Hollanda'da bulunan Leiden Üniversitesi'nden uzmanlar, gözlerimizin diğer insanlar üzerindeki algıyı nasıl etkilediğine ve bağış yapma eğilimlerini nasıl değiştirdiğine dair ilginç bir araştırma yaptı.
İlk deneyde 64 katılımcıya şempanze, bonobo maymunu ve domuz kuyruklu makak gibi 32 farklı primat türünün göz bebeği büyüklüğü manipüle edilmiş fotoğrafları gösterildi. Katılımcılardan bu hayvanların ne kadar sevimli, dostça ve çekici göründüklerini değerlendirmeleri ve bağış yapma eğilimlerini belirtmeleri istendi.
BU GÖZLER PARAYI MIKNATIS GİBİ ÇEKİYOR!
İkinci deneyde, hem göz bebeği büyüklüğü hem de iris parlaklığı aynı anda manipüle edildi. Sonuçlar, ilk çalışmayı doğrular nitelikteydi:
Sonuçlar net: Parlak irislere ve geniş göz bebeklerine sahip hayvanlar, daha sevimli, dostça ve çekici olarak algılandı. Bu da bağış miktarlarını artırdı. Göz bebekleri genişletildiğinde, bağış oranı yine arttı.
Parlak irislere sahip olan hayvanlara yapılan bağışlar, daha karanlık irislere sahip olanlara kıyasla anlamlı derecede fazlaydı.
Yani araştırmaya göre, daha parlak irislere ve daha büyük göz bebeklerine sahip olan canlılar, bağış toplamada daha başarılı oluyor. Araştırmacılar, bu değişikliklerin insanların duygusal tepkilerini ve bağış yapma davranışlarını doğrudan etkilediğini belirtiyor.
BÜYÜK İRİSLER, PARLAK GÖZ ÇEKİCİLİĞİN DE ANAHTARI
Londra Üniversitesi'nden Zachary Estes’in yaptığı başka bir çalışmada da, daha büyük irislere ve daha parlak gözlere sahip insanların daha çekici bulunduğu kanıtlanmıştı. Bu yüzden, iris parlaklığını artırmaya yönelik keratopigmentasyon gibi kozmetik prosedürlerin popülerleşmesi şaşırtıcı değil.