BİZİ TAKİP EDİN

© 2016 - Tüm hakları Estetik Yayıncılık A.Ş.’ye aittir.

Genel 11:11 12 Haziran 2014

Çocuklarda asosyal davranışlara dikkat!

Asosyal çocuklar özgüvenle ilgili problemleri de beraberinde yaşıyor ve müdahale edilmediği takdirde daha fazla içlerine kapanıyor.

Günümüzde ebeveynlerin ve öğretmenlerin çocuklarla ilgili endişe duydukları konuların başında hiperaktivite ve dikkat eksikliği geliyor. Ancak yetişkinler tarafından göz ardı edilebilen ve en az hiperaktivite ve dikkat eksikliği kadar hassasiyet gösterilmesi gereken başka bir konu var: “Çocukların asosyal davranışları”.

Uzm. Psk. B. Asena Soydaş, bilgisayar kullanımının yaygınlaşmasıyla birlikte hızla artan asosyal çocuklarla ilgili önemli tavsiyelerde bulundu.

Çocukların hareketli ve/veya agresif olmaları ne kadar derslerine yansıyorsa asosyal olmaları ve sosyal kaygı yaşamaları da o oranda derslerini etkileyecektir diyen Soydaş şunları söyledi:

TEKNOLOJİ KULLANIMLARI DENETİMDEN GEÇMELİ

Sosyal ilişkilerin azalmasıyla birlikte yalnızlaşan ve asosyal davranışlar göstermeye başlayan çocuklar aile, arkadaş ve yakınlarıyla giderek daha az etkileşimde bulunuyorlar. Sosyal etkileşimleri azalan çocuklar, çoğu zaman özgüvenle ilgili problemleri de beraberinde yaşıyor ve müdahale edilmediği takdirde kendilerini daha depresif hissederek zamanla daha fazla içlerine kapanıyorlar. Ülkemizde yapılan bir araştırmaya göre, ergenler günlerinin 1 ila 3 saatlerini bilgisayar başında geçiriyorlar. Bu durum ergenlerin yüz yüze kurdukları iletişimi azalttığı gibi kas ve iskelet sistemlerinde bozulma, görme problemleri ve uyku bozuklukları gibi fiziksel sorunlara da sebebiyet verebiliyor. Bilgisayar ve televizyon başında uzun süre oturmanın yol açabileceği bu olumsuz etkiler göz önünde bulundurulduğunda, ailelerin dikkat etmeleri gereken bir takım noktalar gündeme geliyor.

Günümüzde çocukları teknolojiden soyutlamak mümkün değil; ancak çocukların teknoloji kullanımları belirli denetimlerden geçmeli:

Çocuklarınızın üst üste saatlerce bilgisayar ve televizyon başında oturmalarına müsaade etmeyin. Bir saatten fazla bilgisayar başında oturmalarını gerektiren bir durum söz konusu ise de (ödev, proje hazırlamak, vb.) onlara bir süre ara vermeleri gerektiğini hatırlatın. Evin içinde kısa bir yürüyüş yapmak bile yaşayabilecekleri fiziksel rahatsızlıkların daha aza indirgenmesine katkıda bulunacaktır.

Bilgisayar ve televizyonun çocukların odalarında değil de ortak kullanım alanında bulunmasına dikkat edin. Böylelikle hem girdikleri programları daha rahat takip edebilirsiniz hem de yaşayacakları uyku bozukluklarını engellemiş olursunuz.
Çocuklarınıza sürekli müdahale etmek yerine öncelikle yerine getirmesi gerek sorumlulukları (ödevlerini bitirmek, ders tekrarı yapmak, odasını toplamak, vb.) hatırlatın. Sorumluluklarını düzenli bir şekilde yerine getiriyorsa boş vakitlerinde bilgisayar veya televizyon başında vakit geçirmesine müsaade edin. Ancak unutmayın ki bu izin sınırsız olmamalı; sanal ortamda geçirilen uzun saatler çocukların gerçeklikten uzaklaşmalarına ve asosyal olmalarına zemin hazırlar.
Çocukların boş vakitlerini bilgisayar ve televizyon başında geçirmek yerine daha verimli değerlendirebilmeleri için onlara seçenekler sunun. Birlikte açık havada yürüyüş yapabilir, çocuğunuzu bir spor etkinliğine yazdırabilir veya kitap okuma saatleri oluşturarak çocuğunuza okuma alışkanlığı kazandırabilirsiniz. Ailece masa başında yapacağınız etkinlikler de aile içi iletişiminizi kuvvetlendirecektir (Birlikte uçurta hazırlayıp ailece onu uçurtmaya gidebilirsiniz.).

Özellikle hafta sonları arkadaşlarıyla program yapmaları için onları teşvik edin. Arkadaşlarıyla yüz yüze vakit geçiren çocukların iletişim becerileri gelişecek ve böylece daha dışa dönük olacaklardır.

Çocukların teknoloji bağımlılıkları ve buna bağlı olarak sergiledikleri dışa veya içe dönük davranışlar okulda da gözlemlenebilir ve öğretmenler tarafından tespit edilebilir. Çocukların hareketli ve/veya agresif olmaları ne kadar derslerine yansıyorsa asosyal olmaları ve sosyal kaygı yaşamaları da o oranda derslerini etkileyecektir. O nedenle, çocukların içe dönük davranışlarının belirlenmesi olumsuz dışa dönük davranışlarının belirlenmesi kadar önem taşımaktadır. Rehberlik servisi belirli envanterler aracılığıyla çocukların sosyal ilişkilerde gösterdikleri olumsuz tutumları (saldırganlık, şiddet, asosyallik, kaygı, vb.) belirleyebilir ve gerekli müdahalelerde bulunmaları için aileleri yönlendirebilirler.

YAZ TATİLİNİ İYİ DEĞERLENDİRİN

Yaz tatili sürecinde aileler mümkün olduğunca çocuklarını açık havada vakit geçirmeleri için teşvik etmeli, arkadaşlarıyla görüşmeleri için onlara uygun ortam ve fırsatları sağlamalı, ailece geçirdikleri süreyi arttırmalı ve onları sosyalleşebilecekleri bir spor aktivitesine göndermelidirler. Böylece, çocuklarının teknoloji bağımlılıklarının azalmasına ve sosyal ilişkilerinin gelişmesine yardımcı olmuş olacaklardır.

Son Dakika Haberleri