Trenlerde emniyet kemerinin olmamasının asıl sebebi buymuş

Otomobillerde ve uçaklarda hayat kurtaran emniyet kemerlerinin, trenlerde neden olmadığını hiç düşündünüz mü? Uzmanlara göre bu durumun arkasında hem teknik hem de istatistiksel nedenler yatıyor. Asıl sebep ise sanılandan çok daha basit...

Otomobillerde hayat kurtaran, uçaklarda türbülans anlarında güvenliği sağlayan emniyet kemerleri, dünyanın en hızlı trenlerinde bile yok. Shinkansen gibi yüksek hızlı trenlerde bile bu durum geçerli. Peki neden?

KAZA RİSKİ ÇOK DAHA DÜŞÜK

Otomobillerde ve uçaklarda emniyet kemeri, yüksek kaza riskine karşı koruma sağlıyor. Ancak tren kazaları istatistiksel olarak çok daha nadir görülüyor. Örneğin ABD verilerine göre, karayolu kazaları kaynaklı ölümler tren kazalarına kıyasla yaklaşık 10 kat daha fazla. Yaralanma oranları da benzer şekilde farklı 2023’te demiryolu kaynaklı yaralanma sayısı yaklaşık 6.500 iken, aynı dönemde karayolu kazalarında 2,44 milyon ölümcül olmayan yaralanma kaydedildi. Bu fark, trenlerde kemer kullanımının zorunlu tutulmasının gereksiz görülmesine neden oluyor.

ÖNDEN GELEN ÇARPMALARA KARŞI KORUMA SAĞLIYOR

Emniyet kemerleri araçlarda özellikle önden gelen çarpmalara karşı koruma sağlıyor. Ancak trenlerde çarpma yönü genellikle farklı ve iç mekan tasarımı buna göre şekillenmiş durumda. Trenlerde oturma düzeni daha geniş, çarpma etkisi araçlara kıyasla daha yayılmış, darbe açısı genellikle daha düşük. Uzmanlara göre bu durum, emniyet kemerinin sağlayacağı faydayı istatistiksel olarak anlamsız hale getiriyor.

TEKNİK OLARAK UYGULAMAK ZOR

Uçaklarda kullanılan iki noktalı basit kemerler, trenlerin yanal salınım hareketi nedeniyle yeterli koruma sağlayamaz. Daha güvenli olan üç noktalı kemerler ise mevcut tren koltuklarına kolayca entegre edilemez. Bu durumda vagonların tüm tasarımının değiştirilmesi gerekir ki bu da yüksek maliyet ve mühendislik gerektirir.

İlginizi çekebilir