Özgün senaryo yazımını destekleyerek, sinema alanında kalıcı eserlerin oluşumuna katkı sunmak için TÜRSAK Vakfı ile DenizBank işbirliğinde hayata geçirilen '2. DenizBank İlk Senaryo İlk Film Yarışması’nın ödülleri, 15 Kasım'da sahiplerini bulacak. Yarışmanın jürisinde Cemal Okan, Janet Barış, Uğur Vardan, Ümit Ünal ve Beste Bereket yer alıyor. TÜRSAK Vakfı Başkanı Fehmi Yaşar, yarışmanın ikinci yılını ve bundan sonrasını Sözcü.com.tr'ye değerlendirdi.  'DenizBank İlk Senaryo İlk Film Yarışması'nı düzenleme fikri nasıl doğdu? TÜRSAK, 26 yıldır Türk sinemasını geliştirecek üretim kalitesini yükseltecek ve tanıtacak projeler üretmeye çalışan bir vakıf. Senaryo sinemanın ve sinemamızın en önemli sorunu. Bir filmin başlangıç noktası ve tüm kaderini etkileyen en önemli unsur. Senaryonun önemini, bir Hollywood ilkesi; "Film sette değil masa başında biter!" sözü çok iyi açıklamaktadır. Film yapımı çok yüksek maliyetli bir iş olduğundan senaryo aşamasını çok önemseyip riskleri azaltmak hayati bir gerekliliktir. Sinemamızda bu prensibin yeterince kavranmamış olması bir yığın yaratıcılık ve sermaye hatta fikir ve hikaye israfına yol açmaktadır. Teknik ve yaratıcı sürecini hakkı ile tamamlamamış bir senaryonun başarısı şans faktörlerine bağlıdır. Şans faktörlerine teslim olmamanın yolu ön çalışmayı tam yapmaktan geçer. Bu etabın ise nihai noktası senaryo doktorluğu dediğimiz, analitik, teorik ve yapısal perspektifle verilen profesyonel uzman desteğidir. DenizBank ile ortak gerçekleştirdiğimiz bu projenin, olanı tüketmekten ayrılan en önemli yönü, kazanan projelere ulusal ve uluslararası düzeyde senaryo doktorluğu sağlamasıdır. Bu basit bir ödüllendirme yarışması değil değiştirici dönüştürücü ve nitelik ve katkı sağlayan bir çaba bir yaklaşımdır. Bu yıl 'İlk Senaryo' kategorisinin yanına 'İlk Film' kategorisini de eklediniz. Buna nasıl karar verdiniz? DenizBank ekibi bize 'İlk Senaryo' projesi ile ilgilendiklerini söylerdi. Bu iddia 'İlk Filmler'in de bu ödül kapsamına alınarak projenin tam bir hale gelmesine yol açtı. Böylece ilk olan her temel sinema emeğini özendirmek, desteklemek ve geliştirmek ortak bir amaç oldu. Önümüzdeki yıl 'İlk Afiş Tasarımım' çalışmasıyla genç grafik sanatçılarını da özendirecek, büyük grafik sanatçımız Mengü Ertel'in adını taşıyacak olan bir ödülde bu alanda vereceğiz. Bildiğiniz gibi bu alanda maalesef özendirici hiç bir faaliyet yok. fehmiyasar DEĞİŞTİRİCİ VE DÖNÜŞTÜRÜCÜ KATKI Yarışmanın Türk sinemasına bugüne kadar yaptığı katkıyı nasıl özetlersiniz? Daha işin başındayız, şu an senaryo yazımına özendiriyoruz. Doktorlara kazanan senaryoları muayene ettiriyoruz. Bu yıl Amerika ve Çin'den gelen uzman doktorlar ve bizim senaristlerimizin katıldığı bir panel yaptık. Maalesef 7 sinema filmi yazmış, yönetmiş ve oynamış bir Amerikan vatandaşı olan Türk yönetmeni Onur Tükel'i vize sorunumuz nedeniyle senaryo workshop'una getiremedik. Seneye bu tür workshop'ların yanında, senaryo alanında bir literatür ve bellek oluşturmak maksadıyla 3 günlük bir sempozyum planlıyoruz. Özetle şu an katkımız küçük ama, bu katkıları her yıl daha büyütüp Sinemamızın gelişimine nitelikli değiştirici ve dönüştürücü katkı sağlamak istiyoruz. Jüriyi nasıl oluşturdunuz? Jürilerimiz Türkiye’nin önde gelen yapımcı, yönetmen, senarist, oyuncu, yazarlardan oluşuyor. İlk 'Senaryo Ön Jürisi'ndeki tüm isimler şu an Türkiye’nin izlediği dizlerin ve filmlerin senaristlerinden oluşuyor. 'Ana Jüri' üyelerimiz ise alanında uzman çok değerli sektör insanları. Bir senaryosu olan her kişinin senaryosunu okutmak, fikrini almak isteyeceği kişiler. Başvuruları nasıl değerlendiriyorsunuz, nitelik açısından size gelen çarpıcı yapımlara ekstra destek vermeyi düşünüyor musunuz? Bu konu da gündemimizde. Ama ülkenin bu zor döneminde ve sanata destek azalmışken şu an sadece güzel bir rüya gibi duruyor. SENARYO AKADEMİSİNE EVRİLEBİLİR  Türkiye dizi ve sinema sektörüyle ilgili senaryo tartışmaları yıllardır sürüyor. Siz, elinizdeki senaryoları da göz önünde bulundurarak bu tartışmaya nasıl bir katkı sağlarsınız? Sinema seyirci kazanıyor, ciddi artışlar var. Diziler başka ülkelere Asya, Latin Amerika, Afrika, hatta Avrupa'ya satılıyor. Bunu çok önemsiyoruz. Sinemamız ve dizi sektöründeki bu tür ilerlemeler nitelikli senaryo ihtiyacını artırıyor. Yarışmamız ve çalışmalarımız daha da anlam ve önem kazanıyor. 'Senaryo Paneli' de düzenliyorsunuz. Paneldeki alışveriş Türk sinemasına nasıl bir katma değer sağlar? Ne yapacağınızı bilmek kadar önemli bir şey de başkalarının neyi nasıl yaptıklarını bilmek ve bu bilgiden yararlı sonuçlar üretebilmek. Sinemanın senaryo ile ilgili tüm sorunlarının tartışılacağı kalıcı veri, bilgi ve kaynak sağlayan bir platform belki de sadece senaryo üzerine uzmanlaşmış daimi adres, bir kütüphane, bir kurs, bir okul veya bir akademi neden olmasın? Böyle bir yaklaşımı önemseyip buna destek çıkarak Türk sinemasına sahip çıkan DenizBank ve onun sevgili Genel Müdürü Hakan Ateşe ve TÜRSAK'ı emek, fikir, heyecan ve maddi katkılarıyla da fedakarca destekleyen sevgili TÜRSAK yönetim kurulu üyesi arkadaşlarıma, bu çalışmaların jürisi, konuğu veya danışmanı, sunucusu hatta törene katılanı olarak ve dahi destek olan tüm sanatçı arkadaşlarıma teşekkür ederim. [old_news_related_template title="Nergis Kumbasar teşhisi koydu: Senaryolar sıkıntılı, taklit bitmeli!" desc="Ünlü oyuncu Nergis Kumbasar, Türk dizi sektöründeki senaryo sıkıntısına değinerek, 'Taklit olayını bitirmemiz gerekiyor. Her şeyi çok hızlı tüketiyoruz' dedi. " image="https://sozcuo01.sozcucdn.com/wp-content/uploads/2017/11/nergiskumbasar2.jpg" link="https://www.sozcu.com.tr/hayatim/kultur-sanat-haberleri/nergis-kumbasar-teshisi-koydu-senaryolar-sikintili-taklit-bitmeli/"] [old_news_related_template title="Film senaryosu yazıyor" desc="Adını Adriana Lima ile yaşadığı aşkla duyuran Metin Hara, film senaryosu yazdığını söyledi. " image="https://sozcuo01.sozcucdn.com/wp-content/uploads/2017/10/8383841.jpg" link="https://www.sozcu.com.tr/hayatim/magazin-haberleri/film-senaryosu-yaziyor/"]