Otomobil tasarımlarında dikkatli gözlerden kaçan bazı detaylar var ve bu detaylar gözden kaçsa da aslında çok önemli işlevlere sahiptir. Bunlardan biri ise araçların arka kapısında yer alan küçük camlardır. Bu camlar çoğu zaman görsel olarak önemsiz gibi görünse de aslında oldukça kritik bir görevi yerine getiriyor. Özellikle "kelebek camı" olarak bilinen bu küçük camlar, tarihsel olarak büyük bir işlevselliğe sahip ve hala otomobil tasarımlarında kullanılıyor. Peki, bu camlar neden bu kadar pahalı?
KELEBEK CAMININ TARİHÇESİ
İlk kez 1930'lu yıllarda otomobillerde kullanılmaya başlanan kelebek camları, adını dışa doğru açılabilen yapılarından alır. O dönemin araçlarında, genellikle General Motors tarafından üretilen kelebek camları, ekstra havalandırma sağlamak amacıyla tasarlanmıştı ve bu camlar araç içerisindeki hava akışını artırarak, sürücülere konfor sağlıyordu.
Kelebek camları, o zamanlar özel bir kilit mekanizmasıyla dışarıya doğru açılabilirken bu sayede araçlara ferah bir iç ortam sunuyordu. Zamanla, klimaların gelişmesiyle birlikte açılabilir kelebek camları çoğu araç modelinde kullanılmaz oldu fakat özellikle modern araçlarda hala açılamaz kelebek camları yer alıyor ve bunlar da önemli bir işlevi yerine getiriyor.
SÜRÜCÜLERE GENİŞ BİR GÖRÜŞ ALANI SUNUYOR
Günümüzde araçların arka kapıları, tasarım gereği daralacak şekilde yapılıyor. Arka tekerleklerin konumu nedeniyle, kapıdaki cam kısmı genişken, gövde kısmı daralıyor ve bu tasarım camların tamamen açılmasını engelliyor.
Kelebek camları, açılamaz yapıda olsalar da daha geniş bir görüş alanı sağlamak için önemli bir rol oynarken aynı zamanda sürücülere çevrelerini daha iyi görebilme imkanı tanıyor. Bu durumda kelebek camının sadece estetik değil fonksiyonel bir amacı daha var. Kapıların daralması nedeniyle, camın tam anlamıyla açılması mümkün olamayacakken, kelebek camı bu alanı verimli şekilde kullanarak güvenli bir görüş açısı sağlıyor.
HER ARAÇ İÇİN ÖZEL OLARAK ÜRETİLİYOR
Genellikle kelebek camlarının fiyatları yüksek oluyor bunun nedeni ise her aracın tasarımına özel olarak üretilmesi. Her araç modeli için standart bir üretim yapılmadığı için bu camlar özelleştirilmiş parçalardır. Bu durum da seri üretim avantajlarını ortadan kaldırıyor ve üretim maliyetlerini artırıyor. Tasarımın özgün olması, doğal olarak fiyatların yüksek olmasına sebep oluyor. Kelebek camları genellikle özel bir çerçeve ve menteşe mekanizması ile donatılırken bu durum montaj sürecinin diğer camlara göre çok daha karmaşık ve zaman alıcı olmasına yol açar. İşçilik ve montaj maliyetleri arttıkça, finaldeki fiyat da doğal olarak yükseliyor.