DİJİTALE YATIRIM YAPAN KAZANACAK

Ekonominin yükselen değeri dijital para birimlerinin dünyayı hızlı bir değişime sürükleyeceğini kaydeden ekonomist ve yazar Prof. Dr. Emre Alkin, gelecekte çalışma şekillerinin değişeceğine dikkat çekti. ABD’de 2027 yılında serbest çalışanların sayısının bordrolu çalışanları geçeceğine dikkat çeken Alkin, 2017 yılında binlerce fiziksel mağazanın kapandığını ve bunların yerini aplikasyonların aldığını söyledi.

Kişi kontrolünden iş kontrolüne geçtik

Gelecekte kağıt para gibi çözümlerin yok olacağını belirten Alkin, “Kişiyi kontrol eden sistemlerden işi kontrol eden sistemlere geçtik" dedi. "Çözüm üreterek değer yarattınız mı rakibiniz yok demektir. Yeni durumda dijitale yatırım yapan kazanacak. Coiny gibi geleceği gören ve şimdiden konuşlanan şirketlerin önemi giderek artacak” diyen Alkin, sözlerine şunları ekledi: “Patronlara değil liderlere ihtiyacımız var. Lider belirli bir eğitimli kadroyla yaptığı işi yukarılara çıkartır. Bunu da ancak dijital altyapılarla yapabilir.”

Dijital varlıklar ve blok zinciri dönemi

"Yakın bir gelecekte değeri, emeği, alın terinin gerçek değerini dijital varlıklar ve blockchain (blok zinciri) teknolojisi vermeye başlayacak" diyen Alkin, "İnsanların emekleri ile doğru orantılı bir değer zinciri oluşacak. Bu yoldan başka bir çaremiz yok. Bugün artık kuyumcu dükkanı işletir gibi herhangi bir işletmeyi yürütmenin imkanı kalmadı. Bu anlamda patronlara değil liderlere ihtiyacımız var. Lider belirli bir eğitimli kadroyla yaptığı işi yukarılara çıkartır. Bunu da ancak dijital altyapılarla yapabilir” diye konuştu.

YAPAY ZEKA 1 MİLYON İŞE EL KOYACAK

Etik ve İtibar Derneği Yönetim Kurulu Üyesi Avukat Altuğ Özgün ise, gelecekte yapay zekanın 1 milyon adet işi insanlardan devralacağını, ancak bir o kadar da yeni iş alanı yaratacağını, insan ve makine etkileşiminin iş hayatının vazgeçilmezi olacağını belirtti. Dünya Ekonomik Forumu’nun 2018 İşlerin Geleceği Raporu’ndan bahseden Özgün, gelecekte robotlarla ilgili işlerin revaçta olacağını ve insansı robotların daha fazla üretilmesi ile robot psikoloğu gibi yeni işlerin ortaya çıkacağını belirtti. Yapay zekanın insanlardan daha hızlı işlem yapmasının iş hayatında her zaman doğru karar vermesi anlamına gelmeyeceğinin altını çizen Özgün, en son Amazon’un işe alma amacıyla oluşturduğu yapay zeka kullanan sistemin kadın çalışanlar aleyhine karar verdiğinin anlaşılması üzerine kapatıldığını, dolayısıyla yapay zeka konusunda etik problemlerin konuşulması gerektiğini belirtti.

İNSAN-MAKİNE ÇAĞI GELİYOR

Teknolojide artan hızla birlikte 2030 yılına kadar olan süreçte akıllı yaşam, zeki iş ve çevik ekonomi uygulamalarını kapsayan insan-makine işbirliği çağına geçileceğini öngören Dell Technologies, 5G teknolojisinin veri oyununu kökten değiştireceğini açıkladı. Şirket, makine öğrenmesinin hem özel hem iş hayatında sürükleyici deneyimler sunacağına işaret etti.

Z kuşağının iş hayatını şekillendirmeye başlayacağını ve 2019’un veri ağırlıklı dijital ekosistemin yılı olacağını belirten Dell EMC Türkiye Genel Müdürü Sinan Dumlu, “Yapay zeka ve makine öğrenmesi teknolojilerini geliştirmek için yapılması gereken hâlâ çok şey var. Otonom sistemler, şirketler bunları destekleyen dijital altyapıyı inşa ettikçe esas şeklini almaya devam ediyor” dedi. Öte yandan şirketlerin yıllardır büyük veri depoladığına dikkat çekilirken, 2020 yılına kadar, veri hacminin 44 trilyon gigabayta, yani 44 zetabayta ulaşacağı tahmin ediliyor. Kısa bir süre içinde dijital dönüşümün de şekillenmesiyle şirketlerin bu verilerden daha anlamlı sonuçlar elde etmesi bekleniyor.

AİLE KAVGASINA SANAL ASİSTANLAR KARIŞACAK

Teknolojiye erken uyum sağlayan 34 milyon kişinin öngörüleri doğrultusunda hazırlanan ‘2019 Tüketici Trendleri Raporu’na göre ruh halini algılayan sanal asistan cihazları yaygınlaşacak, akıllı hoparlörler diğer aile üyeleri gibi aile içi tartışmalara dahil olacak. Bilişim teknolojileri şirketi Ericsson ConsumerLab tarafından hazırlanan araştırmada, otonom ve kişilerin ruh halini öngören teknolojilerin kısa süre içinde insanların gündelik yaşamlarında daha büyük bir rol oynamaya başlayacağına dikkat çekildi.

Raporla ilgili yorumlarını paylaşan Ericsson Tüketici ve Endüstri Laboratuvarı’nda Araştırma Programı Başkanı ve raporun yazarı Dr. Michael Björn, “Bir akıllı telefon hayal edin. Sadece neler yaptığınızı değil, kim olduğunuzu da biliyor. Bugün yapay zeka, sırf gözlerinize bakarak sizin kişiliğinizi kavrama noktasına geldi. Teknolojiye hızlı adapte olan kullanıcılar, cihazlarımızın bizleri bizim onları kavradığımızdan daha iyi kavradıkları bir gelecek öngörüyor” bilgilerini verdi.

70 PROJE İLE ÜRETİMİ KOLAYLAŞTIRACAK

Türkiye'nin önde gelen otomobil üreticilerinden Oyak Renault, yıl boyunca çalışanları tarafından gerçekleştirilen ve üretim süreçlerine başarılı bir şekilde entegre edilen dijita inovasyon uygulamalarını, fabrika bünyesinde “Convention Digital” adı altında düzenlenen etkinlikte ödüllendirdi. Oyak Renault bilgi sistemleri ve fabrikada farklı mesleklerden 130 kişinin görev aldığı projeler sayesinde, destek birimlerinde katma değeri artıracak işler otomatize edilerek zaman kayıpları en aza indirildi.

Çalışanlar tarafından gerçekleştirilen başarılı dijital çözümlerin ödüllendirildiği etkinlik kapsamında, 2018 yılında üretim sürecini kolaylaştıran 19 farklı alanda uygulamaya alınan 70 projenin tanıtımı yapıldı. Fabrika çalışanlarının katıldığı etkinlik kapsamında, dijital çözümlerin üretim sürecine entegrasyonu gibi konular katılımcılarda farkındalık uyandıracak şekilde aktarıldı.

YENİ NESİL ORGANİZASYON ÇEVİK ATÖLYE

İş Bankası, Çevik Atölye yapılanması ile kurum içine daha fazla dinamiklik katıyor, müşteri deneyimini daha hızlı iyileştiriyor...


İş Bankası’nın dijital dönüşümü odağına alan yeni nesil organizasyonu Çevik Atölye içerisinde bankanın genel müdürlük, şube, bölge birimlerinde ve ayrıca yazılım şirketi Softtech’ten gelen farklı uzmanlıklara sahip çalışanların senkronize şekilde ideal müşteri deneyimi odağı ile çalıştığı çok fonksiyonlu ekipler yaratılmış durumda. Takım üyeleri kendi konularında inisiyatif alarak son kararları hızlıca veriyor.

Dijital yetkinlik yaygınlaşıyor

Çevik Atölye, farklı uzmanlıklara sahip çalışanların bir araya getirilmesiyle oluşturulan takımlar sayesinde odaklanılan işlerin uçtan uca hayata geçirilmesi için gerekli tüm yetkinlikleri bünyesinde barındırıyor. Müşteri ihtiyacı ve geri dönüşlerine göre hızlı şekil alan, işlerin uçtan uca ele alınıp tamamlandığı, hedeflenen yere ulaşmak için sorumluluğun ve aksiyonların hızlı alındığı bir örgütlenme şekli olarak öne çıkan bu yapılanma ile dijital dönüşümün ve dijital yetkinliklerin tüm kurum içinde yaygınlaştırılması hedefleniyor.

Renkli ofislerde yeni fikirler

İş Bankası, Çevik Atölye yapılanması ile kurum içine daha fazla dinamiklik katmayı, müşteri deneyimini daha hızlı iyileştirmeyi, iş sonuçlarına daha hızlı etki etmeyi ve aynı zamanda çalışanlarına kendi yetkinliklerini geliştirebilecekleri farklı kariyer olanakları sunmayı da amaçlıyor. Çevik çalışma biçiminde takımlar, iki haftalık hızlı koşuyu andıran (sprint) çalışma bloklarında ekip olarak geliştirilecek ya da yenilenecek ürün ve hizmetleri, pazarlama faaliyetlerini ortaya koyuyor, dijital çağın gerektirdiği yenilikçi çalışmalara imza atıyor. İş Bankası’nın dijital dönüşümü odağına alan yeni nesil organizasyonu Çevik Atölye, çalışma ortamı, yenilikçi ve modern tasarımıyla da dikkat çekiyor.

İHRACATA E-TİCARET KAPISI

Hızlanan e-ticaret pazarı ile birlikte, yerli işletmeler internet üzerinden yapılan alışverişlerle tüm dünyaya ulaşırken, İş Bankası yerli işletmelerin elektronik ticaret kanalı üzerinden yurtdışına daha kolay satış yapmalarına yönelik çözümler geliştiriyor. Banka, sanal pos sistemini kullanan işyerlerine 19 farklı yerel ödeme yöntemi ile farklı ülkelerde yeni müşterilere ulaşma imkanı sunuyor.

Kolay ve hızlı satış yapma imkânı

Her geçen gün artan sınır dışı elektronik ticaret, Türkiye’nin mal ve hizmet ihracatının büyümesi açısından önemli bir fırsat oluşturuyor. İş Bankası’ndan sanal POS hizmeti alan bir üye işyeri, uluslararası kart sistemleri Visa, MasterCard, Amex, JCB ve UnionPay’in yanı sıra 47 ülkede kullanılan 19 farklı yerel ödeme yöntemini tek bir entegrasyonla kullanabiliyor. Banka, başta hizmet sektörü olmak üzere farklı sektörlerde faaliyet gösteren, online satış yapan üye işyerleri, söz konusu ödeme yöntemleri aracılığı ile işyerlerine yurtdışındaki tüketicilere elektronik ticaret üzerinden güvenli, kolay ve hızlı bir şekilde satış yapma fırsatı sunuyor.

2 saniyede bir ödeme

İş Bankası sanal POS hizmeti aracılığıyla e-ticaret firmalarının her 2 saniyede bir yurtdışından ödeme alındığını belirtiliyor. Banka, sanal POS hizmeti ile neredeyse tüm dünyada geçerli olan ve o ülkedeki kullanıcıların satın alma davranışlarını da belirleyen, Alipay, iDEAL, EPS, Qiwi, Sofort, Giropay, Mybank, Entercash, Bancontact, Mul-tibanco, P24, Trustpay, Safetypay ve en son Kuveyt’in yerel kart şeması Knet’in de dahil olduğu yerel ödeme altyapısı sayesinde üye işyerleri için bu yöntemlerle tahsilat yapılmasını mümkün hale getiriyor.

UZAKDOĞU İŞBİRLİKLERİYLE ÇOK YÖNLÜ HİZMET VERİYOR

Son yıllarda Uzakdoğulu turistlerin yurtdışında yaptıkları harcamalardaki büyüme ve Uzakdoğu menşeli ödeme yöntemlerinin dünyanın birçok noktasındakikullanımının katlanarak artması, mevcut işbirliklerinin genişletilmesini ve çeşitlendirilmesini gündeme getiriyor. İş Bankası, Kasım 2014’te Bankamatiklerde, Mayıs 2015’te ise üye işyerleri Sanal POS’larında Çin Halk Cumhuriyeti menşeli UnionPay International kuruluşuna ait UnionPay logolu kartları kabule başladı. Ocak 2016’da POS ve ÖKC’lerde de Unionpay logolu kart kabulünün başlaması ile İş Bankası üye işyerlerine ve Unionpay kart hamillerine tüm kanallarda desteklenen UnionPay ekosistemi yaratılmış oldu. Ayrıca Çin’deki tüketiciler tarafından çok yoğun bir şekilde kullanılan Alipay ve WeChat Pay mobil cüzdanları ile ödeme alınabilmesine yönelik işbirlikleri sayesinde, İş Bankası üye işyerlerinin elektronik kanallar üzerinden yaptıkları satışların tahsilatlarında bu cüzdanları da kabul edebilmesi sağlandı. İş Bankası, ayrıca Japon menşeli kart kuruluşu JCB ile olan anlaşması sayesinde JCB logolu kartların bankanın 10.000’i aşkın e-ticaret üye işyerinde ve 6 bin 500’den fazla Bankamatik cihazında kullanımına olanak sağlıyor.