Avrupa Komisyonu bu hafta, aşırı sübvansiyonlar nedeniyle Çin elektrikli araçlarına (EV) gümrük vergisi açıklamaya hazırlanıyor.
Beijing'in bu adıma ilişkin sert açıklamalar ve olası bir misilleme adımı ile tepki gösterebileceği bekleniyor.
Bir aydan kısa bir süre önce ABD Çin üretimi elektrikli araçlarına yönelik vergileri dört katına çıkararak yüzde 100'e yükseltmişti.
Brüksel'in BYD ve Geely gibi Çinli üreticiler ve Çin'den Avrupa'ya otomobil ihraç eden Tesla gibi batılı üreticilerden yapılan ithalat için ABD'ye kıyasla çok daha düşük oranda vergi belirlemesi bekleniyor.
OTOMOBİL ENDÜSTRİSİNDEN DESTEK YOK
Bu adım, Avrupalı otomobil üreticilerinin Çinli rakiplerinin daha düşük maliyetli elektrikli araçlarından olumsuz etkilenirken atılmış olsa da AB otomobil endüstrisinden gümrük tarifelerine neredeyse hiç destek yok.
Ancak Avrupa Komisyonu Başkanı Ursula von der Leyen, Çin'in bloğun pazarını sübvansiyonlu elektrikli araçlarla doldurmasını önlemek için Avrupa'nın harekete geçmesi gerektiğini defalarca söylemişti.
Sübvansiyon karşıtı soruşturma nedeniyle AB'ye tepki gösteren Çin, işbirliği çağrısında bulundu ve AB ülkelerinde tek tek lobi faaliyetlerinde bulundu, ancak gümrük vergilerine tam olarak nasıl bir yanıt vereceğini açıklamadı.
Beijing, ocak ayında çoğunluğu Fransız üretimi olan brendi ithalatına yönelik bir anti-damping soruşturması başlatmıştı. Ayrıca nisan ayında da ABD veya AB'nin Çin ihracatına yönelik gümrük vergisi uygulaması halinde karşılık verme kabiliyetini güçlendirmek üzere bir yasa çıkarmıştı.