Sun, "Bu eser, sanat, mem kültürü ve kripto topluluğu arasındaki köprüleri temsil ediyor. Gelecekte daha fazla tartışma ve düşünceyi tetikleyeceğine inanıyorum" dedi. Ancak satın aldığı muzun kendisi değil, sadece “orijinallik sertifikası” oldu. Bu sertifika, Sun’a istediği zaman başka bir muz ve bantla bu eseri yeniden yaratma hakkı tanıyor.

Cattelan’ın 2019’da Art Basel Miami’de sergilediği ve o dönemde 150 bin dolara satılan eser, sanat dünyasında nasıl bir nesnenin sanat eseri olarak değerlendirildiği sorusunu tekrar gündeme getirdi. Sotheby’s çağdaş sanat bölümü başkanı David Galperin, eserin derin bir şekilde provoke edici olduğunu savunarak, “Cattelan, sanat dünyasına bir ayna tutuyor ve değerleri nasıl tanımladığımızı sorgulatıyor” dedi.

'OLDUKÇA ETKİLİ BİR ARAÇ'

Eserin sembolizmi ise daha karanlık bir yoruma da açık. Daily Mail'de yer alan habere göre; Columbia Üniversitesi’nden Chloé Cooper Jones, muzun küresel ticaret, sömürü ve kapitalist düzenin güçlü bir simgesi olduğunu ifade etti. Jones, “Eğer bu eser insanların üretim süreçleriyle ilgili ahlaki sorumluluklarını sorgulamalarını sağlıyorsa, o zaman oldukça etkili bir araç” diye belirtti.

Cattelan’ın eserleri sık sık mizah ve toplumsal eleştiri arasında bir denge kuruyor. Örneğin, daha önce 18 karat altından yapılan ve “America” adını verdiği bir tuvaleti sergileyen sanatçı, bu eseri dönemin ABD Başkanı Donald Trump’a ödünç vermeyi teklif etmişti. Ancak tuvalet, 2019’da İngiltere’de sergilendiği Blenheim Sarayı’ndan çalındı ve hâlâ bulunamadı.

DAHA ÖNCE YİYENLER OLMUŞTU

“Komedyen” adlı eser de farklı performanslara sahne oldu. Güney Koreli bir sanat öğrencisi, aç olduğu için 2023’te bir müzede sergilenen muzu yedi ve kabuğunu yeniden duvara bantladı. Öğrenci, bu eylemini Cattelan’ın isyankâr sanat anlayışına bir yanıt olarak tanımladı. Daha önce 2019’da David Datuna adlı performans sanatçısı da eserin bir parçası olan muzu yemiş, bu durum eserin değerine dair tartışmaları alevlendirmişti. Ancak her iki durumda da eser, yerine yeni bir muz konularak "tamir" edildi.

Eserin değerinin fiziksel muzdan değil, arkasındaki fikirden kaynaklandığını belirten sanat dünyası, bu tartışmalı çalışmayı hem eleştiriyor hem de hayranlıkla izliyor. Cattelan’ın mizahi ve provokatif tarzı, sanatın sınırlarını ve anlamını yeniden tanımlamaya devam ediyor.