Bu web sitesi ne yazık ki Internet Explorer 9 ve altını desteklememektedir. Lütfen web tarayıcınızı Internet Explorer 10 ve üstü bir sürüme yükseltiniz.
Hangi tuz daha sağlıklı?
Hangi tuz daha sağlıklı?
Bugünlerde tuz tartışmaları yeniden gündemde… Kaya, Himalaya gibi tuzların organik ve sağlığa faydalı olduğu yönünde görüşler var. Oysa her iki tuzun da rafine tuzdan bir farkı yok. Dolayısıyla tuz tüketiminin çok fazla olduğu ülkemizde en sağlıklı yol, tuz tüketimini azaltmaktır...
Yaşam 3 Mart 2018 - 04:10

İç Hastalıkları Uzmanı Prof. Dr. Osman ERK

Ne işe yarar?

ne-ise-yarar

– Suyun damar içinde tutulması, sinir iletileri ve kasların kasılması için tuza ihtiyaç vardır. Ayrıca tuz, besinlerin hücre içine girişini de kolaylaştırır. Gıdalardan tuz alımı, günlük tuz alımının yüzde 75'i kadardır. Dışarıdan yemeklere tuz katılması ise günlük tuz alımının yüzde 15'i kadardır… Ancak aşırı tuz tüketimi bazı sağlık sorunlarına yol açar. Tuz fazlalığı ayrıca kemik erimesi ve insülin direncine de neden olabilir. Hipertansiyon, kalp- damar hastalıkları ve felcin en önemli önlenebilir nedenlerinden biridir. Dünya Sağlık Örgütü günde en fazla 5 gram tuz alımını önermektedir. Oysa Türkiye ortalama günlük tuz tüketimi 15 gramdan fazladır ve bu değer önerilen miktarın 3 katından daha fazladır.

Kaya tuzu nedir?

kaya-tuzu

– Yeraltından katı halde elde edilen tuzlar kaya tuzlarıdır. Kaya tuzunun mineral bakımından zengin, kimyasal içermeyen, doğal bir tuz olduğu söylenmektedir. Kaya tuzunun çok büyük kısmı sodyum klorürdür. Ayrıca içeriğinde magnezyum, kalsiyum, demir, çinko, potasyum, bakır gibi mineraller çok az miktarda bulunmaktadır.

himalaya-tuzu

– Himalaya tuzu da bir tür kaya tuzudur. Rengi, içinde barındırdığı demir oksitten dolayı pembedir. Rafine olmamış Himalaya tuzunun yüzde 85'i sodyum klorürdür. Yüzde 15'i ise mineral, element ve diğer katkı maddelerinden oluşur. Fazla demir içerdiği için zararlı bile olabilir.

Rafine tuzdan farkları var mı?

-Günlük olarak tüketilen rafine tuz yüzde 97.5 sodyum klorür, yüzde 2.5 kadar iyot ve topaklaşmayı önleyen katkı maddesinden oluşmaktadır. Rafine kaya tuzunun yüzde 97.5'i sodyum klorürdür. Rafine olmayan Himalaya tuzunda ise yüzde 85 oranında sodyum klorür vardır.

işte azaltma yolları

Sadece hipertansiyon, böbrek ve kalp hastalarının değil, herkesin tuz tüketimini azaltmasında yarar var. Peki bunu nasıl mı başaracaksınız?

– Baharat ve maydanoz, nane, kekik, dereotu, rezene, fesleğen gibi aroma sağlayıcıları tuz yerine tercih edin.
– Tuzsuz ekmek tüketin.
– Zeytin ve peyniri akşamdan suda bekletin.
– Yemeklere daha az salça ve tuz ekleyin.
– Konservelerden uzak durun.
– Turşu tüketimini abartmayın ve yıkamadan yemeyin.
– Etiket okuma alışkanlığı kazanın. Ürünlerin sodyum miktarına bakın.
– İşlenmiş ürün kullanmayın.
– Bulyon yerine et suyunu kendiniz yapın.
– Hazır çorbalar yerine ev yapımı çorbaları tercih edin.
– Cips yerine fırınlanmış bol baharatlı patates tüketin.