde tasarlandığı için "İtalyan tarzı, Fransız ruhu" sloganıyla pazarlandı. Popüler 404'ün genişletilmiş bir versiyonu olan 504, Eylül 1968'de üst-orta sınıf için alışılmadık ve sağlam bir model olarak piyasaya çıktı. "Yılın Otomobili" seçildi ve Peugeot için tam bir başarı hikayesine dönüştü. Son otomobilin 2005 yılında Nijerya'da banttan indiği güne kadar 3.7 milyondan fazla üretildi.

8. Hillman Hunter - 39 yıl (1966-2005)

Hillman Hunter, 1966'da Rootes grubu tarafından Minx ve Super Minx'in yerini alması için üretildi. Piyasaya Ford Cortina Mk2'den önce çıkmasına rağmen, ona oldukça benziyordu. Britanya'da 13 yıllık üretimi boyunca en çok satan araçlardan biri oldu. Daha sonra İran'ın ulusal otomobil şirketi (İran Khodro) üretim haklarını satın aldı ve Hunter, "Paykan" (Peykan) adıyla İran'ın ulusal otomobili haline geldi.

7. Mini - 41 yıl (1959-2000)

Gelmiş geçmiş en ikonik İngiliz otomobili ve (The Beatles'tan Twiggy'ye) en ünlü sahiplerinden bazılarına sahip. Dört kişiyi sığdırabilen bu minik otomobil, Süveyş Krizi sırasında yakıt tasarruflu küçük araç boşluğunu doldurmak için Alec Issigonis tarafından tasarlandı. Yarış pistlerinden beyaz perdeye kadar her yerde kalpleri kazanan klasik Mini'nin üretimi, Ekim 2000'de Longbridge fabrikasındaki son kırmızı Mini Cooper Sport ile durdu. Toplamda 5.3 milyon adet üretildi.

6. Citroën 2CV - 42 yıl (1948-1990)

2CV (veya "Deux Chevaux"), en az baget ekmeği kadar Fransız'dır. Efsaneye göre, savaş öncesinde bir çiftçinin ailesiyle birlikte "sürülmüş bir tarladan bir sepet yumurtayı kırmadan geçebilmesi" için tasarlanmıştır. Orijinal 2CV prototipleri İkinci Dünya Savaşı sırasında saklandı ve tasarımından neredeyse 10 yıl sonra satışa sunuldu. 1948 ile 1990 arasında, türevleri de dahil edildiğinde dokuz milyon adet satıldı (5.1 milyonu orijinal 2CV).

5. Lada Niva - 45+ yıl (1977-Günümüz)

Lada, Niva'yı 1977'de geliştirdi ve o günden bu yana hala güçlü bir şekilde yollarda. Sibirya'nın (Metindeki "Serbian" (Sırp) ifadesi, muhtemelen "Siberian" (Sibirya) için yapılmış bir yazım hatasıdır) zorlu arazileriyle başa çıkabilen, gösterişsiz ve sağlam bir arazi aracı olarak geliştirildi. Çok hafif ve uygun fiyatlı olmasıyla anında bir hit oldu; onu "kendi döneminin Dacia Duster'ı" olarak düşünebilirsiniz. 1977'den beri kesintisiz üretimde olan araç, 2020'de sadece küçük bir makyaj gördü. Ancak 2025'te gelmesi planlanan yeni model, 45 yıllık bu kesintisiz seriyi sonlandıracak.

4. Hindustan Ambassador - 49 yıl (1958-2007)

Hindistan'ın "yollarının kralı" 1958'de tanıtıldı. Morris Oxford Series III temel alınarak üretilen bu sedan, köşeli şekli ve 1950'ler için etkileyici olan 35 beygirlik 1.5 litrelik motoruyla hayranlarını kazandı. İş adamlarının, politikacıların, film yıldızlarının ve elit kesimin otomobiliydi. Ancak 1990'larda uluslararası otomobil üreticilerinin Hindistan pazarına girmesiyle popülaritesi azaldı.

3. Morgan 4/4 - 64 yıl (1955-2019)

Morgan, bir İngiliz karoser (coachbuilding) geleneğinin başarı öyküsüdür ve 4/4, onun en kalıcı ürünüdür. Her ne kadar Morgan'ın ilk dört tekerlekli otomobili olan Series 1 4/4 ilk olarak 1936'da üretilmiş olsa da, kesintisiz üretim serisine sahip olan bu Series 2 modeli 1955'te piyasaya çıktı. Series 2 4/4 roadster, teknolojik gelişmelere, değişen zevklere ve modaya meydan okuyarak 2019'a kadar sadece küçük değişikliklerle üretimde kaldı. 1910'ların geleneği olan aynı dişbudak ağacı iskeleti 21. yüzyılda bile kullanmaya devam etti.

2. Volkswagen Type 2 - 64 yıl (1949-2013)

Tarihin en önemli minibüsü olarak adlandırılan Type 2, bugünkü ikonik başarısına kıyasla mütevazı bir başlangıç yaptı. İkinci Dünya Savaşı'ndan sonra Almanya'nın yeniden inşasına yardımcı olmak için üretildi. Seri üretime geçişi, Hollandalı bir VW ithalatçısı olan Ben Pon sayesinde oldu. Wolfsburg fabrikasında "Plattenwagen" (Düz yataklı vagon) olarak başlayan araç, zamanla Kombi, Transporter, Bus, Camper ve Kleinbus olarak adlandırıldı ve 60'ların hippi hareketinin bir sembolü haline geldi. Üretimi, 2010'ların başına kadar Latin Amerika'da devam etti.

1. Volkswagen Beetle - 65 yıl (1938-2003)

Volkswagen Beetle, resmi olarak tarihteki en uzun soluklu üretim otomobilidir. Muhtemelen aynı zamanda en ünlüsüdür ve "dünyayı tekerlekler üzerine koyan" otomobil olarak bilinir. Başlangıçta Nazi Almanyası'nı mobilize etmek için tasarlanmış olsa da, seri üretimi İkinci Dünya Savaşı'nın sonrasına kadar gerçekleşmedi. Başta sadece "Volkswagen" (Halkın arabası) olarak adlandırılan Beetle, zamanla Käfer, Vocho, Coccinelle, Fusca veya Maggiolino gibi takma adlarla da anıldı.

İlginizi çekebilir