Barkodlar ilk kez 1940'larda ABD’li bilim insanları Norman Joseph Woodland ve Bernard Silver tarafından geliştirildi. 1974 yılında Ohio’daki bir süpermarkette bir sakız paketi üzerinde ilk kez tarandığında, barkod teknolojisi ticarette devrim yarattı. Ancak QR kodlar, depolayabildikleri çok daha fazla bilgiyle, bu eski teknolojiyi tarihe gömmeye hazırlanıyor.
Daily Mail'de yer alan habere göre; GS1 adlı uluslararası kâr amacı gütmeyen kuruluş, QR kodların 2027 yılına kadar dünya çapında barkodların yerini alacağını açıkladı. QR kodlar, ürünün fiyatı ve adı dışında içerik bilgileri, alerjenler ve hatta tarif önerileri gibi detayları da tüketicilere sunabiliyor.
BARKODUN HİKAYESİ 4 ÇİZGİYLE BAŞLADI
Barkodların hikayesi 1949 yılında, Miami sahilinde, Norman Woodland’ın kuma çizdiği dört çizgiyle başladı. Woodland ve Silver, bu çizgileri morse koduna benzeterek bir bilgi depolama sistemi geliştirdi. Ancak teknolojik sınırlamalar nedeniyle barkodların kullanılabilir hale gelmesi onlarca yıl sürdü.
Barkodlar, İngiltere’de ilk kez 1979 yılında Spalding’de bir markette Melrose çay kutularında kullanıldı. Bu teknoloji, alışverişi hızlandırarak kasa sıralarını kısalttı ve ticarette standartlaşmayı sağladı. Bugün, GS1 verilerine göre, dünya çapında 200 milyondan fazla ürün barkod kullanıyor.
Ancak QR kodlar, bu teknolojiyi bir adım öteye taşıyor. GS1 CEO’su Anne Godfrey, “Tüketiciler artık daha fazla bilgi istiyor. QR kodlar bu ihtiyaca cevap veriyor ve perakendeciler için yeni bir çağ başlatıyor,” dedi. QR kodlar, Covid-19 pandemisi sırasında restoranlarda menü erişimi için yaygınlaşmış ve hızla kabul görmüştü.
PERAKENDECİLER QR KODA UYUM SAĞLIYOR
Birleşik Krallık’taki perakendecilerin yüzde 46’sı kasalarını QR kodlarla uyumlu hale getirdi, geri kalanlar ise önümüzdeki yıl içinde bu dönüşümü tamamlayacak. Büyük markalar arasında Amazon, PepsiCo ve L’Oreal gibi isimler şimdiden bu teknolojiye adapte olmuş durumda.
QR kodların tam ölçekli kullanımı ile tüketiciler, ürünler hakkında daha şeffaf bilgilere ulaşabilecek. Örneğin, alerjen bilgileri, ürün içerikleri ve kullanım önerileri, artık telefon kameralarıyla kolayca erişilebilir hale gelecek. Ayrıca perakendeciler için daha hızlı ve etkili bir alışveriş deneyimi sağlanacak.