Sözcü Plus Giriş
GALERİ Patates kızartmasıyla ilgili ilginç araştırma! 28 Aralık 2018 18:31
1 Kızarmış patates, hemen herkesin zaafı. Harvard Üniversitesi Epidemiyoloji ve Beslenme Profesörlerinden Eric Rimm, kızarmış patatese savaş ilan edip "Bir öğünde en fazla altı adet kızarmış patates yiyebilirsiniz" deyince ortalık savaş alanına döndü. Diyetisyen Emre Uzun "Eric Rimm ne demek istiyor? Sizce 6 adet patates derken ciddi olabilir mi?" sorusunu yanıtladı.
2 Kızarmış yiyecekler Amerikan halkının en büyük zaaflarından biri... Hele yağda kızarmış yiyecekler... Yaşam şekilleri, beslenme alışkanlıkları, sofra gelenekleri bunu emrediyor ama artık bundan 100 yıl öncesinde yaşamıyoruz ve bunu kabullenmek istemiyorlar. O zaman Profesör Eric Rimm sadece 6 adet kızarmış patates demekte haklı mı?
3 Patates, tek başına bile yüksek kalorili bir gıda. Bir de bunu yağda kızartıp yediğinizi düşünün. Bir kere patatesi kızarttığınızda iki olumsuzluğa zemin hazırlarsınız: Hem kendinizi susuz bırakırsınız, hem yağda kızarttığınız için kalorisini yükseltirsiniz hem de içindeki vitamin ve mineralleri kızartarak ortadan kaldırırsınız. Patates besin olarak sağlıklıdır; püresini, ezmesini, salatasını miktar ve porsiyon dahilinde tüketebilirsiniz ama kızarttığınızda iş değişiyor; o masum yumru sebze canavarlaşıyor.
4 Patateste doğal olarak C vitamini vardır. Ama siz patatesi kızarttığınız anda bu C vitamini ortadan kayboluyor: Bu kadarla kalsa iyi... Restorana gittiğinizde hamburgerinizin yanında menünün bir parçası olarak tabağınıza patates kızartması koyuyorlar. İşte size soru: O patates hangi yağda kızartıldı, biliyor musunuz? Ya hidrojene edilmiş ve son derece sağlıksız yağlarda kızartıldıysa?
5 Orta boy bir patates besin kalorisi olarak yaklaşık 1 dilim (25g) ekmeğe eş değerdir, tabii pişirme yöntemi kaloriyi belirlemede çok önemli. Örneğin 1 porsiyon (80g) kızarmış patates yaklaşık 250-270 kaloridir. Kızartma işleminde besinsel faydalı vitaminleri de kaybetmektedir.
6 Bunun yerine glisemik indeksi de düşürmek ve kan şekerini dengede tutmak için haşlanmış orta boy patatesi yoğurt ile tüketebilir, yaklaşık 140-150 kkal ile öğününüzü tamamlayabilirsiniz. Glisemik indeksi düşürmek için patatesi haşlayıp, bir gün buzdolabında dinlendirdikten sonra da tüketebilirsiniz. Böylelikle kan şekerinde ani yükselmeleri engellemiş olursunuz.
7 Patatesin suyu da kan şekerini dengelemede, reflü ve idrar yollarında taş oluşum riskini önlemede yardımcı oluyor. Patates B6,A,C, K ve E vitaminleri içeriyor. Bunun yanında folatlar açısından da zengindir. Tam bir potasyum deposu olan patates aynı zamanda kalsiyum, demir, magnezyum, demir, bakır manganez içeriyor. Lif açısından zengin olan bu besin, kabızlığa karşı etkili ve kolon kanserine karşı koruyu rol oynuyor.
8 Çare nedir peki, hiç kızartma yememek mi? Çok iyi olurdu ama biz de tıpkı Amerikalılar gibi yağda kızartılarak pişirilmiş yemekleri seviyoruz. Yapmamız gereken az yemek, haftada 1-2 kereyi geçmemek ve evimizde hazırlamak ama bunu yapamıyorsak sağlıklı kızartıldığından emin olduğumuz restoranları tercih etmek.
9 Dünyanın her köşesinde yağda kızartılmış yiyecekler karşınıza çıkar. Çünkü hem masrafsız hem de hızlı bir yiyecek hazırlama yöntemidir ama sağlıksızdır. Trans yağ, hidrojene yağ kullanılabilir... Kızartılan bu yiyecekler o kızartma tenceresinden olağanüstü ve sağlıksız bir kaloriyi üstlenmiş olarak çıkabilir. Bu kalori de sizi özellikle kalp ve damar hastalıklarına doğru sürükleyebilir.