Uçakların arkasında kalan beyaz izler, sanılanın aksine yakıt atığı dumanı ya da kirlilik değil. Bu çizgiler, kondens izleri ya da teknik adıyla "contrail" olarak biliniyor. Uçak motorlarından çıkan sıcak gazlar, atmosferin soğuk ve nemli tabakalarında su buharının yoğunlaşmasına neden oluyor. Bu da tıpkı soğuk bir kış gününde nefes verdiğimizde oluşan buhar gibi, gökyüzünde buz kristallerinden oluşan izler yaratıyor.
ASLINDA HAVA OLAYI, KİRLİLİK DEĞİL
Bilinenin aksine bu izler zararlı gazlardan değil, su buharının aniden donmasıyla oluşuyor. Ancak izlerin uzunluğu ve kalıcılığı, uçağın geçtiği yükseklik ve atmosferdeki nem oranına göre değişiyor. Havanın nemli olduğu bölgelerde bu izler dakikalarca hatta saatlerce kalabilirken, kuru bölgelerde neredeyse anında kayboluyor.
KOMPLO TEORİLERİNE KONU OLDU
Bu izler yıllar içinde birçok komplo teorisine de malzeme oldu. Özellikle bazı çevreler bu izlerin "kimyasal sprey" olduğu gibi iddialar ortaya attı. Ancak bilim insanlarına göre bu teorilerin hiçbir bilimsel dayanağı yok. İzlerin tamamı doğal fiziksel süreçlerin bir sonucu.
BAZI PİLOTLAR BİLEREK "İZSİZ ROTA" ÇİZİYOR
izlerin havacılık trafiğini etkilememesi için bazı pilotlar ve hava yolları, daha kuru hava katmanlarını tercih ederek bu izleri azaltmayı hedefliyor. Özellikle çevresel görsel kirliliği azaltmak adına bu detay bile uçuş planlamasında dikkate alınıyor.
Uçakların arkasında bıraktığı beyaz izler aslında doğanın soğukla verdiği doğal bir tepki Görsel olarak çarpıcı olsa da korkulacak ya da gizemli bir durum yok. Aksine bu çizgiler, atmosferin nem durumu hakkında bile ipucu verebilecek kadar bilimsel bir göstergedir.