Antik dönemdeki tekneler yeniden inşa edildi

İzmir'in Urla ilçesinde 17 yıldır faaliyet gösteren 360 Derece Tarih Araştırmaları Derneği, antik dönemde kullanılan Uluburun, Kybele ve Fenike teknesinin replikasını birebir yaptı. Daha önce Kybele teknesi ile 62 gün süren yolculuk sonunda Marsilya'ya ulaşan dernek üyeleri, şimdi de Fenike teknesi ile İspanya'ya ulaşmayı hedefliyor.

İzmir’de faaliyet gösteren 360 Derece Tarih Araştırmaları Derneği, 17 yıldır deneysel deniz arkeolojisi konusunda araştırmalar yaparak projeler gerçekleştiriyor. Projeler kapsamında, antik dönemde kullanılan tekneler, dernek tarafından elde edilen bilgiler ile o dönemin koşullarına uygun olarak birebir yapılıyor. Dernek şu ana kadar tarihte bilinen ilk tekne olan Uluburun, ilk savaş teknesi Kybele ve Fenike teknesini birebir yeniden inşa etti.

HEDEF: İSPANYA

Dernek üyeleri ve gönüllüler, antik dönemde yapılan yolculuğu yeniden canlandırmak amacıyla 2009 yılında Kybele teknesi ile Foça’dan Marsilya’ya gitmeyi başardı. Derneğin yeni hedefi ise aynı antik dönemde olduğu gibi Fenike Teknesi ile İspanya'ya gidebilmek.

360 Derece Tarih Araştırmaları Derneği Üyesi Teknik Ressam Mualla Erkut, “Fenikeliler, Akdeniz’de çok önemli bir uygarlık ve inanılmaz bir ticaret ağı kurmuş. Hatta Cebelitarık’tan bile çıktıkları söyleniyor. Bu da onlara ait çok özellikli bir tekne. Teknenin başında ‘Hipoi’ dediğimiz at başı var. Yelkenli bir tekne. 17 senenin sonunda bu tekneyi tamamıyla ‘kavela zıvala’ yaptık, yani bu teknede hiç çivi kullanmadık. Bu tekneyi çok hafif yaptık, toplam ağırlığı 6 ton. Kybele 24, Uluburun da 30 tonluk bir tekne.  Geçen sene denize indirdik ve deneme seferi yaptık. Fenike teknesiyle de İspanya’ya gitmeyi hedefliyoruz” dedi.

62 GÜN SÜREN YOLCULUK SONUNDA MARSİLYA’YA ULAŞTILAR

Fotoğraf sanatçısı Selva Egeli de, Kybele teknesinin M.Ö. 600’lü yıllarda kullanıldığını ve bir savaş teknesi olduğu söyledi.

2009 yılında Kybele’nin birebir aynısını yaparak tıpkı M.Ö. 600’lü yıllarda olduğu gibi Phokaia’den (Foça) çıktıklarını ve Marsilya’ya ulaştıklarını hatırlatan Selva Egeli, “O zamanlarda gerçekleşen aynı yolculuğu bu tekneyle yaptık. Bu tekne kürek ve yelkenle hareket edebiliyor. Yolculuğu yaparken gönüllü sporcularımız da vardı. Biraz basık bir tekne ve içinde yaşam çok kolay değil. Gönüllü bir gruptan oluştuğumuz için sorun çıkarmadan yolculuğumuza devam ettik. Foça’dan başlayarak Yunanistan kıyılarından Marsilya’ya kadar gittik. Yolculuğumuz 62 gün sürdü” diye konuştu.

Tarihte bilinen ilk tekne olan Uluburun teknesinin replikasını da yaptıklarını kaydeden Selva Egeli, sözlerini şöyle sürdürdü:

“Tarihi günümüzden 3 bin 300 yıl öncesine dayanıyor. Uluburun teknesi, o zamanların kargo teknesi ve Kıbrıs’a giderken Kaş yakınlarında batmış olan bir tekne. Biz de birkaç kez İstanbul ve Bodrum’a giderek tekneyi sergiledik ama esas amacımız Kıbrıs’a gidip onların yaptığı yolculuğun bir parçasına şahitlik etmekti. Açık denizdeyken korkunç bir rüzgarla karşılaşmıştık. Gece vaktiydi, tahtalardan sesler geliyordu ve de teknenin asıl battığı yere 8 mil kadar uzaktık. Şanslıydık tarih tekerrür etmedi. Bu teknelerde motor yok, çivi yok, tuvalet yok. İçerisinde yaşam kolay değil. Bu da biraz onlarla empati yapabilmemizi de sağlıyor.” (İHA)

Loading...