Hurda araç teşviki ikinci el araç fiyatlarını arttırdı
Türkiye Büyük Millet Meclisi'ne (TBMM) sunulan yeni kanun teklifiyle, yıllardır gündemde olan hurda araç teşviki ve ÖTV’siz otomobil alımı yeniden tartışılmaya başlandı. Yaşı büyük araçların trafikten çekilmesi amacıyla sunulan teklifte, "ÖTV'siz sıfır araç alımı" önerisi yer alıyor. Bu teklifin ardından, 25 yaş ve üzeri araçların fiyatları ve ilan sayılarında önemli bir artış yaşandı.
TBMM'ye sunulan kanun teklifi, 25 yaş ve üzeri araç sahiplerine, Türkiye'de üretilmiş sıfır araç alımlarında bir defaya mahsus olmak üzere Özel Tüketim Vergisi (ÖTV) muafiyeti tanımayı amaçlıyor. Böylece, eski araçların trafikten çekilmesi ve yerlerine daha verimli ve çevre dostu araçların geçmesi sağlanmak isteniyor.
NEDEN HURDA ARAÇ TEŞVİKİ?
Teklifin gerekçeleri arasında ithalatın azaltılması, akaryakıt israfının engellenmesi ve çevre kirliliğinin önlenmesi bulunuyor. TÜİK verilerine göre, 2024 yılı itibarıyla Türkiye'de trafiğe kayıtlı araç sayısı 30 milyonu aşarken, bu araçların yüzde 25'i 21 yaşından büyük. Bu da eski araçların trafiğe olan olumsuz etkilerini artırıyor.
İKİNCİ EL ARAÇ FİYATLARI YÜKSELDİ
Yeni kanun teklifi yasalaşmadan önce, ikinci el ilanlarında "Hurda teşvikine uygun" gibi başlıklar dikkat çekmeye başladı. Özellikle 2000 model ve daha eski araçların fiyatları hızla arttı. Geçtiğimiz aylarda 50 bin TL'ye satılan araçlar, şu anda 100-150 bin TL arasında alıcı buluyor.
HANGİ ARAÇLAR BU TEŞVİKTEN YARARLANACAK?
Eğer teklif yasalaşırsa, yerli üretim araçlar bu teşvikten yararlanacak. Bu kapsamda, 6 farklı markanın 12 modeli ÖTV muafiyetinden faydalanacak. Söz konusu modeller arasında Togg T10X, Toyota CH-R, Hyundai Bayon, Hyundai i20, Hyundai i10, Ford Tourneo Custom, Ford E-Transit, Ford Transit, Fiat Fiorino, Fiat Egea Cross, Fiat Egea ve VW Transporter yer alacak.
Bu düzenleme, hem ikinci el araç piyasasında fiyatların artmasına sebep oldu hem de daha çevreci ve verimli araçların trafikteki yerini almasını sağlayacak gibi görünüyor.