Aracın aküsü, motor çalışırken alternatör sayesinde şarj olur fakat bu şarj her devirde aynı verimle gerçekleşmiyor. Alternatör, krank milinin devri 1000-1200 d/d seviyesine geldiğinde aküyü şarj etmeye başlıyor. Bu devir ise rölantinin biraz üzeri olarak kabul ediliyor.
Bu devirde şarj genellikle tam kapasiteyi doldurmaya yetmiyor. Akünün özellikle soğukta yapılan zorlu ilk çalıştırma sonrası tam dolması için 2000-2500 d/d aralığına ihtiyaç olduğu belirtiliyor. Bu devirlerde alternatör en verimli şekilde çalışıyor.
DÜŞÜK DEVİR AKÜNÜN DÜŞMANI
Şehir içi kısa yolculuklarda ise motor çoğu zaman rölantide, düşük devirde ve trafikte dur-kalk halinde kullanıldığı için alternatör, aküden çekilen enerjiyi tam olarak yerine koyamıyor.
Kısa ve sık şehir içi kullanımlarda motoru çalıştırmak için yüksek akım çekiliyor. Seyir süresi kısa olduğu için harcanan enerji geri kazanılamıyor. Farlar, klima, ısıtma, multimedya, şarj soketleri gibi tüm elektrikli donanımlar da akü ve alternatör üzerinde ekstra yük oluşturuyor.
Sonuç olarak da akü hiçbir zaman tam dolamıyor ve sürekli yarım şarjlı geziyor, bu da akünün ömründen yiyor, süresini kısaltıyor.
AKÜYÜ KORUMAK İÇİN YAPILMASI GEREKENLER
Uzmanların aküyü korumak için önerileri ise şöyle sıralanıyor:
- Aracı sadece çok kısa mesafelerde kullanıyorsanız ara ara uzun ve kesintisiz bir yol yapın.
- Fırsat buldukça şehir dışına ya da çevre yoluna çıkıp motoru belli bir süre 2000-2500 devir aralığında çalıştırın.
- Akünüz yeni olmasına rağmen çabuk bitiyorsa kaçak akım, yanlış bağlanan elektronik ekipmanlar veya sürekli eksik şarj ihtimali için ustaya gösterin.