Sözcü Plus Giriş
GALERİ Damar sertliğine bitkisel çözümler 13 Şubat 2019 07:46
1 Kalp krizi, felç, beyin kanaması ve bazı böbrek hastalıklarına neden olan damar sertliğinin sinsice ilerlediğini belirten Fitoterapi ve Tıbbi Onkoloji Uzmanı Prof. Dr. Canfeza Sezgin; “Bazı bitkiler damar dostudur” dedi ve şu bilgileri verdi.
2 Damar sertliği en sık kalbin koroner ve beyin damarlarında görülmektedir. Tam tıkanması halinde kalp krizi veya felç gelişebilir. Şeker hastalığından yüksek tansiyona, sigara, kan yağları (özellikle LDL kolesterol) yüksekliğine kadar birçok nedeni vardır. Yavaş ilerler ve damar daraldıkça bulgu vermeye başlar. İlerleyen zamanda damarın beslediği organa göre (kalp, beyin, böbrek...) değişik bulgu ve belirtiler görülür.
3 Damar sertliğine sebep olan risk faktörleri saptanıp ortadan kaldırılır. Şeker hastalığında kan şekerinin dengeli olması sağlanır. Yüksek tansiyon mevcutsa tansiyon düzene sokulur. Kolesterol yüksekliğinde kolesterol düşürücü ilaçlar verilir. Kanın akışkanlığını artıran ve kanı sulandıran ilaçlar kullanılır. Bazen tıbbi tedaviye rağmen damar tıkanıklığına bağlı şiddetli yakınmalar devam eder. Bu durumda by-pass, stent gibi cerrahi tedaviler uygulanır.
4 Meyve, sebze gibi lifli ve tam tahıl içeren sağlıklı beslenme gerekir. Doymuş yağ, kolesterol ve sodyum tüketimi kısıtlanmalıdır. Buğday, mısır ve patates tüketimi insülin salgısını uyarıp damar duvarlarında yağ birikimini artırabileceği için diyet uzmanının önerdiği kısıtlı miktarlarda tüketilmelidir. Günlük kalorinin son yüzde 30’luk kısmı hayvansal ve bitkisel yağlardan elde edilebilir.
5 Soğuk presleme yöntemlerle üretilen bitkisel yağları tüketmek en sağlıklısıdır. Yüksek oranda işlenmiş şeker ve nişasta içeren diyetler insülin seviyesini artırarak damar sertleşmesini hızlandırır. Kanda krom düzeylerinin yeterli olması yaşlılarda damar sertleşmesine karşı koruyucudur. Kromdan zengin gıdaların başında brokoli ve üzüm gelir. Bir çay fincanı brokoli, bir avuç üzüm günlük ihtiyacı karşılar.
6 Düzenli fiziksel aktivite, daralan damarların çevresinde kan dolaşımını sağlamak için yeni damarların(kolateral) oluşumunu sağlayarak doğal by-pass yapar. Egzersiz ile yüksek tansiyonun düşürülmesi ve şeker hastalığı riskinde de azalma sağlanır.
7 Sarımsak: Damar sertliğinden koruyucu etkisi vardır. Kan kolesterol değerlerini düşürdüğüne dair sonuçlar da bulunmaktadır.
8 Zerdeçal: Etken maddesi kurkumin pıhtılaşmayı önleyerek damar sertliğini önler.
9 Magnezyum: Yeterli alınması veya desteği ile damar kireçlenmesi riski azalır. Günde 200-500 mg magnezyum aspartat destek olarak alınabilir.
10 Kuersetin: LDL kolesterolün oksidatif hasara uğramasına engel olup, damar sertliği riskini azaltabilir. Elma, soğan, siyah ve yeşil çay kuersetin açısından zengindir. Günde 35 mg kuersetin takviyesi önerilir.
11 Likopen: Antioksidan etkisiyle kalp ve damar hastalıkları riskini azaltmaktadır. Günde önerilen dozu çalışmalarda farklılık gösterip 2-30 mg arasında değişir. Bir bardak domates suyunda 3 mg, 250 gram domates salçasında yaklaşık 75 mg likopen vardır.

NAZAN DOĞANER HALICI