Deniz kıyısında beklerken suyun içinden “Mutlu olacağımız haber” çıktı. İyi habere hasret kaldık. Trabzon’un Yomra İlçesi’ndeki devlet okulu, dünya çapında bir matematikçi adayı çıkardı.
Buna sevinilir.
★★★
O henüz 9 yaşında. Annesi Ayça Karadeniz Saka, babası Mehmet Salih Saka’nın İlkokul öğrencisi kızları Lina Saka, ABD’de Illinois Üniversitesi ile Singapur Uluslararası Matematik Merkezi’nin ortaklaşa düzenlediği yarışmaya katıldı. 40 ülke öğrencileri ile yarıştı, tam puan aldı. Singapur’a gidecek ve orada yapılacak olan Uluslararası Matematik Olimpiyatları’nda Türkiye’yi temsil edecek.
★★★
Lina Saka’ya ulaşsam.
“Yeni yılda Milli Eğitim Bakanı’na devlet okullarını en iyi noktaya getirsin diye aktardığımız 2 trilyon 896 milyar TL’nin içinde kaç tane 1000 TL vardır?” diye bir matematik problemi sorsam.
Eminim.
2 dakikada cevaplar.
★★★
Bir soru daha.
Milli Eğitim Bakanı’nın yeni yıl için harcayacağı 2 milyar 896 adet 1000 TL (yani 5 tane 200’lük kağıt para) uç uca, arka arkaya yapıştırsak bunun uzunluğu kaç kilometre eder?
Onun için kolay soru.
1 dakikada çözer.
★★★
Bankonot uzunluğu 15.6 santim (0,156 metre) olduğuna göre halkın vergilerinden toplanılarak Milli Eğitim Bakanı’na Türkiye’nin devlet okullarını en iyi noktaya getirsin diye verilen 2 trilyon 896 milyar TL’nin 1000’lik banknot uzunluğu 451 milyon 776 bin metre tutar. Bu uzunluk da dünyanın çevresini 11.3 kez dolaşır.
★★★
Harcaya harcaya eğitim!
Dünyanın çevresini 11 kez dolaşacak kadar para ayrıldığı halde Türkiye’nin Milli Eğitim Bakanı, devlet okullarının eğitim kalitesini yetersiz buluyor ve kendi çocuğunu özel okula gönderiyor
Ve koltukta oturuyor.
★★★
Trabzon’un Yomralı İlçesi’nden ilk okul öğrencisi Lina Saka, kendisine Uluslararası Matematik Olimpiyatları’nda yarışma yolunu açan başarısını anlatırken; “Hayriye öğretmenimle matematik sorularını çözmek çok hoşuma gidiyor” demiş. İyi okullar, iyi öğretmenler sayesinde oluyor ve matematikte altın madalyalı altın öğrenciler, iyi öğretmenler sayesinde çıkıyor.
★★★
Şimdi ortaya bir soru!
Her yıl bütçeden en yüksek payı almasına rağmen devlet okulları niçin Milli Eğitim Bakanı’nın bile güvenmediği ezikliği yaşıyorlar?
15 yıl önce 2017 yılında iktidardaki AKP Genel Başkanı Erdoğan ile o sıradaki Milli Eğitim Bakanı; “Fatih tablet projesi yaptık. Bütün okullarda her öğrencinin bir tablet bilgisayarı olacak, her derslikte bir projeksiyon cihazı ve akıllı tahta bulunacak. Öğretmenler bu yüksek teknolojik aletlerle ders öğretecekler” demişti.
★★★
Daha başlangıçta Fatih tablet projesine rüşvet karıştı. Rüşveti TBMM’de dile getiren CHP kadın milletvekili ölümle tehdit edildi. 9 Milli Eğitim Bakanı değişti. Hem teknolojik açıdan, hem pedagojik (eğitim bilimi) açıdan, hem fırsat eşitliği açısından devlet okulları, özel okulların çok gerisinde kaldı. 81 ülke öğrencilerinin girdiği ve “Matematik, fen okur yazarlığı ve okuduğunu anlama” sınavlarında (PİSA testi) Türkiye’nin öğrencileri, 24 yıldır OECD ortalamasını yakalayamadılar.
★★★
Türkiye’yi yönetenler 25 yıldır öğretmeni ezdi, dolasıyla öğrencisini de ezdi. Bizim Milli Eğitim Bakanı, çok uyanık! Çocuğunu özel okula yazdırdı. Hayriye öğretmenin ilkokul öğrencisi Lina Sakal’ın katılıp yarışacağı Matematik Olimpiyatları’nın düzenlediği Singapur ise 25 yıl önce “Düşünen okullar ve Öğrenen Ulus” hedefi koydu.
★★★
Singapur, öğretmenini ezmedi, yüceltti. Önce ülkenin en iyi öğrencilerini alıp öğretmen olarak yetiştirdi. Bu öğretmenler de Singapur’da okullarda öğrencilerine; “Bağımsız düşün. Eleştirel bak. Etkili iletişim kur. Sorumluluk al. Takım çalışması yap. Yenilikçi ol. Yüksek ahlaktan sapma. Doğayı koru. Özgüvenin yüksek olsun. Ezikliği kabullenme. En iyiyi yapmayı talep et” eğitimi verdiler. Bizim devlet okulu beğenmeyen Milli Eğitim Bakanı Singapur’da bakan olsaydı acaba o koltukta oturabilir miydi?