Sözcü Plus Giriş
GALERİ Probiyotikler neden önemlidir? 11 Ocak 2019 17:54
1 Hazır gıdalarlarla beslendiğimiz günümüzde bağırsaklarımızdaki probiyotiklerin (dost bakterilerin) azaldığına, bu durumun da hastalıklara davetiye çıkardığına dikkat çeken İç Hastalıkları Uzmanı Profesör Doktor Osman Erk anlattı, şunları söyledi.
2 Probiyotikler, sindirim sistemindeki dengeyi sağlayıp sağlıklı bir metabolizmaya sahip olmamızı sağlayan dost bakterilerdir. Sağlıklı bir sindirim ve bağışıklık sistemi için vücuda mutlaka dost bakterilerin alınması gerekir. Probiyotikler, zararlı bir bakterilerin bağırsak florasında emilimini engelleyerek burada çoğalmasını önler.
3 Bağırsak florasının sağlıklı kalması, hastalıklara yakalanma riskini de azaltacağı için doğru probiyotik alımı ile bağışıklık sistemi de güçlü kalır, vücut enfeksiyonlara karşı savaşabilecek hale gelir. Sindirim sorunlarında, alerjik durumlarda, stres ve yorgunlukta, kilo problemlerinde probiyotiklerin destekleyici özelliği vardır.
4 En güçlü probiyotik kaynakları kefir, ev yoğurdu, ayran, boza, keçi sütü, turşu, tarhana, sirke ve şalgam gibi besinlerdir.
5 Bağırsaklardaki probiyotik sayısını artırmak için prebiyotik besinleri de düzenli tüketmek gerekiyor. Bunun için daha çok sebze (özellikle yer elması, kereviz, bamya, pırasa, soğan, sarımsak), meyve (özellikle elma ve muz), tam tahıl (tam buğday, yulaf, kepekli pirinç) ve bakliyat (fasulye, mercimek, nohut gibi…) ve yağlı tohumlar (ceviz, badem, keten tohumu) tüketilmelidir.
6 Probiyotikin sadece ihtiyaç olduğunda değil, beslenme programında hayat boyu yeralması gerekir. Örneğin; her gün ev yapımı yoğurt, süt tüketilmeli, diğer probiyotikler de düzenli olarak beslenme listesinde yer almalıdır. Probiyotik tüketme alışkanlığı olmayan kişilerin en az üç hafta düzenli olarak probiyotik beslenmesi gerekir.
7 Kaliteli karbonhidrat seçimi, sebze, sağlıklı et, az şeker, taze gıda, su ve probiyotikli gıda tüketimiyle bağırsak florasındaki probiyotikler dengede tutulabilir. Ayrıca ishal, kabızlık, gaz, şişkinlik ve karın ağrısıyla seyreden spastik kolon sendromunda, kilo sorunu olanlarda probiyotik gıda desteği daha da önem kazanır.

NAZAN DOĞANER HALICI