Toyota, yeni nesil bataryalarının mevcut lityum iyon sistemlerinden dört kat daha uzun ömürlü olacağını belirtti. Bu teknoloji, günümüzde ortalama 10 yıl ömür sunan elektrikli araç bataryalarının yerini alarak 40 yıla kadar performans sağlayabilecek.

Katı hal bataryalar, yanıcı sıvı elektrolitler yerine katı elektrolitler kullanıyor. Bu sayede yangın riski ortadan kalkıyor, enerji yoğunluğu artıyor ve batarya ömrü uzuyor. Aynı zamanda, yüksek güç yoğunluğu sayesinde hızlı şarj imkânı sunarken aşırı ısınma riskini de minimuma indiriyor.

TOYOTA 2027-2028’DE PİYASAYA SUNACAK

Tokyo’da düzenlenen Japan Mobility Show etkinliğinde konuşan Toyota yetkilileri, teknolojinin ilk aşamada maliyetli olabileceğini, ancak üretim kapasitesi arttıkça fiyatların düşeceğini belirtti. Katı hal bataryaların, uzun vadede daha yüksek kullanıcı değeri sağlayacağı ifade edildi.

Toyota Araştırma Merkezi Başkanı Keiji Kaita, mevcut lityum iyon bataryalarda hedeflerinin 10 yılda yüzde 90 kapasite koruması olduğunu, ancak katı hal bataryalarda bu sürenin 40 yıla çıkarılacağını söyledi.

Bir otomobilin ortalama ömrünün 15 yıl olduğu düşünüldüğünde, bu yeni bataryalar araçların ömrünün yaklaşık üç katı kadar dayanabilecek.

İLK OLARAK LÜKS MODELLERDE KULLANILACAK

Toyota, 2021’den bu yana Sumitomo Metal Mining ile birlikte katot malzemelerinin geliştirilmesi üzerinde çalışıyor. Seri üretimin 2028 mali yılında başlaması ve bataryaların öncelikle Lexus ve Century gibi premium modellerde kullanılması bekleniyor. Ardından bu teknoloji, yeni nesil Toyota Corolla gibi daha geniş pazara hitap eden modellere entegre edilecek.

REKABET KIZIŞIYOR

Katı hal bataryalar üzerinde sadece Toyota değil, birçok büyük üretici de çalışmalar yürütüyor.

BMW ile ortak çalışan ABD merkezli Solid Power, geliştirdiği bataryaların 1.000’den fazla şarj döngüsüne dayanabildiğini açıkladı.

Harvard Üniversitesi, geliştirdiği prototip bataryanın 6.000 şarj döngüsünden sonra bile kapasitesinin %80’ini koruduğunu duyurdu.

Samsung SDI, kendi katı hal bataryalarının 20 yıl dayanacak şekilde tasarlandığını bildirdi.

BYD ve CATL gibi Çinli devler de bu teknolojiyi 2027-2028 döneminde ticarileştirmeyi planlıyor.

Otomotiv dünyası, Toyota’nın öncülüğünde geliştirilen katı hal bataryalarla birlikte daha uzun menzil, daha hızlı şarj ve daha güvenli sürüş dönemine girmeye hazırlanıyor.