Sivil havacılıkta yeni dönem: Yer hizmetleri yönetmeliği güncellendi
Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü, yer hizmetlerine ilişkin düzenlemelerde kapsamlı değişikliklere giderek işletmecilerin yetkilerini genişleten ve ruhsat süreçlerini yeniden şekillendiren yönetmeliği yürürlüğe koydu.
Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü (SHGM), Havalimanları/Havaalanları Yer Hizmetleri Yönetmeliği’nde (SHY-22) değişiklik yapılmasına ilişkin düzenlemeyi 9 Aralık 2025 tarihli Resmi Gazete’de yayımladı. Yeni düzenleme, yer hizmetlerinde yetki tanımlarından ruhsat süreçlerine kadar birçok alanda revizyon içeriyor.
DHMİ'NİN TANIMI GÜNCELLENDİ
Yönetmeliğin tanımlar bölümünde yapılan değişikliklerle Devlet Hava Meydanları İşletmesi Genel Müdürlüğü’nün (DHMİ) tanımı güncellenirken, havalimanı/havaalanı işletmecisi kavramı SHY-14A kapsamındaki sertifikasyon kriterlerine göre yeniden tanımlandı. Ayrıca pist, apron ve taksi yollarını kapsayan PAT alanlarının kapsamı genişletildi.
Ruhsat süreçlerinde de önemli düzenlemeler yapıldı. SHGM, çalışma ruhsatlarını düzenleme, yenileme ve iptal etme yetkisini korurken, DHMİ tarafından işletilen havalimanlarında ruhsatların DHMİ tarafından düzenleneceği ancak Genel Müdürlüğe bildirileceği hüküm altına alındı. Yap-işlet-devret modeliyle işletilen havalimanlarında ise tarafların sözleşmeden doğan haklarının saklı olduğu belirtildi.
Yer hizmetleri kuruluşlarının bulundurması gereken personel ve teçhizata ilişkin düzenlemelerde de değişiklik yapılırken, bu listelerin havalimanı/havaalanı işletmecileri tarafından belirleneceği ve hazırlanan talimatların SHGM onayı olmadan yürürlüğe giremeyeceği hükme bağlandı. Ayrıca, çalışma ruhsatlarının devredilemeyeceği, süresi dolan ruhsatların ise gerekli şartların sağlanması halinde her seferinde iki yıl süreyle yenileneceği ifade edildi.
Yönetmelikle, onaylı anlaşmaların güncel listesinin havalimanı/havaalanı işletmecisi tarafından resmi internet sitesinde yayımlanması zorunluluğu getirildi.