Reklamsız Sözcü

Mide bulantısı neden olur? Nasıl geçer?

1 Tahlil ve tetkiklerde bir hastalık bulgusuna rastlanmamasına karşın sık tekrarlayan mide bulantılarının psikolojik kaynaklı olduğunu söyleyen Dr. Sinan Akkurt, çoğu kez hastanın kendini psikolojik açıdan sağlıklı bulduğuna ve bu yönde bir tedaviye yönelmediğine dikkat çekti. Dr. Akkurt, “Geçmek bilmeyen, belirli aralıklarla sürekli devam eden mide bulantıları ülser, migren, kanser, vertigo gibi pek çok hastalığın habercisi olabilir. Kan, idrar tahlilleri, tomografi, endoskopi gibi yöntemlerle tanı konulamayan durumlarda psikolojik nedenler ağırlık kazanır” dedi.
2 Mide bulantısına iyi gelen yiyeceklerin başında muzun geldiğini söyleyen Dr. Akkurt, “Hem hafif hem de potasyum açısından zengin olan muz kısa sürede rahatlamanızı sağlayabilir. Mutfağınızdan da, çantanızdan da eksik etmeyin” dedi. Mide bulantısına karşı diğer beslenme önerileri ise özellikle akut şikayetlerin olduğu dönemler için pirinç lapası, karpuz, nane-limon çayı, yoğurt, leblebi, kabukları alınmış elma, yoğurt, haşlanmış patates, çiğ badem oldu.
3 Hamilelikte mide bulantısı, bu dönemde en çok şikayet edilen konuların başında gelir. Beslenme ve Diyet Uzmanı Meltem Şeniz Toksoy, hamilelikte mide bulantısı için önerilerde bulundu.
* Hamilelikte mide bulantısı problemi yaşıyorsanız öğünleri daha sık ve az miktarlarda tüketmeye özen gösterin. Günde üç kez büyük porsiyonlar yemek, sadece midenizi yorar.
* Yatağa yatmadan bir buçuk saat önce yemek yemeği bırakın. Ayrıca yediklerinizin de hafif şeyler olmasına dikkat edin.
4 * Hamilelikte mide bulantısı sorunu çekmemek için çok baharatlı, acılı veya fazla yağlı yemekleri öğünlerinizden kaldırın.
* Hamilelik döneminde mümkün olduğunca az kahve için. Kesinlikle alkol ve sigara kullanmayın.
* Yatağınızın baş kısmını 10-15 cm yükseltin. Mide ve karnınızı sıkan kıyafetler giymeyin.
5 * Hamilelikte yeterince dinlenip, kendinize zaman ayırın. Stres, mide ve yemek borusu arasında bulunan kasların gerilmesine yol açar.
* Ağır şeyler taşımayın. Eğilirken dizlerinizi bükün ve öne doğru eğilmeyin.
6 * Hamilelikte mide bulantısı için zencefil etkili bir çözümdür. Zencefili soğuk çay veya taze olarak tuzlu bir yiyecekle tüketebilirsiniz. 1 bardak ılık süt içine bir çay kaşığı bal eklemek asidi ve yanmayı azaltır. Yoğurdun içine leblebi eklemek, leblebiyi kendi başına ezerek süte katmak, badem sütü içmek, yemek yerken su içmemek, kahve, çikolata, kakao, greyfurt, portakal, siyah çay, asitli meyve suyu gibi kafein ve taurin içeren yiyecekler tüketmemek de önemlidir.
7 “Toplumdaki yaygın inanışın aksine mide bulantısı ve kusma bir hastalık değil, belirtidir. Hatta bazen önemli ve hayatı tehdit eden hastalıkların ilk belirtisi de olabilir” diyen Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Uzmanı Dr. Meryem Necafi, konuyla ilgili ebeveynlere şu önerilerde bulundu.
* Yemek yemek istemiyorsa zorlamayın.
* Yemeğini bitirdikten sonra hemen yatırmayın.
8 * Özellikle ek gıdaya geçişte yeni deneyeceği gıdalara az miktarda başlayın.
* Sık sık ve az az yedirmeye dikkat edin.
* Beslenme sonrasında 25-30 derece açıyla dik yatırmak hem rahatlamasını sağlayacak hem de kusmaya bağlı oluşabilecek orta kulak iltihabı ile zatürre gibi komplikasyonları önlemeye yararlı olacaktır.
9 * İdrar çıkışını takip edin. Uzun süreli veya şiddetli kusmalarda su kaybı olabilir. Bu yüzden bez sayısı, ağız kuruluğu, gözyaşı, halsizlik ve bilinç durumu gibi değişiklikleri takip edin. Bu tür belirtiler varsa hemen doktora başvurun.