8 soruda dikey peyzaj tartışması
İstanbul bugünlerde dikey peyzajın gerekliliğini tartışıyor. İBB'nin önceki yönetimin uygulamaya aldığı ve geçtiğimiz günlerde kullanımına son verilen duvar peyzajı konusunda merak edilenleri 8 soruda topladık.
İstanbul Büyükşehir Belediyesi 'israf' olduğu gerekçesiyle otoyol kenarlarındaki dikey bahçe peyzajı uygulamasına son verdi. Otoyol duvarlarındaki bahçeler sökülerek şimdi grafiti sanatçılarına teslim ediliyor. Son günlerin gözde konusu duvar peyzajı ile ilgili merak edilenleri 8 soruda topladık...
1) Peyzaj tartışması nereden çıktı?
İstanbul Büyükşehir Belediyesi, 2010 yılından bu yana devam eden karayollarındaki duvar bahçe (yeşil duvar) uygulamasına son vererek söz konusu duvarlar için grafiti çalışması başlattı.
2) Tarafların itirazları neler?
İstanbul Büyükşehir Belediyesi yetkilileri karayolları kenarındaki dikey peyzaj uygulamasının maliyetli olduğunu bu yüzden projeyi sonlandırdıklarını anlatıyor. AKP’den belediye başkanlığı yapan bazı isimler ve bakanlık yetkilileri ise projeyi ‘çirkin’ ve doğa dostu olmamakla itham ediyor.
3) Peyzaj işinin maliyeti ne kadar?
İBB Park Bahçe ve Yeşil Alanlar Daire Başkanı Prof. Dr. Yasin Çağatay Seçkin tarafından verilen bilgilere göre yeşil duvarların yıllık maliyeti 12 milyon 700 bin TL. Yine Seçkin’in verdiği bilgilere göre 45 bin metrekare dikey bahçe yerine 400 bin metre aktif yeşil alan yapılabiliyor.
Gübreleme-İlaçlama-Sulama: 8.500.000 TL
Bitki Temini ve Montajı: 3.500.000 TL
Yapısal Öğelerin Revize ve Tamiratları: 700.000 TL
TOPLAM: 12.700.000 TL
(Sulama: Yılda 25.000 metreküp)
4) Bitkiler ne kadar zamanda değiştiriliyor?
Dikey bahçeler, yıllık bitkiler ve tek yıllık bitkiler olmak üzere iki tür bitkiden oluşuyor. Mevsimlik çiçekler yazlık ve kışlık olmak üzere yılda 2 defa değişmektedir.