Kimi koleksiyoncular, Amerikan kaslı otomobillerine odaklanırken kimileri Avrupa zarafetini veya sadece tek üretim prototipleri tercih ediyor. Bazıları için bu tutku bir yatırım, bazıları için ise çocukluk hayalinin gerçeğe dönüşmüş hali. Her biri için ortak nokta, otomobilleri yalnızca ulaşım aracı değil, mühendislik sanatının birer eseri olarak görmeleri.

İşte dünyadaki en büyük ve en etkileyici özel otomobil koleksiyonlarından bazıları...

BRUNEİ SULTANI HASSANAL BOLKIAH

Brunei Sultanı’nın filosu, ölçü ve çeşitlilik bakımından dünyanın en büyüğü olarak öne çıktı. 380 Bentley, 450 Ferrari, 574 Mercedes-Benz, 209 BMW, 179 Jaguar ve 134 Koenigsegg dâhil yaklaşık 7 bin araç bulundu. 500’ün üzerinde Rolls-Royce ile Guinness rekoru kırıldı; bir kısmı özel olarak üretildi. Koleksiyonda halka sunulmamış dört kapılı Ferrari 456 GT Sedan’lar, FXX, nadir Mythos konseptleri, Bentley Buccaneer ve Pininfarina imzalı özel Jaguar XJ220 yer aldı.

MARK PIELOCH

Florida’daki American Muscle Car Museum çatısı altında 440 araç sergilendi; bunun 280’i Amerikan kaslı otomobillerden oluştu. 29 adet Yenko Chevy ve 50’den fazla Shelby öne çıktı. 1955’ten 2017’ye Indy 500 araçları ve Ford GT40 Le Mans koleksiyonun en değerli parçaları arasına girdi. Pieloch ayrıca 66’dan fazla Porsche ile geniş bir Stuttgart seçkisi oluşturdu; araçların önemli bölümü çok düşük kilometrede korundu.

RALPH LAUREN

Yaklaşık 70 araçlık seçki, değer olarak 600 milyon doları aştı. 1938 Bugatti Type 57SC Atlantic, 1955 Jaguar XKD, 1938 Mercedes-Benz SSK “Kont Trossi”, 300 SL Gullwing, McLaren F1 LM, Ferrari 375 Plus ve 36 araçtan biri olan Ferrari 250 GTO koleksiyonun merkezinde yer aldı. Modern tarafta LaFerrari, Porsche 918 Spyder, McLaren P1, Reventón ve Veyron dâhil hypercar örnekleri bulundu.

ŞEYH HAMAD BİN HAMDAN AL NAHYAN

Abu Dabi ve Fas’taki beş müzeye yayılan koleksiyon 3 bini aşkın araca ulaştı. Sekiz adet özel üretim Mercedes 500SEL’in yedisi gökkuşağının renklerinde, biri karışım renkte boyandı. 6,5 metre yüksekliğinde ve 60 ton ağırlığında dev Hummer H1 ile 45 tonluk dev Dodge Power Wagon gibi “dünyanın en büyükleri” sınıfındaki yapılar dikkat çekti.

RODGER DUDDING

Studio 434 çatısı altında Avrupa’nın en büyük klasik koleksiyonlarından biri kuruldu. Dudding, 24 adet Aston Martin Lagonda ile bu modelin dünyadaki en geniş filosunu topladı. 1911 Vulcan, 1938 Jaguar SS, DeLorean, 1925 Citroën 5CV, 1998 Bentley Continental T, 1967 Karmann Ghia ve çok sayıda İngiliz ikonunu aynı çatı altında birleştirdi; 65 motosikletlik bölüm de eklendi. Koleksiyon, film ve düğün çekimleri için zaman zaman kullanıma açıldı.

MICHAEL FUX

150’den fazla egzotik otomobilden oluşan koleksiyonun değeri 50 milyon doları geçti. 15 Rolls-Royce, özelleştirilmiş boya tonları ve “ilk müşteri” olma merakıyla öne çıktı. Fux, 2023’te iki Rolls-Royce Spectre için erken teslim aldı; Fux Red, Fux Orange ve Fux White gibi özel renklerle tanındı. McLaren Senna siparişi sürecinde renk eşleştirmeyi kendi ayakkabısının tonundan yaptırdığı iddiası otomobil dünyasında yankı buldu.

KEN LINGENFELTER

Michigan’daki 3.700 m²’lik tesiste 250’den fazla araç toplandı; yaklaşık 150’si Corvette oldu. 1954 Chevrolet “Duntov Mule”, 1963 Split-Window, Karl Kustom ve Grand Sports türevleriyle nadir örnekler korunarak sergilendi. 2008 Lamborghini Reventón ve 2012 Ferrari FF gibi egzotikler de filoya katıldı. Tesis belirli dönemlerde yardım etkinlikleri için açıldı.

JAY LENO

Eski TV sunucusu, 181 araçlık koleksiyonda buharlı makinelerden hypercar’lara uzanan tam bir yüzyıl panoraması kurdu. Doble buharlısı, 1907 Advance Steam Tractor, 1928 Bugatti Type 37A, 1936 Cord 812 ile 1969 Lamborghini Miura, 2004 Carrera GT ve 2014 McLaren P1 aynı garajda yer aldı. Leno, araçları düzenli olarak restore etti; nadiren satış yaptı.

NICK MASON

Pink Floyd davulcusu, dünyanın en özel Ferrari seçkilerinden birini bir araya getirdi. 250 GTO, F40, “Le Mans” filminden 512S, LaFerrari ve 250 MM gibi nadir örnekler bulundu. McLaren F1 GTR, 1927 Bugatti Type 35B, 1935 Aston Martin Ulster, 1937 Maserati 250F ve 1955 Jaguar D-Type koleksiyonun yarış mirasını güçlendirdi. 1901 Panhard et Levassor en eski parça olarak öne çıktı.

ION ȚIRIAC

Rumen milyarder Ion Țiriac, 23.680 m²’lik Otopeni tesisinde 350 araçlık filonun yaklaşık yarısını sergiledi. İki adet Rolls-Royce Phantom IV, Mercedes-Benz SLR Stirling Moss, Porsche 918 Spyder, Aston Martin Lagonda ve 1957 Alfa Romeo 1900C Super Sprint koleksiyonun nadir parçaları arasına girdi. Araçlar düzenli olarak çalıştırıldı ve servis ihtiyaçlarında üreticilere geri gönderildi; Țiriac Collection mobil uygulamasıyla 360° sanal tur imkânı sağlandı.