Milyonlar aylardır 2026 asgari ücreti merak ediyordu. 23.12.2025 tarihinde Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanı Vedat Işıkhan, gelecek yıl net asgari ücretin 28 bin 75 lira olacağını duyurdu. Böylece 2025’te 22 bin 105 TL olan asgari ücret, yüzde 27 oranında artmış oldu.
‘İKİNCİ EL’DE ORTALAMA FİYAT 1 MİLYON TL’Yİ AŞTI
Asgari ücretteki artışın hemen ardından otomobil piyasasında da tablo netleşti.
Bahçeşehir Üniversitesi Ekonomik ve Toplumsal Araştırmalar Merkezi (BETAM) tarafından yayımlanan son rapor, ikinci el otomobil piyasasında çarpıcı veriler ortaya koydu.
Rapora göre; “ikinci el piyasada bütün yaş grupları dikkate alınarak hesaplanan ortalama otomobil fiyatı, kasım ayında 1 milyon 101 bin TL olarak gerçekleşti.” İlan verileri üzerinden hazırlanan çalışmada, son 1 yılda ikinci el otomobil fiyatlarında %22,4’lük artış yaşandığına dikkat çekildi.
Bu rakamlar, ücret artışlarının otomobil fiyatlarını yakalamakta ne kadar zorlandığını bir kez daha gösterdi.
ORTALAMA BİR ARAÇ 39,2 ASGARİ ÜCRETE DENK GELİYOR
Yeni belirlenen asgari ücretle kıyaslandığında tablo daha da çarpıcı hale geliyor. Türkiye’de ikinci el piyasada ortalama bir otomobilin fiyatı, 39,2 asgari ücrete karşılık geliyor.
Başka bir ifadeyle, asgari ücretle çalışan bir kişi, hiçbir harcama yapmadan yaklaşık 3 yıl 3 ay boyunca gelirini biriktirse ancak ortalama bir ikinci el araca ulaşabiliyor.
Bu durum, otomobilin artık bir ihtiyaç olmaktan çıkıp, geniş kesimler için ulaşılması zor bir “lüks tüketim” kalemine dönüştüğünü gösteriyor.
MODEL YILINA GÖRE FİYAT MAKASI AÇILIYOR
BETAM raporunda araçların yaş gruplarına göre fiyat değişimleri de dikkat çekti. Buna göre 2004-2008 model bandındaki araçlarda yıllık fiyat artışı %5,6 ile sınırlı kalırken, en yüksek artış oranı %17 ile 2019 model araçlarda ölçüldü.
Öte yandan, ikinci el piyasadaki en yeni grup olan 2024 model araçların fiyatı aylık bazda %1,1 oranında geriledi. Bu durum, sıfır ve yeni araçlardaki talep zayıflamasının ikinci el piyasasına da yansımaya başladığı şeklinde yorumlanıyor.
EN UYGUN FİYATLI ARAÇLAR BİLE ASGARİ ÜCRETLİYİ ZORLUYOR
Raporda yaş gruplarına göre ortalama fiyatlar da paylaşıldı. Buna göre:
-2004-2008 model araçların ortalama fiyatı 475 bin 539 TL
-2009-2013 model araçların ortalama fiyatı 780 bin 50 TL
-2014-2018 model araçların ortalama fiyatı ise 1 milyon 206 bin TL
Bu rakamlar asgari ücretle kıyaslandığında tablo daha da netleşiyor. 2004-2008 model bandındaki araçlar 17 asgari ücrete, 2009-2013 bandındaki araçlar 28 asgari ücrete, 2014-2018 model araçlar ise 43 asgari ücrete kadar yükseliyor.
En “erişilebilir” olarak görülen araçların bile, çalışanlar için ciddi bir finansman yükü oluşturduğu görülüyor.
FİYATLAR REEL OLARAK GERİLİYOR AMA SATIŞLAR DA DÜŞÜYOR
Kasım ayında yıllık enflasyonun %31,07 olarak gerçekleşmesi, ikinci el otomobil piyasasında farklı bir tabloyu da beraberinde getirdi. Buna göre, reel fiyatlarda %6,6 oranında gerileme yaşandı.
Yakıt türüne göre bakıldığında ise son 1 yılda benzinli araç fiyatları %20,4 artarken, elektrikli araçlardaki artış %6 ile sınırlı kaldı. Bu durum, elektrikli araçlara olan talebin beklenen hızda artmadığını da ortaya koyuyor.
Öte yandan piyasanın durgunlaştığına dair veriler de dikkat çekti. Geçen ay satılık otomobil ilan sayısı %0,9 azalırken, satılan otomobil sayısında %8,7’lik düşüş yaşandı.
ÜCRET ARTTI AMA OTOMOBİL HAYAL OLUYOR
Rakamlar açıkça gösteriyor ki asgari ücretteki artış, otomobil piyasasında yaşanan fiyat seviyeleri karşısında yetersiz kalıyor. Reel fiyatlarda sınırlı bir gerileme olsa da, hem satışların düşmesi hem de ortalama fiyatların yüksekliği, piyasadaki durgunluğun kalıcı olabileceğine işaret ediyor.
Asgari ücretli için otomobil artık bir ulaşım aracı değil; uzun vadeli borçlanma, kredi yükü ve ertelenen bir hayal anlamına geliyor. Bu tablo değişmedikçe, otomobil piyasasında “erişilebilirlik” tartışması da gündemden düşecek gibi görünmüyor.