Sözcü Plus Giriş
GALERİ Bu besinleri yerken dikkat edin! 18 Aralık 2017 03:12
1 Kış yavaş yavaş soğuğuyla kendisini hissettirmeye başladı. Tezgahlarda sebzeler bol, balıklar taze... Bu soğuk havalarda bir kase sıcak çorbaya kimse hayır demez. Ancak bu lezzetli ve bol bulunan besinlerin hepsi sağlıklı mı, size yararlı mı? Diyetisyen Emre Uzun, kış aylarında sofralardan eksik olmayan besinleri ve bu besinlerin sağlık açısından sakıncalarını tek tek anlattı.
2 Balık: Uzun, “Balık başta olmak üzere deniz ürünlerinde bulunan protein, çok sayıda vitamin ve mineral, Omega 3 yağ asitleri diğer besinlere nazaran oldukça yüksek seviyededir. Ancak bazı dip balıklarında sıklıkla karşılaştığımız yüksek cıva seviyesine dikkat etmek gerekiyor. Cıva, insan vücuduna girdiği andan itibaren hasar bırakmaya başlayan bir ağır metal. Beyin ve beyin hücrelerinde bıraktığı hasarlar sonucunda Alzheimer, epilepsi, Parkinson ve kronik olarak yorgunluk sendromuna rastlanıyor. Cıva ayrıca merkezi sinir sistemine ve beyin fonksiyonlarına ciddi hasar da verebiliyor. Cıva seviyesinin yüksekliği ile ilgili basit bir ipucu da verelim: Bir balık ne kadar büyükse o kadar uzun süre yaşamış ve aynı oranda fazla cıva barındırıyor demektir. İkinci tüyo ise bir balığın dip balığı olup olmadığıdır.
3 Örneğin levrek, kefal, lüfer, barbunya ve kalkan dip balıkları olduğu için bunlarda cıva, kurşun ve kadmiyum gibi ağır metaller bulunma riski fazla. Denizlerin 100 metrelik üst kısmında yaşayan yüzey balıklarıyla ilgili içiniz rahat olsun. Bunları da hamsi, istavrit, uskumru, palamut, ton, yayın, morina, iri mezgit olarak sıralayabiliriz. Karidesi de iç huzuruyla tüketebilirsiniz.” dedi.
4 Kremalı Çorba: Diyetisyen Emre Uzun, bizleri çorbaya değil ama kremalı çorbalara karşı uyarıyor: “Özellikle hazır kremalı çorbalara karşı dikkatli olmak gerek. Çünkü bu kremalar, içerdikleri maddeler yüzünden daha çok zarar veriyor. Örneğin hazır kremalarda yüksek miktarda doymuş yağ asidi içeren, bu yüzden de akciğer, kalp ve damar hastalıklarına yol açan palm yağı kullanılıyor. Aynı şekilde glikoz şurubu da vücudun şeker dengesini bozup hormonal sistemimize zarar veriyor.”
5 Uzun, sağlıklı bir kremanın evde yapılabileceğini söyleyerek tarifini veriyor;"1 su bardağı pastorize sütü yarım çay bardağı elenmiş unu ve bir miktar tuzu kaba alıp karıştırın ve koyulaşana kadar çırpın. Karışım istenen kıvama gelince mikrodalga fırında 3-4 dakika kadar pişirin. "
6 Hibiskus: Ülkemizde hibiskus çayı sıcak olarak demlenip ılık olarak tüketilen, oldukça faydalı bir bitki çayı. Yüksek C vitamini içeriğiyle bağışıklık sistemini güçlendirdiği ve kolesterole iyi geldiği de biliniyor.
7 “Düşüğe yol açabilen etken maddeler içermesi nedeniyle hamilelik süresince hiçbir şekilde hibiskus çayı içilmemesi gerekiyor! Aynı şekilde emzirme döneminde olan annelerin sütünde bulunan etken maddeler, bağışıklık sistemi henüz gelişmemiş bebeklere geçtiği için emziren annelerin de hibiskus çayı içmemesi gerek.
8 Üçüncü olarak hibiskus çayındaki maddeler düzenli olarak tansiyon hapları kullanan hastalar için de sakıncalı. Hibiskus çayı ile tansiyon haplarının ters etkileşim oluşturması halinde hasta risk altına girer. Bu nedenle sürekli hap kullanan hastaların da hibiskus çayı içmemesi gerekir.”
9 Sıcak Çikolata: Sıcak çikolatanın bazı türlerindeki yağ ve şeker oranları oldukça yüksek. Bu da katı yağ ve şekeri yüksek kalori halinde yudum yudum bünyenize alacaksınız demek. Bunun da obezite, diş problemleri gibi birçok sağlık sorununa zemin oluşturduğunu unutmamak gerek.
10 Şerbetli Tatlılar: “Şerbetli tatlıların çok tüketilmesi, vücudumuzda aşırı şeker yüklenmesine neden olur. Bu tür tatlılarda glikoz şurubuna da yer verilebiliyor ancak glikoz şurubu, kanser hücrelerini besleyebilme özelliğine sahip. Dahası vücutta yağ depolanmasına da neden olabiliyorlar. Sonuçta bağışıklık sistemini zayıflatıp multiple skleroz, astım ve böbrekte taş oluşumuna yol açabiliyorlar.
11 Şerbetli tatlıların lezzeti ayrı ama sağlığımız için fırınlanmış meyveleri tercih etsek daha iyi.” Emre Uzun, fırınlanmış meyvelerin avantajlarını da şöyle anlatıyor: “Örneğin 1 porsiyon, yani yaklaşık 225 gram fırınlanmış elma sadece 84, 150 gram ayva da 62 kaloridir. Sağlıklıdır.”