Bu web sitesi ne yazık ki Internet Explorer 9 ve altını desteklememektedir. Lütfen web tarayıcınızı Internet Explorer 10 ve üstü bir sürüme yükseltiniz.
Üç farklı erkeğin hayatına kadın gözüyle bakış
Üç farklı erkeğin hayatına kadın gözüyle bakış
Ankara’nın tiyatro topluluklarından Tiyatro Portre, Farabi Sahnesi’nde sergilediği Üç Yaşam Bir Öykü oyunu ile üç farklı erkeğin hayatına bir kadının bakışını yansıtıyor. 2002 yılında deneyimli tiyatro eğitmeni Umut Özgün Tezbaşaran'ın kaleme aldığı oyunu Selin Tümer yönetiyor. Tümer hem oyunun “perde arkasında” kalan yanlarını hem de Ankara izleyicisinin sahneyle olan iletişimini aktarırken, “kadın” gözüyle üç farklı adamın hayata ve mutluluğa bakışını değerlendirdi.
Kültür Sanat 14 Nisan 2018 - 11:33

Yönetmenin gözünden Üç Yaşam Bir Öykü'yü biraz anlatır mısınız?
Üç Yaşam Bir Öykü, hayatımızda yolumuzun, kimlerle, ne zaman ve nerede kesiştiğini sorgulamamıza neden oluyor. Bu oyunda, yönetmen gözüyle var olmak çok eğlenceliydi. Öncelikle, farklı sınıflardan üç adamın hayatına, kadın gözüyle bakmak değişik bir deneyim oldu. Kimi zaman kadın ve erkek bakış açısının ne kadar farklı olduğunu da deneyimledik hep birlikte. Oyun sonunda seyircilerden gelen yorumlar; “Hayatımızı sorguladık”, “Oyun bize mutlu olduğumuz birçok şeyi, hayatın karmaşası içinde unuttuğumuzu hatırlatıyor” önünde oluyor. Oyun bu bağlamda amacına ulaşmış görünüyor. Keyifli ve izlenmesi gereken bir oyun olduğunu düşünüyorum.

Umut Özgün Tezbaşaran bu oyunu yazarken hangi olaylardan / gelişmelerden / anılardan etkilendi?
Oyun 2002 yılında kaleme alınıyor. Yazar belli bir olaydan yola çıkmadığını söylüyor ama oyun için de “o insanlar hep var hep vardı” demeden de geçemiyor. İlk önce üç öykünün sonuncusu olan “Bir Emektar Daktilo” kaleme alınıyor. Daha sonra ikinci oyun olan “Oyuncuklar”, son olarak ise “Üç Telli Gitar” yazılıyor. Yani oyun bir anlamda sondan başa yazılmış diyebiliriz. 2002 yılında oyunun sadece “Bir Emektar Daktilo” kısmı oynanıyor. Bu oyun aynı zamanda Tiyatro Portre'nin kuruluş oyunu olarak seyircisiyle buluşuyor.

Oyun kimleri etkilemeyi hedefliyor?
Oyunu her yaştan kitle izliyor ve herkesin kendine göre çıkarımları oluyor. Bu çıkarımların çoğu da aslında oyundan yola çıkarak izleyicinin kendi hayatlarına dair oluyor. Ama oyunun daha çok orta yaş ve üzeri seyirciyi etkilediğini gözlemliyoruz. Bu seyircilerin birçoğu ‘bu benim hikayem’ bile diyebiliyor.

tiyatroportre2
‘MUTLULUK KENDİNİ BULMA EKSENİNDE TARİF EDİLİYOR’

Oyun, mutluluk kavramına farklı bir pencereden bakıyor, Üç Yaşam Bir Öykü için “mutluluk” nedir?
Mutluluk kavramı oyun için çok önemli bir kavram. Oyun üç öyküde de mutluluk kavramını tartışıyor. Birinci oyuna göre mutlu olmak, maddi olanaklarda değil, kişisel doyumda saklı. İkinci oyundaki mutluluk, geç de olsa kendini bulmanın sonucunda gelen buruk bir mutluluk. Son oyunda ise mutluluk, hayatla yeniden mücadele etme ve oğlu için bir başarı yakalamış bir babanın mutluluğu. Üç oyunun temel olarak, “kendini bulma” ekseninde mutluluğu tarif ettiğini söyleyebiliriz.

Seyirciyle 2008'den sonra yaklaşık 8 sene sonra yeniden buluşan bir oyun Üç Yaşam Bir Öykü. Bu dönemde verilen uzun aranın nedeni neydi? Bu uzun zaman diliminde oyun ve oyuncular özelinde ne gibi değişiklikler oldu? 
2008'den bu yana tabi ki her şey değişti; insanlar, toplum… En son 2008 yılında seyirciyle buluştuğunda seyircilerin tepkisi çok hoştu. O yıllarda seyirci, oyunun basit bir olay örgüsünün altında derin bir hayat gerçeğini tartıştığını ifade ediyordu. Oyunumuz üç erkek oyuncu üzerine kurulu bir oyun. Tek kişilik oyunlardan oluşması nedeniyle hem oyuncu hem de yönetmen açısından zorlayıcı yönleri çok fazla. 2008 kadrosundan sadece Mehmet Umut Berberoğlu bugün de oynuyor. Dolayısıyla iki erkek oyuncumuz Oksal Güracar ve aynı amanda oyunun yazarı da olan Umut Özgün Tezbaşaran ise bu dönemdeki yeni oyuncular. Yeni oyuncuların oynama biçimleri ve rejideki farklı yorum, oyunu daha farklı bir yere taşıdı. Bu rejide, 2008 yılına göre bağlar daha kuvvetli çizildi. Belli bölümler çıkarılırken, yerine bağı güçlendirmek adına ufak yeni bölümler eklendi.

Ankara izleyicisinin geri bildirimi nasıl, oyun izleyici üzerinde nasıl bir iz bırakıyor?
Ankara izleyicisi oyunu yaş gruplarına göre farklı değerlendiriyor. Genç seyirciler oyunun daha çok matematiği ve bilmecesi ile ilgilenirken, orta yaş ve üzeri seyirci oyunun ilettiği ve paylaştığı duyguyu daha çok önemsiyor. Çıkan seyircinin yüzünde hafif hüzünle karışık bir gülümseme görüyoruz.  Ankara izleyicisi zor bir izleyicidir. Tepkileri çok ölçülü bir seyirci olmasından dolayı hızlı reaksiyonlar alamazsınız. Onun için birçok turne topluluğu Ankara'ya karşı biraz temkinli yaklaşır. Ama seyircinin oyunu benimsemesi sonrasında, seyir yerinden hoş bir enerjinin sahneye yayıldığını hissedersiniz. Bu enerji size güç ve şevk verir. Topluluğumuz fazla turne yapan bir topluluk değil ama farklı şehirlerde farklı izleyicilerle buluşmak da planlarımız arasında.

tiyatroportre3
Bonjour Cehov, Özgürlük Oyunu da dönüşümlü olarak sahnelediğiniz oyunlar arasında. 2018’in devamında ajandada neler var, yeni işlerle, yeni eserlerle karşılaşacak mıyız?
Topluluğumuz kendi içerisinden çıkan eserlere önem veren ve daha çok özgün eserler sergileyen bir topluluk. Bonjour Çehov, Çehov oyunlarını farklı bir kolaj ve reji ile sahneye taşıyor. Özgürlük Oyunu ise daha önce sahnelenen Özgürlük Oyunu örneklerinden çok farklı bir reji ile seyirciyle buluştu. Daha önce sahnelenmiş oyunlarımız, MeradaNesintiler, Avans gibi eserler de Umut Özgün Tezbaşaran'ın öykü uyarlamalarıydı. Bunun dışında, Hazine Buldum, İhale, Baldan Tatlı Sirke gibi eserler ise topluluğumuzdan çıkan özgün eserlerdi. 2018'in mayıs ayında, 2016 yılında prömiyer yapmış olan, fakat yoğun istek üzerine bu sene tekrar sahneye çıkacak olan bir dolantı komedyamız var. Yine Umut Özgün Tezbaşaran tarafından kaleme alınan bu oyun, 2016 yılında kapalı gişe oynayan oyunlarımızdan biriydi. Mayıs'ta yine seyirci karşısında olacak. 2018-2019 sezonunda da mevcut oyunlarımızı seyirci ile buluşturma niyetindeyiz. Ayrıca geniş kadrolu bir oyunumuzu da tiyatro atölyesi mezunlarımızla beraber, sahneye taşıma niyetimiz var.

Son güncelleme: 18:36 - 14.04.2018