Yeni yıla girilirken otomobil piyasasında hareketliliğin artması beklenirken, bazı markalarda sert değer kayıpları yaşandı. Bir dönem vitrinlerde özenle sergilenen, yüksek fiyatlarıyla dikkat çeken lüks otomobillerin önemli bölümü artık ikinci el pazarında yer aldı. Araştırmalar, geçmişte dudak uçuklatan fiyatlara satılan birçok modelin kısa sürede büyük oranda değer kaybettiğini ortaya koydu.

100 BİN DOLARLIK ARAÇ 20 BİN DOLARA DÜŞTÜ

Yapılan piyasa analizlerine göre, bir zamanlar yaklaşık 100 bin dolara satılan bazı lüks modellerin bugün 20 bin dolar seviyelerinde bulunabildiği belirtildi. Üstelik bu durum yalnızca birkaç modelle sınırlı kalmadı. Lüks sedanlar, SUV’lar ve performans odaklı araçlar ikinci el piyasasında geniş bir yelpazede değer kaybı yaşadı.

RANGE ROVER ÖNE ÇIKTI

CarEdge verilerine göre, 2026 model bir Nissan Versa’nın beş yıl içinde değerinin yüzde 38’ini kaybetmesi beklenirken, Toyota Camry’nin aynı dönemde yüzde 36’lık düşüşle nispeten daha iyi bir performans sergilediği görüldü. Ancak tablo lüks SUV’larda çok daha çarpıcı oldu. 2026 model bir Range Rover’ın beş yıl sonra ilk yatırımının yaklaşık yüzde 74’ünü kaybettiği ifade edildi.

Uzmanlara göre Range Rover bu segmentte yalnızca en dikkat çeken örneklerden biri oldu. L322 kasa kodlu, düşük kilometreli standart ya da Sport versiyonların, Jaguar tarafından geliştirilen V8 motor seçenekleriyle birlikte 20 bin dolar civarında alıcı bulduğu kaydedildi.

ALMAN SUV VE SEDANLAR DA DEĞER KORUYAMADI

Alman otomobil üreticilerinin lüks modellerinde de benzer bir tablo ortaya çıktı. Özellikle 2000’li yılların sonlarında üretilen Mercedes-Benz G-Serisi modellerinin ikinci el piyasasında önemli ölçüde değer kaybettiği görüldü. Bir dönem 100 bin dolara yaklaşan fiyatlarla satılan bu araçların, bugün donanım seviyesine göre 20 bin doların altında satışa sunulduğu belirtildi.

Aynı durum Audi S8, BMW M5 ve Jaguar XJ X351 gibi üst segment sedanlar için de geçerli oldu. Özellikle süperşarjlı V6 motorlu versiyonların düşük kilometreli örneklerinin ikinci elde 20 bin dolar bandının altına indiği aktarıldı.

MASERATI DE LİSTEDEN KAÇAMADI

Lüks otomobil denildiğinde akla gelen markalardan Maserati de değer kaybı yaşayan modeller arasında yer aldı. 2003–2012 yılları arasında üretilen Quattroporte M139 kasa kodlu araçların düşük kilometreli versiyonlarının bu fiyat aralığında bulunabildiği ifade edildi. Daha modern M151 kasa kodlu versiyonların da, sekiz yıl önce 100 bin dolara yakın fiyatlarla satılmasına rağmen bugün ciddi değer kaybı yaşadığı kaydedildi.

ELEKTRİKLİ ARAÇLARDA DA TABLO FARKLI DEĞİL

Lüks segmentte yaşanan değer kaybı, elektrikli otomobillerde de kendini gösterdi. Elektrikli araçlar, benzinli ve dizel rakipleriyle rekabet etse de düşen talep ve ikinci el piyasasındaki çekingenlik fiyatları aşağı çekti.

Tesla Model S bu duruma örnek gösterildi. Yaklaşık 69 bin mil kullanılmış, görece düşük kilometreli bir Model S’in 20 bin doların altında satışa sunulduğu belirtildi. Bazı galerilerde aynı modelin 19 bin 500 dolara alıcı bulduğu aktarıldı.

PORSCHE TAYCAN’DA DA SERT DÜŞÜŞ

Daha yeni nesil elektrikli otomobillerde de benzer bir eğilim gözlendi. Porsche Taycan’ın 2021 model, orta seviyede kilometreye sahip versiyonlarının, 100 bin dolarlık liste fiyatlarının yarısından daha düşük bedellerle satıldığı ifade edildi.